Annons

Separata hemsidor eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)
En annan nackdel är att jag kan visa mindre bilder av samma kategori om jag väljer att bara ha en sajt för hela verksamheten. Jag vill inte ha mer än ca 15 bilder som visar vem jag är som fotograf på startsidan, om jag då måste visa upp bilder från bröllop, barn, företag osv blir det inte så många bilder i varje kategori.

Om vi vänder på det. Vilken nytta har ett bröllopspar att se mina porträtt från ett företagsjobb?
Tror du att ett bildspel på 15 bilder är det som visar vem du är? Vet dina presumtiva kunder det och väntar på att alla 15 bilder ska visas? Eller kommer de att omgående söka rätt på den information som är relevant för dem? Och hur hittar de dit?

Var och en väljer vilken inriktning en verksamhet ska ha. Är du bröllopsfotograf så är det just det som du fokuserar på. Är du fotograf så fokuserar du på det och visar prov på vad du behärskar.

Jag skulle inte välja att ha ett långt bildspel (eller liknande) på förstasidan för att visa vad jag erbjuder. Hur jag tänker syns bäst på www.bilderavmig.se
 
Det har med "perceived value" att göra. Ett enkelt exempel vore en restaurangmeny. Finns en kötträtt, en fiskrätt och en vegetarisk tänker du att instinktivt att maten säkert är ruskigt vällagad. Får du menyn i handen med 85 rätter uppdelade efter husmanskost, thailändskt, pizza, pasta så åker kvalitetsintrycket rätt i botten, man får bilder i huvudet på kött ur frysboxen som snabbtinas i mikron och att kocken drar ihop en sås från blå band.

Och då är ju frågan vilken restaurang du vill "motsvara" som fotograf.
Som jag skrivit tidigare handlar det om hur man presenterar sig. Jag tror inte att någon fotograf skulle vinna på att detaljbeskriva sin verksamhet med "85 rätter". Däremot tror jag att en fotograf kan berätta vilken typ av bilder hen kan ta utan att göra det på separata webbplatser för varje genre.
 

slaskpelle

Aktiv medlem
Som jag skrivit tidigare handlar det om hur man presenterar sig. Jag tror inte att någon fotograf skulle vinna på att detaljbeskriva sin verksamhet med "85 rätter". Däremot tror jag att en fotograf kan berätta vilken typ av bilder hen kan ta utan att göra det på separata webbplatser för varje genre.
Marknadsföring handlar om så enormt mycket mer än att berätta vilka bilder man kan ta. Inom bröllop är det mer en dröm eller känsla du säljer. Det är nästan viktigare vem du är som person än hur dina bilder ser ut. Den typiska bröllopskundens "problem" som skall lösas är sällan "bäst bilder till bäst pris" utan att oftare någon diffus blandning av att det skall kännas tryggt och omhändertagande och att magkänslan kring fotografen är bra. Det är extremt komplext och ofta väldigt o-intuitivt vad som funkar bra. Men det är en extremt konkurrensutsatt marknad och de som lyckas bäst kör nästan uteslutande med en tydlig nisch per kundgrupp.
 

iSolen.se

Guest
Jag håller inte med om SEO-delen. Allt handlar om hur du bygger webbplatsen. Google premierar relevans och att den som söker hittar det den söker. Det finns inget hos Google som rekommenderar att man har flera webbplatser för att öka relevansen.

Splittring stärker inte ett varumärke. Det är min uppfattning. Jag vet inte vad du menar med "blandad verksamhet". Om du som fotograf utför olika uppdrag inom den branschen så ser jag inte det som blandad verksamhet. Är du bilreparatör och psykolog är det blandade verksamheter för mig. Då har man självklart två webbplatser.
Blandad verksamhet, det tror jag nog du är med på ändå, bröllopsfoto och t ex produktfoto under samma paraply, dvs på samma sajt men inte samma kundgrupp.

Google talar mycket riktigt om relevans. Om verksamheten i domännamnet överensstämmer med det som google sen hittar på sidorna är innehållet mer relevant. Att blanda verksamheter spär ut innehållet från bröllopsfokus, dvs relevansen minskar mellan sökord, domännamn och innehåll.

Det här handlar inte om tyckande utan om information jag fått från google själv och från de som jobbar med SEO.

Det handlar inte alls bara om hur man bygger sajten. Relevanta inlänkar och domännamn spelar in.
 
Blandad verksamhet, det tror jag nog du är med på ändå, bröllopsfoto och t ex produktfoto under samma paraply, dvs på samma sajt men inte samma kundgrupp.

Google talar mycket riktigt om relevans. Om verksamheten i domännamnet överensstämmer med det som google sen hittar på sidorna är innehållet mer relevant. Att blanda verksamheter spär ut innehållet från bröllopsfokus, dvs relevansen minskar mellan sökord, domännamn och innehåll.

Det här handlar inte om tyckande utan om information jag fått från google själv och från de som jobbar med SEO.

Det handlar inte alls bara om hur man bygger sajten. Relevanta inlänkar och domännamn spelar in.
Jag har samma information som du och vi är helt överens om den i sak, tror jag. Däremot så tror jag vi möjligen skiljer oss åt i hur vi tillämpar den.

Att SEO inte bara handlar om hur sajten är uppbyggd är självklart helt korrekt. Google premierar inte, vad jag känner till, konstruktioner där en mängd sajter med samma upphovsman länkar till varandra eller till en och samma webbplats.
 
Marknadsföring handlar om så enormt mycket mer än att berätta vilka bilder man kan ta.
Naturligtvis är det så. Paketering är också väldigt viktigt.

Vill man marknadsföra sig som bröllopsfotograf så ska man givetvis göra det, med allt vad det innebär. Men den här diskussionen handlar, åtminstone för mig, om huruvida man ska dela upp en bred fotografisk verksamhet i flera olika webbplatser. Det tror inte jag att man ska göra.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
+ 1

Två uppenbara fördelar är att 1) domännamnet i sig beskriver att det just handlar om bröllopsfoto och 2) man vinner sökmotorpoäng om verksamheten ingår i domännamnet.

Underhållet är knappast någon skillnad, det borde vara ungefär samma antal sidor oavsett om det är en eller två sajter. Någon extra kontaktsida i ena fallet och en extra samlande startsida i andra fallet.
Jag instämmer och har också mångårig erfarenhet av webbutveckling av över tjugo sajter. Det viktigaste är att en eventuell kund snabbast möjligt kommer till "rätt" dvs relevant sida.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Läsvärt https://fstoppers.com/business/why-you-should-keep-your-wedding-photography-brand-separate-your-other-work-91658





"...By offering more services you are increasing your opportunity for profit but you are also weakening your brand strength. Now your brand is the wedding and new born brand. I know it sounds trite, but having customers think of two things instead of one when they think of you, will hurt your brand."

-by Lance Nicoll



Sen tas det upp hur fotografen valt att separera modefotografering och bröllopsfotografering, men för mig är det mycket vitt skilda klienteller och bör såklart delas i olika domäner/namn. Det är heller inte SEO som är i fokus i artikeln utan det är namnet i sig som är viktig.

En annan sak så tror jag framgången i en bröllopsfotografs karriär som även erbjuder porträtt, barnfotografering oliknande mestadels beror på rykte och mun till mun metoden och inte SEO poängen. De kunder jag haft har definitivt berott på min skicklighet som fotograf och nöjda kunder och inte hur bra jag kommer i googlesökningen pga av min skicklighet på internettrafikoptimering. Sån optimering har jag aldrig brytt mig om. Dessutom har jag nog inte brytt mig så mycket om hemsidan heller på nåt år eller två, men det hade nog behövt lite kärlek.



/Stefan
 
Läsvärt https://fstoppers.com/business/why-you-should-keep-your-wedding-photography-brand-separate-your-other-work-91658


"...By offering more services you are increasing your opportunity for profit but you are also weakening your brand strength. Now your brand is the wedding and new born brand. I know it sounds trite, but having customers think of two things instead of one when they think of you, will hurt your brand."
-by Lance Nicoll
Nja, jag köper inte hans resonemang och framför allt inte hans liknelse med Coca Cola.

Så länge fotografen är en person är det den personens färdigheter och egenskaper som är avgörande. Bokar jag bröllopsfotografen Kalle eller reklamfotografen Kalle så är det fortfarande samme Kalle som dyker upp. Även om Coca Cola producerar Fanta så är det en Fantaburk med Fanta som innehåll du får i handen. Det är inte Coca Cola i en annan förpackning.

Vill man marknadsföra sig som nischad fotograf, vare sig det är barn-, bröllops- eller reklamfotograf, så ska man fokusera på den enskilda nischen. Vill man däremot vara fotograf med bredare arbetsfält är det bäst att marknadsföra sig så. Det är de bilder man tar och den person man är som avgör vem som anlitar en.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Ja, det där är en mycket bra sammanfattning av vad jag försöker torgföra i den här intressanta tråden. :)

Först måste man bestämma sig för VAD man vill göra. Sedan får man fundera på hur man marknadsför sig.
Skrev till honom och frågade angående detta, och fick då detta svar
If your goal is to be in the top tier of photographers internationally, within Europe or even just within Sweden then you have to specialize. For example, the top Formula 1 photographers only shoot Formula 1 - not weddings, food or pets. (e.g. http://www.darrenheath.com/)

On the other hand, if that's not your goal, and you just want to build a nice local business, then go ahead and shoot in several different categories. However, even then I would consider creating separate businesses/websites for your businesses.

For example, one business/website could be devoted to weddings and portraits, which are closely related topics. Another business/website could be focused on lifestyle/commercial/stock/editorial, which are also closely related.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Det sista med uppdelningen är samma som fstoppers artikeln. Såg att du i tidigare post länkat samma. Men som jag också anser är två helt vitt skilda klienteller. Därför helt ok att separera åt, men knappast pga SEO oliknande anledningar.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Först måste man bestämma sig för VAD man vill göra. Sedan får man fundera på hur man marknadsför sig.
Om du läser ursprungsinlägget så är det också en av frågorna, om det är bättre att vara bred eller smal (eller vad man ska kalla det). Separata sajter är bara en del av problemet, samtidigt är det svårt för någon annan att tala om hur jag ska göra.

Helt enkelt är det inte.
 
Om du läser ursprungsinlägget så är det också en av frågorna, om det är bättre att vara bred eller smal (eller vad man ska kalla det). Separata sajter är bara en del av problemet, samtidigt är det svårt för någon annan att tala om hur jag ska göra.

Helt enkelt är det inte.
Jag har läst allt i tråden. ;-)

Bara du vet vad du vill göra. Nu har du fått lite råd och du startade en intressant tråd. Lycka till framöver!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Om du funderar dela upp det i två delar. Vad kommer domänerna heta och vad ska de innehålla och vilka klienter riktar du dig till?
 

gunnargren

Aktiv medlem
Om du funderar dela upp det i två delar. Vad kommer domänerna heta och vad ska de innehålla och vilka klienter riktar du dig till?
Min jonasfotograf.se kommer jag i så fall knyta till den privata marknaden, den är inte är optimalt ur SEO men jag kommer förhållandevis högt upp på träffresultat om man söker på tex "bröllopsfotograf umeå" och "barnfotograf umeå", och jag har arbetat en viss kundkrets där.

Däremot är jag mer osäker på den andra domänen, håller på kolla lite olika möjligheter men inte kommit fram till något som känns rätt än.
 
Jag har separerat min flygfotoverksamhet med en egen hemsida. "Vanliga" fotograferingar har jag samlade på en annan hemsida. Det ger ju fördelar då man dels lättare får träffar på websökningar från de som söker flygfoto + att du från flygfotohemsidan kan länka till din andra hemsida. Det ger bättre sökmotoroptimering för din hemsida när andra sidor länkar till din sida.

MVH
Peter på Grafikstudion
Flygfoto Hudiksvall
 
ANNONS