Annons

Bästa putsduken?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vilken är bästa putsduken, och var köper man en sådan?

Det är inte ofta jag behöver putsa frontlinsen på objektivet. Det händer några gånger om året.
Däremot putsar jag glasögonen minst en gång om dagen.

Både till kameran och till glasögonen uppskattar jag lite större putsduk som inte behöver tvättas lika ofta.

Genom åren har jag provat några olika. De flesta alltför små och som desdutom är dåliga på sin grundläggande uppgift. Det är svårt att få rent utan ränder och ludd.

Ett tag körde jag med duk från Lenspen. Grå. Funkar bäst hittills. Men jag upplever att den luddar. Mikroskopiskt, men synligt.

Med mina nya glasögon för ett år sedan följde det en putsduk från Hoya. Den är helt magisk. Inget ludd. Inget smet. Inga ränder. Den torkar gnistrande rent. Både vid torr- och våtputsning.

Någonstans därute finns det alltså riktigt bra putsdukar.
Hoyaduken jag fick med brillorna säljs tyvärr inte separat.
 

rootsroom

Aktiv medlem
Bästa jag använt

Bästa putsduken jag använt är från Tergo köpt på Wibergs foto i Stockholm (ska vara svensk). Perfekt present också för alla som har glasögon eller är fotointresserade.
 

sears

Aktiv medlem
Vilken är bästa putsduken, och var köper man en sådan?

Det är inte ofta jag behöver putsa frontlinsen på objektivet. Det händer några gånger om året.
Däremot putsar jag glasögonen minst en gång om dagen.

Både till kameran och till glasögonen uppskattar jag lite större putsduk som inte behöver tvättas lika ofta.

Genom åren har jag provat några olika. De flesta alltför små och som desdutom är dåliga på sin grundläggande uppgift. Det är svårt att få rent utan ränder och ludd.

Ett tag körde jag med duk från Lenspen. Grå. Funkar bäst hittills. Men jag upplever att den luddar. Mikroskopiskt, men synligt.

Med mina nya glasögon för ett år sedan följde det en putsduk från Hoya. Den är helt magisk. Inget ludd. Inget smet. Inga ränder. Den torkar gnistrande rent. Både vid torr- och våtputsning.

Någonstans därute finns det alltså riktigt bra putsdukar.
Hoyaduken jag fick med brillorna säljs tyvärr inte separat.
Du ska ha en microfiberduk. Finns flertalet aktörer som säljer.
Tex https://www.cyberphoto.se/info.php?article=Microfiber

Tänk också på att inte använda samma duk till glasögonen som till objektivet. Det följer i så fall
med fett och andra smutspartiklar som inte är bra för linsen på objektivet.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Själv använder jag bara mikrofiberduk för optik till glasögon och linser, MF-duk för exteriört bruk på bil funkar dåligt på vindruta. Jag har både MF dukar som Cyber länken, men oxå några Spudz. En sån har jag ofta hängande på byxan. http://www.spudz.com/
Jag har för mig att det finns billigare kopior av den.
Ute i fält använder jag duken och eventuellt blåsborste först. Hemma tvättar jag glasögonen i diskmedel och ljummet vatten innan MF duken. Optiker säljer rengörings spray som är effektivt.
Tänk på att glasögonglas brukar vara organiskt glas och med antireflexbehandling på så är dom känsliga för värme som tex innanför vindrutan.
https://www.synoptik.se/optik/rengora-glasogon/
 

alf109

Aktiv medlem
Som tidigare nämnts Hoya glasögonduk som jag fick med glasögonen för en massa år sedan är helt outstanding.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Diskmedel aktar jag mig för. Har förstört ett par glasögon förut på det viset.
Isopropanolspray från optiker använde jag både till glasögon och objektiv.
Mikrofiberduk för optik är självklart. Ingen annan mikrofiber.

Men knepigt att mikrofiberduk för optik har så olika kvalitet.

Nu har jag dock fått tips på några märken att prova så att jag inte måste släpa med mig den enda Hoya-duken jag har vart än jag åker.
 

Simon Karlsson

Aktiv medlem
Kodak Lens Cleaning Paper

Inte direkta svar på trådstartarens fråga men nära relaterat så:

1. Jag köpte en analog OM-1 från 1973 för några månader sedan. I den medföljande kameranväskan fanns lite museimässiga tillbehör som tycktes häröra från samma decennium. Bland annat ett litet "häfte" med små silkespappersaktiga ark.

"Kodak Lens Cleaning Paper - a soft lintless paper specially prepared for cleaning lenses, filters, and other highly polished glass surfaces. Safe for coated lenses too"

Det intressanta är att de är väääldigt bra. Jag har putsat elementen på min kikare och kamera med dem men nu är det bara 3 ark kvar och de håller bara för 3-4 putsningar (är väl egentligen tänkt som engångsmaterial). Någon som vet om sådana här putspapper fortfarande finns att köpa?

2. Jag såg en life-hack video där man tipsade om att bränna på utsidan av ett glas med tändar- eller tändstickslåga, därefter torka av lite sot på en mjukt papper och därefter använda sotet att putsa linsen. Jag har testat på en gammal lins och det fungerar utmärkt.

:)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Samma

Samma papper säljs under namnet Tiffen lens cleaning paper. Det finns många ställen i Sverige som säljer det. Googla med sidor skrivna på svenska om du inte vill ha tusentals träffar.
 

Ventures

Aktiv medlem
Samma papper säljs under namnet Tiffen lens cleaning paper. Det finns många ställen i Sverige som säljer det. Googla med sidor skrivna på svenska om du inte vill ha tusentals träffar.
Eller "Hama lens cleaning tissues". 150 st för 79 kr på Scandinavian P sist jag köpte. För användning med lämplig rengöringsvätska.
Dyrt kan tyckas för lite tunna papperslappar, men om man undviker att fingra på linser och filter genom att använda motljusskydd och lock räcker ett sådant paket många år för mig. Löst damm blåses bort med bra gummiblåsare (Giottos rocket-air).
 

Recy

Aktiv medlem
Diskmedel aktar jag mig för. Har förstört ett par glasögon förut på det viset.
Isopropanolspray från optiker använde jag både till glasögon och objektiv.
Mikrofiberduk för optik är självklart. Ingen annan mikrofiber.

Men knepigt att mikrofiberduk för optik har så olika kvalitet.

Nu har jag dock fått tips på några märken att prova så att jag inte måste släpa med mig den enda Hoya-duken jag har vart än jag åker.
Hur förstörde diskmedlet dina glasögon?
 

Recy

Aktiv medlem
Min optiker rådde mig att använda diskmedel och det har jag gjort i två år nu utan att det blivit någon skada.
Det kanske finns olika tåliga antireflexbehandlingar.
 

Christer2

Aktiv medlem
Att optikern gav rådet att använda diskmedel är kanske inte förvånande. Denne lever ju på att sälja glasögon. Om man "diskat" sönder glasögonen så får man ju köpa nya. "Yes!" säger optikern.
 
ANNONS