Annons

Inställningar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Worley

Avslutat medlemskap
Det bästa är att skriva ut direkt från LR.

Om du är tvungen att exportera först ska du spara till 16 bitars tiff med adobe RGB och 300 dpi samt inte krympa bilden.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem
Det bästa är att skriva ut direkt från LR.

Om du är tvungen att exportera först ska du spara till 16 bitars tiff med adobe RGB och 300 dpi samt inte krympa bilden.
Vilka ska jag ändra på?
Jag ska inte skriva ut på skrivare utan skicka iväg för utskrift.
Sen hur ställer jag in för att få bilden större? Nu blir den runt 300 kb.
 

reboot81

Aktiv medlem
Kan inte dom som ska skriva ut bilden tala om vad dom rekommenderar för inställningar för bästa möjliga resultat?
De kan ju inte veta betraktningsavstånd osv.

Gör så här, kör så stor bild du kan, högsta JPEG kvalitet och så stor filstorlek som fungerar. Välj lämplig skärpa, exportera.
 

EllinorKempe

Aktiv medlem

Fredsson

Aktiv medlem
Under filinställningar avbocka rutan "begränsa storlek till" och öka kvalitet till 100. Under "Ange storlek på bild" så avbocka rutan och ändra gärna upplösningen till 300 pixlar/tum.

Om du ska skicka bilden till ett lab för utskrift kan du också tänka på alternativet "skärp bilden för skärm" På många lab så kan är risken att de gör detta en gång till och då kan det bli lite mycket. På Crimson vill jag minnas att man kan välja själv dock.
 
Senast ändrad:

EllinorKempe

Aktiv medlem
Under filinställningar avbocka rutan "begränsa storlek till" och öka kvalitet till 100. Under "Ange storlek på bild" så avbocka rutan och ändra gärna upplösningen till 300 pixlar/tum.

Om du ska skicka bilden till ett lab för utskrift kan du också tänka på alternativet "skärp bilden för skärm" På många lab så kan är risken att de gör detta en gång till och då kan det bli lite mycket. På Crimson vill jag minnas att man kan välja själv dock.
Tack! Håller på att experimentera lite med bilderna och ska även lämna in lite för prov till Crimson för att se hur det blir.
 
ANNONS