Annons

Blivit publicerad i almanacka

Produkter
(logga in för att koppla)

djtail

Medlem
Har en tjejkompis som stått modell vid ett TFP uppdrag, inget kontrakt skrevs.

Nu har fotografen ihop med en reklam agentur publicerat en del av bilderna i en almanacka, Vilket hon inte gett sitt godkännande till. Inte heller blivit tillfrågad.

Så min fråga är vad som gäller här? Har fotograf/reklam agentur rätt att trycka almanackan utan modellens medgivande? speciellt nu med tanke på GDPR. Om fotograf har rätt till detta, har hon rätt till någon form av ersättning?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Lag om namn och bild i reklam gör gällande att bilden inte får användas utan medgivande, så kallad modellrelease, om personen i fallet kan förknippas med tjänst eller vara.

Ersättning är en annan sak. Det handlar helt om överenskommelse.
 

djtail

Medlem
Lag om namn och bild i reklam gör gällande att bilden inte får användas utan medgivande, så kallad modellrelease, om personen i fallet kan förknippas med tjänst eller vara.

Ersättning är en annan sak. Det handlar helt om överenskommelse.
Tjejen har varit i kontakt med reklambyrån som satt ihop och tryckt Almanackan, Där han lovat att ta bort all reklam där hon är synlig. Samt de redan tryckta upplagorna där hon är med. De som redan är sålda säger kan han inte göra något åt. Problemet är att han inte tagit bort reklamen, och vi beställde ett x efter hans utlåtande och fick då en kalender där hon fortfarande figurerade.

Hur går man vidare med detta? kan man göra det? och vart vänder man sig isåfall?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Tyvärr säger inte de nämnda skadebeloppen så mycket om inte modellen är välkänd från ngt sammanhang.
Kolla med en modellagentur vad det kostar att hyra en modell för en timme o utgå ifrån det.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Tyvärr säger inte de nämnda skadebeloppen så mycket om inte modellen är välkänd från ngt sammanhang[...]
Eller, jo. Det lägre beloppet (20 000) i angivet ”vanligt” intervall för skadestånd är ju ändå användbart när man pratar med almanackskillen.
Det svider lite mer att inte göra rätt från början.

De böter som kan bli aktuella för lagbrottet verkar vara väldigt blygsamma, så de är inget att skrämmas med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Eller, jo. Det lägre beloppet (20 000) i angivet ”vanligt” intervall för skadestånd är ju ändå användbart när man pratar med almanackskillen.
Det svider lite mer att inte göra rätt från början.

De böter som kan bli aktuella för lagbrottet verkar vara väldigt blygsamma, så de är inget att skrämmas med.
Nej det stod tydligt att kroppsbyggaren var känd.
De summorna som räknades upp handlar om att de utnyttjar ngns kändisstatus för att få ut sitt budskap. Få modeller har den statusen.

Men visst kan man prova.
Den som är girig mister ofta hela stycket.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Gäller GDPR även personuppgift i tryck?
GDPR är inget skadeståndsjox.
Det är ett sätt att sätta krav på företags hantering av personuppgifter.Åberopar man den så krävs väl att samtliga almanackor skall förstöras.
En spännande uppgift som kostar en HEL del pengar. Om det ens är möjligt.

Men jag kan ju ha helt fel i vad jag tror om det.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
GDPR är inget skadeståndsjox.
Det är ett sätt att sätta krav på företags hantering av personuppgifter.Åberopar man den så krävs väl att samtliga almanackor skall förstöras.
En spännande uppgift som kostar en HEL del pengar. Om det ens är möjligt.

Men jag kan ju ha helt fel i vad jag tror om det.
Precis, billigare att betala en bra summa till modellen alltså :)

/Stefan
 

martley

Aktiv medlem
Jo
Men några 20 000 blir det nog inte.
Vi har sett det förr när bilder blir använda på nätet utan tillåtelse. Det blir inga fantasisummor som en del tror.
Även förhållandevis kända personer råkar då och då ut för att bli använda i reklamsyfte utan medgivande, och det är ganska vanligt att även de har svårt att både stoppa och få ersättning / skadestånd för tilltaget. Senast var det väl nån historia som gick ut på att lura folk att köpa bitcoins.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jo
Men några 20 000 blir det nog inte.
Vi har sett det förr när bilder blir använda på nätet utan tillåtelse. Det blir inga fantasisummor som en del tror.
Nu handlar det inte om bilden i sig. Fotografen har sålt sin bild till almanackstryckaren.
Olovlig publicering av bild är en sak.
Men i det här fallet är det ”olovligt nyttjande av person”.
Hade det hänt mig hade jag drivit frågan hårt.
Och vem inbillar sig att övriga elva bilder i kalendern har modellrelease?
Alla kalendrar ska kasseras.
 
ANNONS