Annons

Gråkort vid fotografering med äldre helt manuell kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
VI kan starta med vad ett gråkort egentligen är.
På 30-40talet funderade Kodak på hur kunderna skulle få bättre exponerade bilder.
Efter att ha studerat tusentals bilder så kom man fram till hur mycket ungefär ett normalmotiv reflekterar och man definierade ett gråkort.
Definitionen på ett gråkort är att det skall reflektera en viss procent av ljuset när ljuset infaller med en bestämd vinkel.
När ljuset infallet i 30graders vinkel så skall kortet reflektera 18% av ljuset, DÅ är det ett gråkort.
Idag finns det ngn ytterligare definition som bygger på en annan %-sats.

Så en ljusmätare som fyller ljusmätningen med ett ljus som träffar gråkortet i 30graders vinkel skall då visa på "mitten", rätt exponering.

Kortets storlek är egentligen ointressant. Går du närmre så fyller du sökaren med kortet och sedan backar man tillbaka. Men rent praktiskt så tycker jag att cirka A5 är praktiskt portabelt. A6 lite för litet att mäta på. Rent tekniskt, desto större desto bättre.

Kan med ekonomisk fördel användas till blixtljusmätning också, istället för blixtljusmätare. Går fort när man väl har lärt sig det.
 

PMD

Aktiv medlem
Jo ett gråkort är alltid bättre än något, då man har en fast referens. Men jag undrar om den här personen står och pratar i nattmössan.

https://www.youtube.com/watch?v=UZ8lPKmYGc4&frags=pl,wn
Ett gråkort avsett för exponeringsmätning behöver inte ha rätt färgbalans för att fungera som exponeringsgråkort, så man bör kolla upp den saken om man köper ett gråkort som saluförs som exponeringshjälpmedel och tänker använda det för vitbalansering.
 

PMD

Aktiv medlem
18% ?

Så en ljusmätare som fyller ljusmätningen med ett ljus som träffar gråkortet i 30graders vinkel skall då visa på "mitten", rätt exponering.
Saken kompliceras lite av att inbyggda ljusmätare ofta är kalibrerade efter 12% reflektion. Thom Hogan skrev en artikel om det för många år sen (men med tanke på hans inriktning så verifierade han det antagligen bara på Nikonkameror).
 

snap01

Aktiv medlem
Trådskaparen kör analogt.
Skrev att hon kan ta med sig en digital kamera o mäta med den. Om hon inte litar på ljusnätaren i kameran är det bättre att mäta med en ljusmätare men jag ser inte problemet. Kör hon negativ film så ska det mycket till för att kameran ska mäta så fel att det inte funkar.
När jag körde dia så mätte jag ibland med en Sekonic. Jag har aldrig sett någon springa runt med ett gråkort utomhus o mäta ljuset på den. Hur många här på fs springer runt med ett gråkort utomhus ?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ibland om jag orkar tar jag med mig min ljusmätare (som jag nästan bara använder i studioljus) och går ut på stan och kör hederligt gatufoto. Dagens kameror har väldigt sofistikerade ljusmätare men det är en skön känsla att ha en 100% korrekt exponering. Även om skillnaderna är små vid fototillfället så tycker jag en helt rätt exponerad bild svarar mycket bättre i efterbehandlingen. Alla toner är rätt mappade från början och det går mycket snabbare att redigera. Det är som bekant inte bara att justera exponeringen om man ligger fel.

Min ljusmätare är dock lite mer avancerad med styrning för Elinchrom så har funderat på en mer fickvänlig variant som den Jonas föreslår.

Eller en grunka till Iphonen, men dom tappar man väl bort så småningom. Såg en intressant variant som även mäter vitbalansen. Fast tveksamt om det fungerar som det är tänkt då olika kameror tolkar vitbalansvärden på olika sätt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Saken kompliceras lite av att inbyggda ljusmätare ofta är kalibrerade efter 12% reflektion. Thom Hogan skrev en artikel om det för många år sen (men med tanke på hans inriktning så verifierade han det antagligen bara på Nikonkameror).
Som jag skrev: det finns kort med andra %-satser...
 

unoengborg

Aktiv medlem
Behövs det en grunka? Räcker det inte med ett program i telefonen?
Du behöver i så fall en halvgenomskinlig sfär, så att du kan få en allmän riktningsfri bild av ljuset. Skulle tro att man lika gärna kan ta mätaren man har i kameran och mäta mot handleden i så fall. Har man kamera med mätare räcker det då med att man har händerna med sig.
 

snap01

Aktiv medlem
Har ett litet A5 i ryggan.
Men jag förstår inte varför man skulle behöva springa med kamerautrustning bara för att man har ett gråkort.
Måste vara ngt logikfel.
God jul
Du är nog rätt ensam om att ta med gråkort till utebilder. Har svårt att se vitsen med det speciellt om du kör digitalt. Det gäller oavsett om du springer,går, kryper,simmar.
 

PMD

Aktiv medlem
Du behöver i så fall en halvgenomskinlig sfär, så att du kan få en allmän riktningsfri bild av ljuset. Skulle tro att man lika gärna kan ta mätaren man har i kameran och mäta mot handleden i så fall. Har man kamera med mätare räcker det då med att man har händerna med sig.
Ja, om nu Henrik syftade på mätning av infallande ljus. Det var inte helt självklart.

Handmätningsmetoden fungerar för dem som har en hudfärg som passar.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Handflatan är väl ganska universell oavsett hudfärg i övrigt?
Det har väl egentligen inte så stor betydelse om den är mörk eller ljushyad. Är handflatan aningen mörkare kanske man bara behöver släppa in ett halvt steg mer ljus.

Det viktiga är att den sällan blir solbränd och alltid har mer eller mindre samma ljuhet, sedan är det bara att prova sig fram hur mycket man behöver korrigera mätresultatet.

Även om man använder exponeringsmätare behöver man ju kalibrera sin mätare så exponeringen stämmer. Vanliga stillbildsobjektiv använder inte T värden, så två olika objektiv behöver alls inte släppa in lika mycket ljus vid ett givet bländarvärde.
 

PMD

Aktiv medlem
Handflatan är väl ganska universell oavsett hudfärg i övrigt?
Nej, mörkare hy reflekterar ju mindre ljus så det måste man kompensera för.

Man kan alltså inte utgå från att handflatan reflekterar ungefär ett steg ljusare än 18% (vilket är den gamla tumregeln som utgick från att alla fotografer är vita) utan man måste kalibrera sin handflata om man ska kunna använda den som "gråkort".
 
ANNONS