Annons

Vilket är ditt favorit objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

lonian

Aktiv medlem
Hallå, vilket är erat favorit objektiv? , förklara gärna varför.


Vilken är favorit brännvidden?


Vilken bländare föredrar ni att använda på detta objektiv?


Så sista frågan, Om ni skulle ut på en resa, hade ni då valt detta objektiv eller något annat?
Ni får bara ha ett objektiv med er.

=)
 

Ventures

Aktiv medlem
Du glömde skriva vilken din egen favoritbrännvidd är.
För egen del är en "supervidvinkelzoom", brännvidd beroende på kamerasensor, f.n. Fx, det jag använder mest. Bländare beror på ljuset och önskat skärpedjup.
Frågan är annars lite av karaktären "vilka är dina favoritkläder".
 

Kalli

Aktiv medlem
Panasonic 20mm f/1.7 för Micro Four Thirds (2x crop factor, ≈40mm jämfört med småbildsformat).

Använder den typ 99% av tiden på min E-M5. En brännvidd som passar mig väldigt bra, dock är jag lite sugen på att göra ett försök med att använda ett 25mm objektiv för att se hur det känns.

Min "normala" Myset ställer in bländare f/4 som standard, då jag vanligast föredrar mycket skärpedjup i mina bilder, men hamnar ofta runt f/4 på grund av ljusförhållande.

Jag har rest en hel del med systemkamera med inga objektiv förutom en ljusstark normal, så att det skulle inte vara ofta som jag befann mig på resa, med enbart min 20mm f/1.7 på kameran, och kände som att jag saknade att inte ha fler objektiv med mig.
 

trumflis

Medlem
Har använt 35/2.0 i många år som standardobjektiv. Bytte upp mig till en 28/1.7 för ett år sedan. Den går även att använda som ett "milt" macro. Fungerar suveränt bra i de flesta situationer.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Olympus M.Zuiko 12-40 mm/2.8 PRO till MFT (24-80). Använder det väldigt ofta fullt öppet men kan variera ibland mot 4-5,6. Mindre bländaröppning än så används ytterst sparsamt. Brännvidden landar ofta kring lätt vidvinkel, ca 15-20 mm (30-40).
 

eskil23

Aktiv medlem
Nikon AF-S 28 mm f/1.8 G

28 mm är perfekt som "normal" på DX-kamera. Jag tycker att den är bättre än 35 mm DX på alla sätt utom möjligen priset. Tidigare hade jag den bara som "inomhusobjektiv" men jag har börjat använda den mer och mer till annat. I synnerhet till att fota min nu två månader gamle son.

Bländaren brukar hamna mellan f/2 och /2,5 eftersom jag tycker att den blir bättre en aning nedbländat.

Om jag skulle ut och resa så hade jag lämnat 28:an hemma och i stället tagit med trotjänaren Nikon AF-S 16-85 mm.
 

Roel

Aktiv medlem
Canon 35mm f/2 IS är min favorit. Relativt lätt,hyfsat skarpt,mycket prisvärt. Sitter oftast på min Canon 6d. Favoritbländare har jag ingen,anpassas efter omständigheterna.
Reseobjektiv måste bli Canon EF 70-200mm f/4L IS USM. Inte alltför tungt,mångsidigt och träffsäkert. bilderna bara sitter :)
 

Saltis

Aktiv medlem
Canon 85mm 1.8.
Bli fantastiska bilder med min 6D, när man får till det.
Och objektivet är litet och smidigt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
24-105mm f:4 IS (stabilisering) för fullformat
Mycket allround, tillräckligt ljusstarkt för det mesta. Bra på alla bländare.

(Är ekvivalent med 12-50mm f:2 på MFT vilket alltså inte finns)
 

jens_a

Aktiv medlem
Om jag absolut måste välja så blir det en 35mm f2 (på full öppning, f2). Tycker den brännvidden har någon sorts magi. Även Fuji´s 35/2 (som ju blir en 50mm på APS-C)
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

På DX Nikon önskar jag mig en afs 28/1,8 men håller till godo med 24/2,8 eller 35/2,0. På min alltmer åldrande men pålitliga Samsung nx10 är favoritgluggen 30/2,0... kan man tänka sig;-) tillsammans med 16/2,4

På resa har jag alltid mitt 16-85 kompletterat med 35/2,0 och en sb400 och en d300.
 

lonian

Aktiv medlem
Du glömde skriva vilken din egen favoritbrännvidd är.
För egen del är en "supervidvinkelzoom", brännvidd beroende på kamerasensor, f.n. Fx, det jag använder mest. Bländare beror på ljuset och önskat skärpedjup.
Frågan är annars lite av karaktären "vilka är dina favoritkläder".
Av de objektiv jag äger idag måste jag säga att Nikon 16-35mm F4 är mitt favorit objektiv.
Det är den jag använt mest.
Varför? För att jag älskar att fota just vida vinklar. 16mm blir favoritbränvidden på denna och jag håller mig oftast till bländare 8 men kan gå ner till 4 om det blir mörkare.
Zoomar jag till 35 duger den också till porträtt i vissa fall.

Hade jag tagit med denna på resa? Absolut. Men jag hade nog funderat rejält innan om jag hade valt mitt tamron 24-70 2.8 i stället.
 

taz_k

Aktiv medlem
Zeiss Otus 55/1.4 - kompromisslöst - hög kontrast, apokromatiskt, snygg oskärpa
Sony Zeiss 35/1.4 FE - hyggligt skarpt, god kontrast och snygg bokeh (snyggast av alla 35or?)
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
Nokton 35mm f1.2 II på Sony a7

F1.2 är inte helt fel.

35mm funkar ofta för naturfoto. Panoraman.
Magiska porträtt och bilderna talar lite sin egen historia, på nå vis :)

Men skulle det vara så att jag vill ha AF så kanske Sony 28mm f2 skulle åka med istället :p
 

Alve Henricson

Aktiv medlem
24-70 mm f/2.8 på fullformat eller motsvarande på crop-kamera (14-50 mm f/1.8) Med det objektivet har man fullt skärpedjup för gatufoto/natur eller mycket kort skärpedjup för porträtt.
 
Senast ändrad:
ANNONS