Annons

Fel i objektiv orsak till oskarpa bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

eriknylander

Ny medlem
Jag har en Canon 5D mark 3, men tycker att den levererar oskarpa bilder ibland när jag anser att inställningarna borde räcka för att det ska vara skarp genom hela bilden. Det är ofta lite utåt kanterna, men jag tänker inte att det ska vara sån rejäl oskärpa i kanterna med så pass bra/dyr utrustning. Jag använder ett Canon 24-70mm 2,8 L-serien och ett Canon 70-200 2,8 med IS.

Kan hända att det inte går att urskilja så bra eftersom bilderna komprimeras rejält när jag laddar upp dem här. Men jag laddar upp några exempel som jag tycker är störiga iaf.

Någon som kan förklara problemet? Jag tycker inte att jag är något asplöv på handen. Är det autofokusen som är dålig eller måste jag ha kortare slutartider eller vad kan det vara..

Objektiv: 24-70mm: 41mm, f6,3, 1/800. Låst autofokus ligger på han som sitter i mitten.
Bilden är skarp på killen mest i mitten men på han till vänster är den blurrig. De är på samma avstånd från kameran och 1/800 borde ju inte vara rörelseoskärpa?
bildexempel1_oskärpa.jpg

Objektiv: 70-200mm. Inställningar: 200mm, f9, 1/1250. Låst autofokus ligger på salomonbanderollen.
Här är Salomonbanderollen längst bak i fokus och han är kanske 1 meter i avstånd bakanför det, tycker också att 1/1250 borde räcka för att frysa bilden, men både åkaren och filmaren är blurriga.
bildexempel2_oskärpa.jpg

Objektiv: 70-200mm: Inställningar: 110mm, f3,2, 1/640, ISO1000. Låst autofokus på killen med bollen.
Han är blurrig. Varför?
Bildexempel3_oskärpa_f3.2_1_640_ISO1000_110mm.jpg


Objektiv: 70-200mm. Inställningar 200mm, f4, 1/1000, ISO800. Låst autofokus på tjejen.
Hon är oskarp. Varför? Oskärpa_f4_1_1000s_ISO800_200mm.jpg


Tacksam för hjälp.=)
Mvh Erik
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej!

Det pågår en liknande tråd här
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=163698
där en del av svaren där nog kan ge lite ledtrådar.

I övrigt behöver man nog länkar till exempelbilderna i full (eller i alla fall rejält stor) storlek för att kunna kommentera graden av skärpa/oskärpa i dem och vilka eventuella problem de kan ha. Till exempel som trådskaparen i den andra tråden gjort.

Som en mycket generellt och allmän kommentar så skulle jag vilja framhålla att det finns en lång rad faktorer som bidrar till eller minskar skärpan eller intrycket av skärpa i bilder. Objektivets kvalitet och eventuella exemplarfel i det spelar givetvis en roll, men det finns en lång rad andra saker som faktiskt är vanligare orsaker.

I dina bildexempel kan jag i flera fall säga att ljuset spelar en negativ roll för skärpan (ljus som studsar runt från alla håll och saknar riktning). I några av bilderna är avståndet mellan motiv och bakgrund relativt litet (jämfört med avståndet mellan kamera och motiv) att det sänker skärpeintrycket även i en tekniskt sett skarp bild. Plus att du vid flera tillfällen talar om "Låst autofokus på xyz" vilket nog kan vara lite optimistiskt :) Felfokus pga brister i handhavande, okalibrerad autofokus och inte minst felprocenten i en fullt fungerande autofokus kan vara en stor faktor.
 

apersson850

Aktiv medlem
Antingen fokuserar kameran inte korrekt, eller så är det något som inte sitter som det ska i objektivet. Möjligen både och.

Har du provat att fokusera via Live view? Om det blir skarpt då, så är det fokuseringen det är fel på. Om inte, så är det objektivet, eller du som inte kan hålla kameran stilla eller nåt.

Jag har ett EF 70-200 mm f/4L IS USM, som normalt sett är hårfint bättre än EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, som ibland gav konstigt suddiga bilder. Det visade sig vara en lins som inte satt fast som den skulle i objektivet. Låsringen som skulle hålla den på plats fick bytas. Sen blev objektivet bra igen.
 
ANNONS