Annons

Ny dator problem med LR

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag har då försökt köra igång LR med lrcatfilen på USB minnet och DÅ har LR sagt att den måste konverteras, vilket jag då gjort, därefter har jag tagit den den konverterade filen och lagt in den i LR mappen, men likt förbannat så funkar det inte samma felmeddelande dyker hela tiden upp.....
Fråga. När du har kört konverteringen på USB-minnet - startar sedan LR och öppnar din konverterade fil?

I så fall tycks ju problemet uppstå när du flyttar filen till LR mappen.

I så fall, prova att skapa en helt ny mapp i rooten på C och kopiera den konverterade lrcatfilen från USB-minnet till den nya mappen och dubbelklicka den.
 
Detta bör inte vara nödvändigt. T ex så innehåller ju mappen en undermapp som innehåller previews - den återksapas automatiskt.

Enligt min erfarenhet skall det räcka med bara lrcat-filen.
Det går betydligt snabbare att kopiera alla filerna än att vänta på att Lightroom ska återskapa dem. Jag flyttade min katalog förra veckan. 80 GB totalt. Runt 70 GB var previews.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det går betydligt snabbare att kopiera alla filerna än att vänta på att Lightroom ska återskapa dem. Jag flyttade min katalog förra veckan. 80 GB totalt. Runt 70 GB var previews.
Nu handlade det om vad som krävs för att komma igång vid en flytt till ny dator. Att kopiera previews är inte nödvändigt.

Lightroom kommer skapa previews när de behövs så även om det tar tid så är det knappast så betungande - åtminstone om man normal sett bara bläddrar i en litet urval av sina bilder.
 
Nu handlade det om vad som krävs för att komma igång vid en flytt till ny dator. Att kopiera previews är inte nödvändigt.

Lightroom kommer skapa previews när de behövs så även om det tar tid så är det knappast så betungande - åtminstone om man normal sett bara bläddrar i en litet urval av sina bilder.
Eftersom jag precis gjort det här (igen) så ger jag det råd som jag anser är säkrast för att slippa problem. Det senare är uppenbarligen något trådskaparen fått.
 

AFJ

Aktiv medlem
Eftersom jag precis gjort det här (igen) så ger jag det råd som jag anser är säkrast för att slippa problem. Det senare är uppenbarligen något trådskaparen fått.
Så du tror att det är avsaknaden av previews som gör att TS har problem? Det går i så fall på tvärs med den gängse uppfattningen.

LR inbyggda backup-funktion kopiera endast lrcat-filen, det vore en vansinnig lösning om previews också var nödvändiga.

Jag gjorde själv en flytt till ny dator i början av året. Tog bara över lrcat-filen, inga problem.

Jag dubbelkollade också innan jag postade här - både med att kopiera endast en lrcat-fil och genom att extrahera en backup-fil, båda funkar, previews och helper mapparna skapas automatiskt.

Jag tror problemet har något att göra med rättigheter på mappar eller att originalfilen är skadad.

Att backup-filen är tom låter mycket märkligt.
 
Så du tror att det är avsaknaden av previews som gör att TS har problem? Det går i så fall på tvärs med den gängse uppfattningen.

LR inbyggda backup-funktion kopiera endast lrcat-filen, det vore en vansinnig lösning om previews också var nödvändiga.

Jag gjorde själv en flytt till ny dator i början av året. Tog bara över lrcat-filen, inga problem.

Jag dubbelkollade också innan jag postade här - både med att kopiera endast en lrcat-fil och genom att extrahera en backup-fil, båda funkar, previews och helper mapparna skapas automatiskt.

Jag tror problemet har något att göra med rättigheter på mappar eller att originalfilen är skadad.

Att backup-filen är tom låter mycket märkligt.
Nejdå, det tror jag inte. Mitt råd gäller för att hela flytten ska bli så smidig som möjligt.

Jag tror precis som du att det här är en rättighetsfråga på den mapp som skapats på den nya datorn. Lösning till det har Peter gett i ett svar lite högre upp.
 

KarlE

Aktiv medlem
Ja, vi får avvakta och se tills TS återkommer med mera info.
Tack alla för råd o då
Dessvärre så kommer jag knappt framåt, det som jag gjorde var att starta LR med adminbehörighet, då hoppade LR igång jag kunde sen välja katalog och då kom alla foldrar upp i grått på vänstersidan. Jag kunde markera en folder där och då visade sig alla filerna på skärmen som preveiws men UTAN bild, däremot så ser man filnr samt om det gjort ändringar och stjärnmarkeringar odyl.
Jag förstår att LR inte hittar orginalbilden finns det något enkelt sätt att snabbt få tillbaka bilderna (dom ligger på en extern USB disc)

En liten trist bieffekt är att jag inte kan starta LR annat än ifrån katalogen där LR ligger och då högerklicka "kör som admin"
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack alla för råd o då
Dessvärre så kommer jag knappt framåt, det som jag gjorde var att starta LR med adminbehörighet, då hoppade LR igång jag kunde sen välja katalog och då kom alla foldrar upp i grått på vänstersidan. Jag kunde markera en folder där och då visade sig alla filerna på skärmen som preveiws men UTAN bild, däremot så ser man filnr samt om det gjort ändringar och stjärnmarkeringar odyl.
Jag förstår att LR inte hittar orginalbilden finns det något enkelt sätt att snabbt få tillbaka bilderna (dom ligger på en extern USB disc)

En liten trist bieffekt är att jag inte kan starta LR annat än ifrån katalogen där LR ligger och då högerklicka "kör som admin"
Jag tycker du har gjort stora framsteg! Nu är det bara lite finlir kvar! :)


Har du testat alternativ 3 som erbjöds, att sätta rättigheterna på mappen där lrcat-filen ligger?

Personligen föredrar jag att ha mina katalogfiler i en helt egen struktur, har för mig att LR lägger det under "Mina Bilder". Prova att göra en helt ny mapp som du t ex kallar "LRKatalog" eller liknande och sedan kopiera över filen dit. Dubbelklicka den och se om det startar.

Att dina bilder "saknas" i Lightroom beror sannolikt att sökvägen till bilderna är annorlunda på den nya datorn än den gamla. Kanske hade din USB-disk enhetsbokstaven E på den gamla datorn och D på den nya (eller något liknand).

Det kan du åtgärda på två sätt.

1) Ändra enhetsbokstaven på USB-enheten i Windows. Jag har för mig att man gör det i diskhanteringen eller enehtshatneraren.

2) Högerklickan en mapp i Lighroom och välj "Locate missing folder" och peka ut var mappen ligger nu. Detta är enkelt om du har alla dina mappa i en hierarki under en huvudmapp, men tidsödande om det är många mappar på samma "nivå".

Alternativ 2 är det bästa, men alternativ 1 bör funka också.
 
Jag tycker du har gjort stora framsteg! Nu är det bara lite finlir kvar! :)


Har du testat alternativ 3 som erbjöds, att sätta rättigheterna på mappen där lrcat-filen ligger?

Personligen föredrar jag att ha mina katalogfiler i en helt egen struktur, har för mig att LR lägger det under "Mina Bilder". Prova att göra en helt ny mapp som du t ex kallar "LRKatalog" eller liknande och sedan kopiera över filen dit. Dubbelklicka den och se om det startar.

Att dina bilder "saknas" i Lightroom beror sannolikt att sökvägen till bilderna är annorlunda på den nya datorn än den gamla. Kanske hade din USB-disk enhetsbokstaven E på den gamla datorn och D på den nya (eller något liknand).

Det kan du åtgärda på två sätt.

1) Ändra enhetsbokstaven på USB-enheten i Windows. Jag har för mig att man gör det i diskhanteringen eller enehtshatneraren.

2) Högerklickan en mapp i Lighroom och välj "Locate missing folder" och peka ut var mappen ligger nu. Detta är enkelt om du har alla dina mappa i en hierarki under en huvudmapp, men tidsödande om det är många mappar på samma "nivå".

Alternativ 2 är det bästa, men alternativ 1 bör funka också.
Det är också väldigt viktigt att göra ALL filhantering inne i Lightroom. Annars blir Lightrooms databas värdelös när den inte vet var filerna finns.
 

KarlE

Aktiv medlem
Jag tycker du har gjort stora framsteg! Nu är det bara lite finlir kvar! :)


Har du testat alternativ 3 som erbjöds, att sätta rättigheterna på mappen där lrcat-filen ligger?

Personligen föredrar jag att ha mina katalogfiler i en helt egen struktur, har för mig att LR lägger det under "Mina Bilder". Prova att göra en helt ny mapp som du t ex kallar "LRKatalog" eller liknande och sedan kopiera över filen dit. Dubbelklicka den och se om det startar.

Att dina bilder "saknas" i Lightroom beror sannolikt att sökvägen till bilderna är annorlunda på den nya datorn än den gamla. Kanske hade din USB-disk enhetsbokstaven E på den gamla datorn och D på den nya (eller något liknand).

Det kan du åtgärda på två sätt.

1) Ändra enhetsbokstaven på USB-enheten i Windows. Jag har för mig att man gör det i diskhanteringen eller enehtshatneraren.

2) Högerklickan en mapp i Lighroom och välj "Locate missing folder" och peka ut var mappen ligger nu. Detta är enkelt om du har alla dina mappa i en hierarki under en huvudmapp, men tidsödande om det är många mappar på samma "nivå".

Alternativ 2 är det bästa, men alternativ 1 bör funka också.
Tack för hjälp, jag måste göra lite annat nu men återkommer ikväll med resultat
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack för hjälp, jag måste göra lite annat nu men återkommer ikväll med resultat
Ett förtydligande för alternativ.

Välj alltså en mapp som är så högt upp i hierarkin som möjligt, högerklicka den och välj "locate missing folder" (eller motsvarande på svenska) och peka sedan ut var den ligger.

Om du har en hierarki som ser ut som:

LRBilder\2017
- \2018
- \2019

Så skall du alltså markera "LRBilder" och behöver bara göra det här en gång.

Om du däremot saknar den övre mappen och bara har ett gäng med årsmappar får du upprepa proceduren för varje årsmapp. Det är ju fortfarande ganska snabbt gjort men om du har en spretigare struktur så kan det bli tidsödande men inte värre än att det kan klaras av.

Att mickla med USB-diskens enhetsbokstav kan som sagt vara ett alternativ men det kan strula den del och beror förstås på hur enhetsstrukturen såg ut på den gamla datorn respektive den nya.
 

KarlE

Aktiv medlem
Tack för hjälpen
Nu börjar jag få ordning på LR Mapparna, jag hade hyffsad ordning men det blir och kommer att bli en del !"handpåläggning" men inte mer än att det är görligt

Men fortfarande så måste jag starta upp LR som admin, dvs jag kan inte klicka på ikonen utan måste gå in i LR mappen på C disken, iofs kan man leva med det men det känns ju lite "yxit".
 

AFJ

Aktiv medlem
Men fortfarande så måste jag starta upp LR som admin, dvs jag kan inte klicka på ikonen utan måste gå in i LR mappen på C disken, iofs kan man leva med det men det känns ju lite "yxit".
Provade du att sätta rättigheterna på mappen där du har katalogfilen?

Provade du att skapa en helt ny mapp och kopiera katalogfilen dit och öppna den där?
 

AFJ

Aktiv medlem
Ja den ligger på:
c\programfiles\Adobe\LR\NyLRctalog.lrcat
Hmm, "programfiles" är ju en liten speciell mapp där det kan vara särskilda rättigheter. Jag skulle prova att lägga den under din användare, t ex

C:\Users\Anders\LR\Katalog

alternativ skapa en helt ny mapp i rooten

C:\LR\Katalog

Tänk bara på att den mapp du skapar inkluderas i din backuprutin.
 

KarlE

Aktiv medlem
Hmm, "programfiles" är ju en liten speciell mapp där det kan vara särskilda rättigheter. Jag skulle prova att lägga den under din användare,


Hej igen
Stort tack för all hjälp, nu ser det ut att lira fullt ut !
Nu är det bara att få in alla "udda" foldrar o sånt i LR, sånt man skulle fixa senare :)
 
ANNONS