Annons

Reflexskärm storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Jag går i tankarna på att skaffa en reflexskärm till nästa bröllop men tvekar inför vilken storlek som kan vara lagom. Jag har inte använt reflexskärm förut, bara tunga blixtar som står still i blåsten. Jag antar att man behöver en stor skärm för att täcka två personer men inser att den kan bli bökig om det blåser även om jag har en assistent. Jag har tittat på allt mellan 107-200 cm. Dränker man brudparet i ljus med en för stor?
Vad är er erfarenhet, vilken storlek ska jag köpa?

Jag funderar även på diffusor. Blir det bra med bara en diffusor eller behöver man samtidigt en reflexskärm för att ljuset ska bli snyggt? Kommer kanten på diffusorn att synas om diffusorn inte täcker hela personen?
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag går i tankarna på att skaffa en reflexskärm till nästa bröllop men tvekar inför vilken storlek som kan vara lagom. Jag har inte använt reflexskärm förut, bara tunga blixtar som står still i blåsten. Jag antar att man behöver en stor skärm för att täcka två personer men inser att den kan bli bökig om det blåser även om jag har en assistent. Jag har tittat på allt mellan 107-200 cm. Dränker man brudparet i ljus med en för stor?
Vad är er erfarenhet, vilken storlek ska jag köpa?

Jag funderar även på diffusor. Blir det bra med bara en diffusor eller behöver man samtidigt en reflexskärm för att ljuset ska bli snyggt? Kommer kanten på diffusorn att synas om diffusorn inte täcker hela personen?
Jag använder nästan enbart befintligt ljus o reflexskärm, och då nästan alltid vit trekantig.
http://shop.aifo.se/sv/Start/Lastolite/Reflexskarmar/TriGrip_75_cm
/Janne
www.brudfoto.nu
 

CWoJM

Aktiv medlem
Stor

Vi köpte en 120 cm inför vår första bröllopsplåtning. När den kom hem och vi vecklade ut den skrattade vi över storleken. Det gör vi inte längre. Visst är den stor men det behöver den vara. Vi är mycket nöjda. Vår har ett överdrag med silver och guld. Utan överdrag är den perfekt att skugga med eftersom den ändå släpper igenom ljuset.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Vi köpte en 120 cm inför vår första bröllopsplåtning. När den kom hem och vi vecklade ut den skrattade vi över storleken. Det gör vi inte längre. Visst är den stor men det behöver den vara. Vi är mycket nöjda. Vår har ett överdrag med silver och guld. Utan överdrag är den perfekt att skugga med eftersom den ändå släpper igenom ljuset.
Låter bra att ni är mycket nöjda. Låter som om jag skulle kunna köpa en sån och skippa tankarna på en större rektangulär. Alla jag pratar med säger även att kombivarianter är bättre, så det får väl bli en sån. Jag var först lite misstänksam över att reflektionsförmågan med kombivarianterna inte skulle vara lika bra.
 

CWoJM

Aktiv medlem
Vi har inte mycket att jämföra med, men den vi har funkar bra. Köpt på Kaffebrus.
 

Janne H

Aktiv medlem
Har kikat på de där trekantiga med handtag. Verkar vara smidiga om man är ensam och tar nära porträtt, men är inte de lite för små för att lätta upp en stående helfigur?
Vill du verkligen ha jämn belysning över hela...det blir ju sällan så spännande tycker jag.
 

Maxe

Aktiv medlem
Jag och Ove har lite olika storlekar. Det är bättre du lånar av oss och provar innan du köper en egen....
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Reflexskärmar är en klassisk pryl som jag alltid tar med mig till varje bröllop men som i 9 fall av 10 blir liggandes kvar i bilen. Nu jobbar jag iofs oftast utan assistent, kan tänka mig att det blir smidigare med assistent när tidsschemat är tight - och då kan det vara värt det om ljuset kräver det. Men det beror också väldigt mycket på fotostil.

Diffusor känns mer praktiskt på bröllop på soliga dagar när man har svårt att hitta spontan skugga. ("spontan skugga", det var nått nytt!). Jag använder en Trigrip från Lastolite, den är 120 cm tror jag, det räcker till klassiska porträtt.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet att jag är tråkig, men jag har raderat inlägg som har med vilken kamera som används att göra, eftersom det inte har ett skvatt med reflexskärmar att göra.

Mod
 

Grimmer

Aktiv medlem
Nu har jag skaffat mig en reflexskärm på 110cm från kaffebrus. Naturligtvis så provade jag den omedelbums och det var inte svårt att konstatera att det enda som funkade i solsken var vitt och möjligtvis diffusorn. Med silver/guld så bländar man modellen/offret fullständigt! Det vita fungerade bättre men då var man tvungen att gå ganska nära. Blixtarna lär följa med denna gången med, fast i sällskap med skärmen.
 

jonas.koel

Avslutat medlemskap
Nu har jag skaffat mig en reflexskärm på 110cm från kaffebrus. Naturligtvis så provade jag den omedelbums och det var inte svårt att konstatera att det enda som funkade i solsken var vitt och möjligtvis diffusorn. Med silver/guld så bländar man modellen/offret fullständigt! Det vita fungerade bättre men då var man tvungen att gå ganska nära. Blixtarna lär följa med denna gången med, fast i sällskap med skärmen.
Tanken är inte att du skall använda reflektorn att blända, snarare att "fylla ut" skuggor med reflektorn.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Står personen med solen snett bakom sig så blir det ju blända som gäller, och då är det ju bara vit som funkar. Alternativet är att ha diffusorn bakom men då syns den ju i bild. Eller så ser man till att solen är nästan helt rakt bakom, skippar skärmen helt, och struntar i att toppen på axlarna bränner ut. En sak är i alla fall säker, diffusorn som hängde med skärmen är på tok för mörk för att användas allena.
 
Jag gillar inte reflexskärmar vid bröllopsfotografering. Visst är det olika på brudpar men är det soligt och du vill placera paret så de får solen i ryggen och sedan reflektera för att lätta upp paret så är risken att de blir bländade av den starka reflektionen.
Jag blev själv fotograferad på mitt bröllop med reflexskärm och jag är ganska ljuskänslig så jag kisar i princip på varje kort. Det blir inte snyggt.

Bättre med blixtar då. Då behöver du ingen assistent som riktar skärmen heller.

MVH
Peter på Grafikstudion
Fotograf Bröllop
 
ANNONS