Annons

Svåra problem med filmladdning i Paterson-dosa

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Nå, nu var det i beckmörkret jag upptäckte att klisterlappen satt där den satt, så då hade jag inte mycket val. Jag försökte greppa dess hörn, men det gick inte.

I alla fall är filmen framkallad; Utgången (2007) Iford HP5 Plus i D-76, 10 minuter @ 20 grader. Och det ser mycket bra ut:)
 

J. Patric

Aktiv medlem
När jag "öppnar" en 120-rulle, så rullar jag alltid upp filmen i vänsterhanden. Sedan river jag loss änden med tejp från skyddspapperet och drar sedan bort tejpet från filmen. Därefter rundar jag av filmänden med sax innan jag trär in den i spiralen. Känner så att den laddar rätt och håller försiktigt vänsterhandens fingrar om filmen och tummarna vid laddöppningen medan jag vickar spolen och laddar upp filmen.

När man drar av tejpen från filmen kan man ibland se ett svagt ljussken av statisk elektricitet. Det verkar dock bara slöja filmen just där, men i alla fall mindre om man drar av tejpen långsamt.
 

Makten

Aktiv medlem
När jag "öppnar" en 120-rulle, så rullar jag alltid upp filmen i vänsterhanden. Sedan river jag loss änden med tejp från skyddspapperet och drar sedan bort tejpet från filmen. Därefter rundar jag av filmänden med sax innan jag trär in den i spiralen. Känner så att den laddar rätt och håller försiktigt vänsterhandens fingrar om filmen och tummarna vid laddöppningen medan jag vickar spolen och laddar upp filmen.

När man drar av tejpen från filmen kan man ibland se ett svagt ljussken av statisk elektricitet. Det verkar dock bara slöja filmen just där, men i alla fall mindre om man drar av tejpen långsamt.
Jag gjorde precis så, men jag trodde att tejpen skulle sitta kvar på pappret, vilket den förstås inte gjorde. Och jag lyckades verkligen inte få loss den från filmen, för då hade jag behövt använda så mycket våld att jag riskerat att riva sönder hela filmen. För att inte tala om att jag hade kladdat ner den fullständigt med fingrarna;-)
 

idrougge

Aktiv medlem
Jag kör med två Jobodosor ur olika serier, en för handframkallning och en för maskin. Plastspiraler. Det är mest med 36-bildsrullar som det kan bli motstånd, med 24 bilder har man mer spelrum. Det kan vara inbillning, men jag tycker det känns som om filmer på PET-bas är lite lättare att föra in i spåren.
 

Dez

Aktiv medlem
Det finns många som vurmar för spiralerna av ståltråd, men jag fick det inte att funka trots många försök. Det blev alltid ett varv med film "över" som låg mot det yttersta varvet varvid framkallare och fix ej kommer åt där. Hur kunde det bli så?
Sedan började jag använda plastspiraler och allt funkar bra. Ibland kan filmen haka sig, men det är bara att rucka och rycka och "ta i" lite. Och kanske dra isär spiralerna lite samtidigt. Ett tips till Makten, ta tag i 120-filmen mellan tumme och pekfinger och dra in den första halvvarvet så att den kommer rätt. Se sedan till att ingången i spiralerna är nog mycket uppåt. Så att filmen ligger mot periferin på spiralen innan den går in. Annars kan filmen hoppa ur. Sedan är det av yttersta vikt att man fasat av filmen med sax, c:a 15 grader 2 millimeter in. Och för guds skull, kolla så kulorna rör sig fritt innan du börjar! De kan fastna.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag hade också, som det kändes, pinsamt svårt i början med att ladda in filmen på spolen. Efter ett tag, kanske halvvägs, (jag såg ju inte) så började filmen glida ur och ibland med en "duns" hamnade den på golvet i en osorterad hög.
Men så kom jag fram till att jag höll spolen fel. Jag hade börjat med att i dagsljus fästa filmen i spolen och sedan i mörkret vrida de två spiraldelarna mot varandra. Kanske var det som var felet.
Jag har fortsatt att fästa filmen i dagsljus men ändrade proceduren från att jag höll filmen och laddade in den i riktning från mig, till att jag vände på spolen och laddade in den mot mig genom att bara vrida på spolens högerhalva. Då får jag också med tummarna kontroll över att filmen löper in i spolen på rätt sätt.

Sedan dess har det gått galant.
Finns det ingen instruktionsfilm t ex på youTube om hur man gör på bästa sätt?
mvh
/
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Som redan sagts, så är det viktigt att spiralen är ren,torr och att fästkulorna löper lätt. om dosan är helt oanvänd, så kanske det är beläggningar från tillverkningen, som orsakar ditt problem/NE
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Som redan sagts, så är det viktigt att spiralen är ren,torr och att fästkulorna löper lätt. om dosan är helt oanvänd, så kanske det är beläggningar från tillverkningen, som orsakar ditt problem/NE
Hej Nils-Erik!
Tack för din replik - det är nog snarare så att jag behöver köpa en ny spiral, den jag har är nog bortåt 50 år gammal nu!
mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Som redan sagts, så är det viktigt att spiralen är ren,torr och att fästkulorna löper lätt. om dosan är helt oanvänd, så kanske det är beläggningar från tillverkningen, som orsakar ditt problem/NE
Hej igen Nils-Erik!
Jo jag har nu köpt en ny plastspiral från Photax, och det går mycket bättre nu, den är ju ren och fin. Jag såg tidigare i ett av dina inlägg i denna tråd att du har laddat en 36:a i plastspiral på 38 sekunder...

Jag ska ta tid själv nästa laddning, men jag tror att jag har inte skuggan av en chans att komma i närheten av din tid...Jag fipplar ju oxå på i en mörkrumssäck, som nog saktar ner lite, men vi får se...det är inte säkert att jag meddelar min tid här...!
Ha det bra
/B
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Öppna filmrullen med en ölöppnare och ta ut hela filmen. Sen matar du in änden så att den fastnar mellan kulorna. Sedan är det bara att mata in filmen. Lika enkelt varenda gång.
 

Cambo

Aktiv medlem
Jag har nu misslyckats FEM gånger med att få in filmhelvetet i spiralen till min framkallningsdosa. Det är en sån där av plast med små kulor som ska mata in filmen själv, när man vrider respektive halva fram och tillbaka.
Det går jättebra tills man kommit ungefär till halva rullen. Då börjar det gå trögt, och till sist hoppar filmen ur ena halvan. Skitkul att försöka lossa filmen och linda in den i rullen igen, i totalt mörker:-(
Detta hände även när jag laddade min förra film, men det "bra" vid andra försöket. Tyvärr fick jag inte ut hela filmen ur rullen utan det blev bara 24 av 36 bilder, eftersom rullen gjorde så mycket motstånd att jag trodde det var läge att klippa av filmen.

Fur faen är det tänkt att man ska göra? Man kan ju inte gärna riva ur hela filmen ur rullen innan man laddar dosan, för var ska man göra av den? Det är ju några meter liksom. Om om man som jag gjorde, låter den hänga nedåt och drar ut lite i taget, så verkar den lätt hoppa ur.

Nu har jag därtill antagligen sabbat filmen eftersom mitt badrum tydligen inte är 100% ljustätt på dan, utan det kommer in liiiiiiite ljus genom en ventiljävel som var beckmörk sist. Men jag vill inte slösa bort den genom att öva i dagsljus än. Den kommer säkert att vara slöjad, men användbar.

Alla tips emottages! Jag blir "en aning" frustrerad när saker som inte får gå fel, gör just det.
Märker att du är lite hetsig. Det sista man ska överge i ett mörkt rum med knepiga spiraler är humöret.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är snart nio år sedan nu så Martin har nog lämnat mörkrummet och kanske gått över till digitalkamera.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Öppna filmrullen med en ölöppnare och ta ut hela filmen. Sen matar du in änden så att den fastnar mellan kulorna. Sedan är det bara att mata in filmen. Lika enkelt varenda gång.
Jag brukar försöka att INTE dra in hela filmen i filmkassetten när jag tar ur filmen ur kameran - det blir svårare att ladda Paterson-spiralen då tycker jag. Vevar man returspolningen försiktigt på slutet av filmen så både hörs det och känns tydligt när det är ca 10 cm film kvar utanför kassetten.

Och för att då inte blanda ihop oexponerad film med exponerad film, "friserar" jag filmänden direkt med en sax - se bilden nedan, samt märker den ev. med en Post-it..

B
 

Bilagor

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag brukar försöka att INTE dra in hela filmen i filmkassetten när jag tar ur filmen ur kameran - det blir svårare att ladda Paterson-spiralen då tycker jag. Vevar man returspolningen försiktigt på slutet av filmen så både hörs det och känns tydligt när det är ca 10 cm film kvar utanför kassetten.

Och för att då inte blanda ihop oexponerad film med exponerad film, "friserar" jag filmänden direkt med en sax - se bilden nedan, samt märker den ev. med en Post-it..

B
Precis så ska man göra! :) Jag brukar även fästa änden av den tillklippta filmen i spiralen innan den läggs in i mörkrumssäcken. Då går det snabbt att rulla upp.
 
ANNONS