Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony a6000 eller Panasonic Lumix GX80 - HJÄLP

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefin_O

Medlem
Nu har jag scannat av nätet och bantat ner det till två kameror som intresserar mig och dessutom passar min budget.

Vilken av dessa två skulle ni ha valt?

-Sony a6000+ 16-50/3,5-5,6
-Panasonic Lumix DC-GX800 + 12-32/3.5-5.6


Jag har läst många tester och recensioner, bland annat Råd och röns test av kompakta systemkameror och Panasonicen får bättre testresultat än Sonyn, men då har de ju testat med andra objektiv än de jag isåfall tänkte köpa.
 

martinot

Aktiv medlem
Skall du ha kameran främst för att fota eller främst för att filma?

Vad får den kosta, antingen löst för bara huset, eller tillsammans med ett objektiv?
 

Josefin_O

Medlem
Skall du ha kameran främst för att fota eller främst för att filma?

Vad får den kosta, antingen löst för bara huset, eller tillsammans med ett objektiv?
Jag kommer främst ha den till att fota vardagslivet med barnen, resor m.m. Sen är det självklart ett plus att det går att filma då det är kul att ha filmer från det barnen är små.

Sonyn och panasonicen ligger kring 6500 med hus och objektiv, och det är vad jag kan tänka mig att betala.

(Har en Canon 60d som jag börjar bli lite less pga. storleken, vill ha nått smidigt)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag kommer främst ha den till att fota vardagslivet med barnen, resor m.m. Sen är det självklart ett plus att det går att filma då det är kul att ha filmer från det barnen är små.

Sonyn och panasonicen ligger kring 6500 med hus och objektiv, och det är vad jag kan tänka mig att betala.

(Har en Canon 60d som jag börjar bli lite less pga. storleken, vill ha nått smidigt)
Skulle jag främst fota skulle jag försöka se om jag kunde lägga något lite mer pengar och köra på detta paket för 8000 papp:
http://www.mattssonsfoto.se/systemkameror/fujifilm/kameror/fujifilm-x-e2-kit-xf18-55-svart

Då får du en kamera som är lika bra som A6000, men med en klart mycket bättre kitoptik (normalt undviker jag all kitoptik som pesten).

Du kommer inte ångra att du la 1500 pix mer i längden. Detta objektivet kommer att hålla för dig i många år, och inget du kommer att tröttna på (som många ändå gör på sina kitobjektiv efter ett tag).

Nackdelen är att den inte är lika bra på att just filma (där är kvaliteten klart bättre på Sonyn, och förmodligen även på den mindre Panasonicen).

En mycket trevlig kamera ifrån Panasonic är annars GX-80. Lite osäker om du tänker på den (står GX-80 i rubrik, men GX-800 i ditt inlägg).

Optiken du listar är användar, men precis som Sonyn ingen direkt höjdare rent bildkvalitetsmässigt. Dock är den kompakt och en liten fördel på just resa (fälls ihop en del när den inte används, vilket är smart). Men det finns annan bättre optik att välja på.

Vill du ha något mycket kompakt som är fantastiskt på resa, men som kan vara lite mer begränsad normalt (sämre EVF/sökare och grepp), så kika på den pyttelilla Panasonic GM5. Fantastisk liten, lätt och extremt kompakt resesystemkamera.

Nackdelen med Sony är att jag, personligen, tycker att även om kameran är riktigt fin (och bra på att filma), så är utbudet av objektiv klart sämre än för Fujifilm X och m43 (Panasonic och Olympus).
 

Josefin_O

Medlem
Skulle jag främst fota skulle jag försöka se om jag kunde lägga något lite mer pengar och köra på detta paket för 8000 papp:
http://www.mattssonsfoto.se/systemkameror/fujifilm/kameror/fujifilm-x-e2-kit-xf18-55-svart

Då får du en kamera som är lika bra som A6000, men med en klart mycket bättre kitoptik (normalt undviker jag all kitoptik som pesten).

Du kommer inte ångra att du la 1500 pix mer i längden. Detta objektivet kommer att hålla för dig i många år, och inget du kommer att tröttna på (som många ändå gör på sina kitobjektiv efter ett tag).

Nackdelen är att den inte är lika bra på att just filma (där är kvaliteten klart bättre på Sonyn, och förmodligen även på den mindre Panasonicen).

En mycket trevlig kamera ifrån Panasonic är annars GX-80. Lite osäker om du tänker på den (står GX-80 i rubrik, men GX-800 i ditt inlägg).

Optiken du listar är användar, men precis som Sonyn ingen direkt höjdare rent bildkvalitetsmässigt. Dock är den kompakt och en liten fördel på just resa (fälls ihop en del när den inte används, vilket är smart). Men det finns annan bättre optik att välja på.

Vill du ha något mycket kompakt som är fantastiskt på resa, men som kan vara lite mer begränsad normalt (sämre EVF/sökare och grepp), så kika på den pyttelilla Panasonic GM5. Fantastisk liten, lätt och extremt kompakt resesystemkamera.

Nackdelen med Sony är att jag, personligen, tycker att även om kameran är riktigt fin (och bra på att filma), så är utbudet av objektiv klart sämre än för Fujifilm X och m43 (Panasonic och Olympus).
Oj, jag menar gx80, inte 800 🙈

Tack för svar! Är intressant att få höra andras åsikter! Jag ska helt klart fundera på fujin. Det enda jag känt med den är att objektiven ser så stora ut jämfört med de övriga jag nämnde. Sen tänkte jag på om det går att vinkla blixten även uppåt? Det tycker jag personligen är en bra egenskap, gillar inte riktigt blixten rakt fram, kör oftast en extern blixt på min canon och Riktar den upp i taket eller åt nån sida.
 

martinot

Aktiv medlem
Oj, jag menar gx80, inte 800 🙈

Tack för svar! Är intressant att få höra andras åsikter! Jag ska helt klart fundera på fujin. Det enda jag känt med den är att objektiven ser så stora ut jämfört med de övriga jag nämnde. Sen tänkte jag på om det går att vinkla blixten även uppåt? Det tycker jag personligen är en bra egenskap, gillar inte riktigt blixten rakt fram, kör oftast en extern blixt på min canon och Riktar den upp i taket eller åt nån sida.
Jo, bra optik som är ljusstark tar lite mer plats, men det är ändå hyfsat kompakt för hur det presterar tycker jag. Sedan vill jag köra lätt med Fujin så brukar jag använda mindre objektiv med fast brännvidd (ej zoom).

Sedan så gillar jag absolut charmen att resa med min GX80, eller ännu mindre GM5, och den kompakta (men inte lika ljusstarka) m43-optiken. Väldigt befriande resesällskap.

Hemma föredrar jag oftast Fujin normalt sätt (men ibland kör jag mina större DSLR:er, eller mindre Panasonic-kameror).

Inget är rätt eller fel. Det handlar mycket om en kompromiss emellan ljusstryka/prestanda och vikt/storlek. Var man skall lägga den "kompromissen" kan jag inte svara på.

Tycker du skall fundera lite på det själv och var du mest kommer använda kameran, och i vilka situationer (hemma, på resa, i mörker, foto rörliga motiv, stillastående, etc).

För mig själv varierar det ifrån tillfälle till tillfälle beroende på situationens krav och min spontana känsla för vad jag vill ta med (ibland räcker mobilen eller en kompakt).

Skulle jag bara ha ett enda system, så skulle det nog dock bli Fuji.

Det systemet som jag idag fotar mest med i vardagen efter mobilen (även om det inte kan konkurrera med mina DSLR:er gällande AF, blixtsystem och ergonomi när man hänger på större och tyngre objektiv, eller nå den kompakthet och smidighet som mina minsta m43-system).

Annars så tycker jag även att mina GX8 och GX80 också är trevliga "normalkameror" som räcker ganska bra till för det mesta. Tycker dock kanske att optiken är bättre på Fujisidan om man ser till både kvalitet och pris kombinerat än vad det är hos m43 (även om det inte är ett dåligt utbud, utan snarare riktigt bra egentligen).

Gällande blixten på X-E2 (och X-E2S) så kan man rikta den uppåt om man håller fingret på bakkanten, men den kommer inte att vara vinklad permanent i det läget. Som lös blixt så gillar jag den lilla smidiga i40 ifrån Nissin.
 

Josefin_O

Medlem
Okej, det var ju bra att veta, även om jag nu tror att jag kommer investera i en extern blixt är det ju bra att man kan vinkla ifall att. Visst får den att vinkla på gx80 oxå?

Du har ingen aning om Sonny då? 😉

Jag ska ta och fundera och googla på fujin och se vad jag tycker är viktigt för mig. Tack!
 

jens_a

Aktiv medlem
Autofocusen på Sony a6000 är lite trög när det är lite ljus tex inomhus kvällstid, tycker jag. Annars är det en bra kamera. Mycket bra bildkvalitet på hög ISO. Panasonic GX80 har säkert bättre autofocus (har själv en gx8) och det finns mer och billigare optik att välja på.
Lycka Till..!
 

Kjell Olsson

Aktiv medlem
Som ägare (tidigare till Sonyn och fortfarande till Lumixen) till båda dina nämnda kameror (med de objektiv du nämner) kan jag bara råda dig till att satsa på GX80!

Inte bara en kamera att använda som den är, utan även att växa i......

Sonys kitoptik är verkligen inte någon höjdare, men det är däremot Lumix 12-32! Överraskande bra, faktiskt.... och superkompakt!
 

Josefin_O

Medlem
Som ägare (tidigare till Sonyn och fortfarande till Lumixen) till båda dina nämnda kameror (med de objektiv du nämner) kan jag bara råda dig till att satsa på GX80!

Inte bara en kamera att använda som den är, utan även att växa i......

Sonys kitoptik är verkligen inte någon höjdare, men det är däremot Lumix 12-32! Överraskande bra, faktiskt.... och superkompakt!
Härligt att höra! Har som varit inställd på Panasonicen och nu börjar jag känna mig allt mer säker på att det blir en sån!
 

Josefin_O

Medlem
Jepp, det har blivit ett köp. Media markt hade den på kampanj till bra pris och dessutom så jag fick med 25mm /1,7 objektivet när man köpte minneskort och trygghetspaket! Det objektivet är jättebra 👌🏼
 
ANNONS