Annons

Mitt först bröllop - Gruppfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Newnoise

Aktiv medlem
Hej.
Ska fota en väns bröllop. Känns jättekul och inspirerande med ett bra och avslappnat brudpar.
Har dock lite ångest över gruppfotograferingen! Det är ca 50 gäster och paret önskar gruppbilder på hela sällskapet samt uppdelade i mindre gruppen (10-20 pers, typ brudens och brudgummens vänner för sig, släkt osv).

Känner mig osäker kring objektivval och är riktigt nojjig över hur jag ska göra för att vara 100% säker på att skärpan ligger rätt med tillräckligt skärpedjup.

Någon som har några handfasta tips kring skärpdjup? (vet att man kan räkna ut DOF men det ska funka även i praktiken och ute på plats) Typ avstånd, bländare och brännvid:

Vart ska jag lägga skärpan på en grupp med tex tre rader, uppradade på en trappa?

VIlket/vilka objektiv skulle ni välja?


Fotograferingen kommer ske utomhus, endast med naturligt ljus. Kameran är en Nikon D610. Objektiven jag har att välja på är; Nikon 70-200 f4, Nikon 28mm f2.8 D, 50mm f1.8 och 85mm f1.8

Tack på förhand!
 

hornavan

Aktiv medlem
50 mm bl 8 stativ och fjärrutlösare. Fokuserar du manueltt skall du lägga skärpan en tredjedel bakom första raden. Lätta gärna med blixt och försök ha kameran högt, så all syns tydligt. Ge tydliga instruktioner och skapa en triangelkomposition, dvs bakre raden formar ett berg.
 

MW71

Aktiv medlem
Ett tips när man fotar grupper är att be alla blunda och sen titta på 3 när man räknar 1,2,3. Det är nog det säkraste sättet att få alla att titta samtidigt, annars är det hopplöst, alltid någon som blundar. Ta en serie på några bilder runt "3", för det är alltid någon som fuskar åt endera hållet..
 

Newnoise

Aktiv medlem
50 mm bl 8 stativ och fjärrutlösare. Fokuserar du manueltt skall du lägga skärpan en tredjedel bakom första raden. Lätta gärna med blixt och försök ha kameran högt, så all syns tydligt. Ge tydliga instruktioner och skapa en triangelkomposition, dvs bakre raden formar ett berg.
Tack för tipsen!

Då sticker ISO iväg lite antar jag, men kanske inte är så viktigt för em gruppbild?
Vilket avstånd från gruppen ska jag satsa på? Lite längre och sen beskära i efterhand?
 

hne

Aktiv medlem
Är det full sol och du kör ISO 200 får du 1/400s på bländare f/8, halvmulet ungefär 1/100s så det är nog inget bekymmer oavsett väder om du inte tycker ISO 400 brusar för mycket.
 

hornavan

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Då sticker ISO iväg lite antar jag, men kanske inte är så viktigt för em gruppbild?
Vilket avstånd från gruppen ska jag satsa på? Lite längre och sen beskära i efterhand?
Om det är dagtid så klarar du dig bra med 200-400 iso, det blir ca 125/sec bl 8. Du skall absolut gå så nära du kan och inte beskära i efterhand. För grupper är det särskilt viktigt att ha max skärpa, därför stativ.
Ta många bilder och se till att folk slipper kisa i solen.
 
Allt beror ju på hur långt ifrån du kan stå gruppen. Om du måste stå väldigt nära gruppen behöver du kanske ett objektiv runt 24 mm, men har du mycket utrymme bakåt så är 50 mm ett bra val. Bländare runt 8 funkar bra, sikta på mittenraden. Se till att inte fylla hela bilden utan att det finns lite luft på sidorna. Det är ju längst ut som bilden får mest distortion.

MVH
Peter på Grafikstudion
Fotograf Bröllop Söderhamn
 
ANNONS