Annons

Fota dop i kyrkan, inställningar?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Ok. Detta är ju inget bröllop som ni ser. Men jag tänker att det är väldigt snarlikt rent fototekniskt.
Jag ska (som privatperson) ta lite bilder när min systerson döps nästa helg. Och jag skulle behöva lite råd när det gäller inställningarna på kameran.
Kyrkan kommer jag att kika på till veckan så jag vet ungefär hur det ser ut, var det finns fönster och ungefär hur ljust det är inomhus. Vad jag skulle behöva hjälp med är ungefär vilka inställningar jag ska välja. Det jag tänkte ta med mig till kyrkan är:
Nikon D7200
Nikon 35/f1,8
Tamron 70-200/f2,8 vc
Nikon sb700 (om det bedöms nödvändigt)

Innan dopet startar kommer jag att sätta vitbalansen mot ett gråkort och prova ut en exponering som fungerar. Denna tänkte jag sedan låta vara låst under dopet. (Kör manuellt läge) Jag hoppas att slipper använda blixt, men den får följa med som backup/nödlösning.
Jag hoppas slippa gå över iso 3200, om det skulle krävas högre så får jag göra bilderna svartvita. Bländaren skulle jag vilja ha runt f5,6 för att inte få ett extremt kort skärpedjup (vill kunna få med prästen och barnet) , men om nöden kräver får jag gå ned till f4 eller f2,8.
Sedan hoppas jag att det är lagom mulet så att det inte är växelvis sol och mulet.

Mina tre frågor:
1. Verkar mina tankar någorlunda vettiga? Synpunkter?
2. Var bör man ligga ungefär när det gäller bländaren för att få ett godtagbart skärpedjup?
3. Om det varierar mellan sol och mulet och ljuset gå upp/ned väldigt mycket. Är det då bättre att köra bländarprioritet och låta kameran ta hand om slutartiden så man slipper ratta ihjäl sig? Eller kan detta ställa till problem i redigeringen senare?

Mycket tacksam för alla tips ni kan ge, stora som små!
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Bra att testa exponering och låsa den i manuellt läge om ljuset int skiftas. problem vid varierande molnighet. Är det stora skillnader i ljuset och det växlar mellan att fota fram och bakåt så lita på kamerans mätsystem.
Angående vitbalansering så är det väl ok om du vill ha exakt rätt färger. Men det dödar även lite av stämningen. Jag brottas oftast med detta vilket jag ska välja så det är inte lätt.
Angående bländaren, fota vidöppet, men var pricka rätt där du vill ha skärpan. Enda gången du ska blända ner är vid ev gruppfoto.
Jag rekommenderar inte blixt i kyrkan, men det är upp till dig, präst och de som ska döpa sina barn,

/Stefan
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Bra att testa exponering och låsa den i manuellt läge om ljuset int skiftas. problem vid varierande molnighet. Är det stora skillnader i ljuset och det växlar mellan att fota fram och bakåt så lita på kamerans mätsystem.
Angående vitbalansering så är det väl ok om du vill ha exakt rätt färger. Men det dödar även lite av stämningen. Jag brottas oftast med detta vilket jag ska välja så det är inte lätt.
Angående bländaren, fota vidöppet, men var pricka rätt där du vill ha skärpan. Enda gången du ska blända ner är vid ev gruppfoto.
Jag rekommenderar inte blixt i kyrkan, men det är upp till dig, präst och de som ska döpa sina barn,

/Stefan
Tack för dina synpunkter!
Jag har aldrig fotat i en kyrka tidigare. Men är inte risken med största bländare att det lätt blir suddigt om man ska ha både prellen och barnet i samma bild, tex vid dopfunten? Eller får jag gå runt problemet genom att byta position och ta en profilbild istället för framifrån? Det kanske är min egen position jag bör flytta istället för att ändra bländaren?
Vad är din egen erfarenhet? Brukar man kunna få till hyfsat skarpa bilder även med f2,8?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Använd du bländarförval och växla mellan safe bländare på 5,6 och största öppning, beror lite på vilket objektiv du använder också men det är bra att växla så man inte står där efteråt med missad skärpa.

Kolla med prästen så det är OK att fota, i mitt förra dop fick vi bara fota före och efter akten, gången innan så fick endast jag fota och då i typ tyst läge
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla med prästen så det är OK att fota, i mitt förra dop fick vi bara fota före och efter akten, gången innan så fick endast jag fota och då i typ tyst läge
Det är väl föräldrarnas önskemål som ska tillgodoses? Prällen har väl knappast någon anledning att lägga sig i vid vilka tillfällen fotografen tar bilder?

Vad gäller fotografering med stor bländare så är det mycket riktigt besvärligt att få stort skärpedjup då, men om man tar flera bilder så kan man växla mellan att ha barn och präst i fokus. Det kan bli flera bra bilder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det är väl föräldrarnas önskemål som ska tillgodoses? Prällen har väl knappast någon anledning att lägga sig i vid vilka tillfällen fotografen tar bilder?

Vad gäller fotografering med stor bländare så är det mycket riktigt besvärligt att få stort skärpedjup då, men om man tar flera bilder så kan man växla mellan att ha barn och präst i fokus. Det kan bli flera bra bilder.
Det var fotoförbud i kyrkan, första gången fick jag pratat med prästen innan och jag fick dispans andra gången var det blankt nej (jo jag uppförde mig väl första gången). Från den gången jag pratade med prästen så var anledning till förbudet smattret från kameror som störde akten, men även foto från mobiler var förbjuder så jag vet inte.

Så när föräldrarna pratar med prästen att man tar upp fotografering, var man ska sitta (för man får säkert inte springa omkring) samt ljudlös fotografering, blixt etc

Jag gjorde en snabbsökning ovh hittade denna 10 år gammal tråd

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=96661

Edit, kom på att första gången så var det ett kombinerat dop och bröllop jag fotograferade och då fick jag troligen dispans pga bröllopet, andra gången så var det ett mer vanligt dop som var samtidigt som reguljär söndagsmässa och därför fotoförbud
 
Senast ändrad:

hbengtsson

Aktiv medlem
5.6 i en kyrka så här års är inte mycket att komma med. Jag går alltid på största möjliga...sommartid.

Räkna med blixt eller uppjazzad ISO - vilket jag inte hade velat med din kamera.

Skippa manuellt. Kyrkor har inte sällan ojämn belysning.
 

Affe.R

Avslutat medlemskap
Prästen är den som bestämmer i kyrkan Thats it !!! så prata alltid med prästen å inte genom föräldrarna blir lätt missuppfattningar på så vis
Har du chansen att använda två kameror gör det ena huset med 35an å andra 70-200an och gör ett besök i kyrkan nån dag innan och se i vilket väderstreck eventuelt solen lyser in i kyrkan .
Och om du får fotografera i kyrkan fråga då om du får stå el sitta på sidan om dopfunten men ändå på ett behörigt avstånd . Och sitt/stå på den sidan om möjligt där eventuelt solen kan lysa in så slipper du få starkt motljus
Och glöm blixten den kräver en del pyssel och tid att testa fram kör hellre på högre iso å få lite brus
och är till 95%säker att prästen säger nej å även om prästen skulle säga ja så låt den va i väskan för vis av erfarenhet så vill dom inte att man använder blix men vissa präster tillåter det lite mot sin vilja många gånger på grund av att föräldrarna gnäller å tjatar
Så lycka till
 

PMD

Aktiv medlem
Det var fotoförbud i kyrkan, första gången fick jag pratat med prästen innan och jag fick dispans andra gången var det blankt nej (jo jag uppförde mig väl första gången). Från den gången jag pratade med prästen så var anledning till förbudet smattret från kameror som störde akten, men även foto från mobiler var förbjuder så jag vet inte.

Så när föräldrarna pratar med prästen att man tar upp fotografering, var man ska sitta (för man får säkert inte springa omkring) samt ljudlös fotografering, blixt etc
Hade du i uppdrag av föräldrarna att ta bilder på dopet? I så fall var det kanske lite konstigt att de inte hade klarat ut saken med prästen först.

Det rimliga, om föräldrarna vill ha bilder på dopet, är väl att bara tillåta en fotograf att fotografera (utan blixt). Då slipper man smatter och blixtar i största möjliga mån.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hade du i uppdrag av föräldrarna att ta bilder på dopet? I så fall var det kanske lite konstigt att de inte hade klarat ut saken med prästen först.

Det rimliga, om föräldrarna vill ha bilder på dopet, är väl att bara tillåta en fotograf att fotografera (utan blixt). Då slipper man smatter och blixtar i största möjliga mån.
Jo det var på uppdrag av föräldrarna och de informerade mig efter det samtal de hade haft med prästen att det var fotoförbud, men att prästen gjorde ett undantag med att vi träffades innan, den gången var det både dop och bröllop, jag fick som ensam fotograf OK att fotografera under både dop och bröllop i tyst läge utan blixt. Andra gången (samma par) skulle döpa sin nya son då var det blankt nej det var i samma kyrka.

Men jag hade tidigare fotograferat både bröllop och dop utan några problem, tror att det kanske är lite i tiden att man inte tillåter fotografering som tidigare. Såsom luciatåg på dagis och fotografera under förlossning, det var ju inga problem när detta var aktuellt, men nu är det svårare att få tillstånd..
 

iSolen.se

Guest
Ok. Detta är ju inget bröllop som ni ser. Men jag tänker att det är väldigt snarlikt rent fototekniskt.
Jag ska (som privatperson) ta lite bilder när min systerson döps nästa helg. Och jag skulle behöva lite råd när det gäller inställningarna på kameran.
Kyrkan kommer jag att kika på till veckan så jag vet ungefär hur det ser ut, var det finns fönster och ungefär hur ljust det är inomhus. Vad jag skulle behöva hjälp med är ungefär vilka inställningar jag ska välja. Det jag tänkte ta med mig till kyrkan är:
Nikon D7200
Nikon 35/f1,8
Tamron 70-200/f2,8 vc
Nikon sb700 (om det bedöms nödvändigt)

Innan dopet startar kommer jag att sätta vitbalansen mot ett gråkort och prova ut en exponering som fungerar. Denna tänkte jag sedan låta vara låst under dopet. (Kör manuellt läge) Jag hoppas att slipper använda blixt, men den får följa med som backup/nödlösning.
Jag hoppas slippa gå över iso 3200, om det skulle krävas högre så får jag göra bilderna svartvita. Bländaren skulle jag vilja ha runt f5,6 för att inte få ett extremt kort skärpedjup (vill kunna få med prästen och barnet) , men om nöden kräver får jag gå ned till f4 eller f2,8.
Sedan hoppas jag att det är lagom mulet så att det inte är växelvis sol och mulet.

Mina tre frågor:
1. Verkar mina tankar någorlunda vettiga? Synpunkter?
2. Var bör man ligga ungefär när det gäller bländaren för att få ett godtagbart skärpedjup?
3. Om det varierar mellan sol och mulet och ljuset gå upp/ned väldigt mycket. Är det då bättre att köra bländarprioritet och låta kameran ta hand om slutartiden så man slipper ratta ihjäl sig? Eller kan detta ställa till problem i redigeringen senare?

Mycket tacksam för alla tips ni kan ge, stora som små!
Varför inte en monopod? Det ger dig några steg extra och du behåller rörligheten. Om du har en assistent, ge backup kameran till denne som kan fota från andra hållet, speciellt vid ut och ingång är det svårt att täcka bägge hållen. Det kan vara lite störande med en fotograf som kutar runt, med assistent kan ni bägge vara rätt stationära.

Om exponering, prova! Du har lite tid innan. Kör full öppning och ta flera bilder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ett råd till TS är att vara där i god tid och känna av ljuset, har man riktig tur så får man in dagsljus via något fönster vid dopfunten det kanske ge riktigt fina bilder, särskilt med lite exponeringskompenseringar
 

Artis

Aktiv medlem
Åk till kyrkan där du ska fota någon dag innan, prata med prästen (som ska döpa barnet) om själva dopakten - vad och när ska hända, hur ska de stå, var kan du ställa dig att kunna ta bra bilder utan att störa själva akten. - I fall om du inte fotade sådant innan. Kör om möjligt några testbilder så du kan se vilka inställningar som blir bra. Största öppning, hellre högre ISO än blixt, ha två hus om möjligt och ännu bättre med en assistent som någon skrivit innan.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Tack för alla råd!
Prästen har varit sjuk så vi har endast haft mailkontakt. Enligt prästen är det helt ok att fota, men utan blixt. Vi ska träffas en timme innan dopet börjar och gå igenom var jag kan stå och röra mig.

Väderprognosen ser lite lurig ut. Mestadels mulet, men solen ser ut att kunna spricka igenom. Jag hoppas på antingen det ena eller det andra, bara det inte växlar hela tiden!
Hur gör man om solen "kommer och går" hela tiden? Kör man på AWB och redigerar så gott man kan i Lightroom efteråt?

P.S. Jag har aldrig varit nervös för ett dop, förens nu. D.S.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Va bra att du fick OK att fota. Jag har alltid kört på AWB, fota i raw så kan du lika gärna justera det efteråt.

Ta lite testkort innan och ta många bilder med lite variation av ISO o bländare. Vet inte hur du har ställt in din kamera men jag har ISO direkt på bakre tumhjul.

Lycka till
 

sumpan

Aktiv medlem
Jag som är amatör skulle nog kört med auto-iso. Jag fotade i en kyrka vintertid för ett drygt år sedan, ljuset varierade rätt mycket inne i kyrkan, jag hade aldrig klarat det med konstant exponering.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Va bra att du fick OK att fota. Jag har alltid kört på AWB, fota i raw så kan du lika gärna justera det efteråt.

Ta lite testkort innan och ta många bilder med lite variation av ISO o bländare. Vet inte hur du har ställt in din kamera men jag har ISO direkt på bakre tumhjul.

Lycka till
Jag tror att det blir så här för enkelhetens skull:
AWB (Ställer in manuellt mot gråkort om det är konstant sol/mulet)
Bländarprioritet
Manuell ISO (justeras med bakre tumhjul)
Fotar i RAW
Följefokus AF-C

Jag får väl be prästen att be en liten förbön att det ska gå bra med bilderna. ;)
 
ANNONS