Annons

Reflektorer, Studioreflex, Vikskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

anders100

Medlem
Hej!

Söker med ljus och lykta efter vik-reflektorer. Hittat ett företag i Amsterdam som säljer V-Flats och beställt en styck a 3000:- Skulle behöva minst en till, helst två, men varken Scandinavian eller Cyber, Rajala har någon som jag gillar. Kan inte hitta någon vettig sådan hos samtliga handlare i svealand! Har kollat överallt nu. Verkar vara med ram typ Lastolite i så fall och det vill jag inte ha. Tycker 6000:- till blir lite väl mastigt och tänkte bygga en eller två själv. Kan vara enklare modell då klart. Men frågan är då om någon känner till var man kan hitta ca 2 m höga frigolitskivor som inte är mer an ca 5 cm tjocka. Stora frigolitskivor överlag? Eller annat material som kan vara vettigt? Alternativt var det går att få tag i liknande färdiga skärmar?

Mycket tacksam för tips. Mvh
 

anders100

Medlem
Tack för svar!

Har sett dem innan fast de blir så himla klumpigt med den tjockleken. Men såg nu att det finns tunnare! Så jättestort tack för det. Då löser det sig!

Vh Anders
 
Senast ändrad:

anders100

Medlem
Kan ”utställningsskärmar” (vikväggar) i vit wellpapp från Matton fungera? Fempack för 1200.

https://www.mattonbutiken.se/produkt/3-delad-utstallningsskarm-5-st-frp
Tack! Såg ju faktiskt ännu bättre ut än cellplast. Fast de blir rätt dyrt ändå med cellplast eller kartong verkar det som. Det får nog bli Amsterdam igen trots allt om det inte går att hitta billigare lösning. Detta är ju trots allt ingen färdig reflektor så måste köpas matt färg i både svart och vit. Sen vet man ju inte hur länge det håller.
Tänkte om man kunde stora frigolitskivor för ett par hundra styck. Då kunde det vara lönt.

Man stort tack ändå!
 

marjut

Aktiv medlem
Hittade du ngt lämpligt? Jag har också letat med ljus o lykta....försökte med spånskiva men det är tungt....en riktigt kraftig dubbel wellpapp kanske kan funka....men hittar inte....ngn som provat utställningsärmarna?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hittade du ngt lämpligt? Jag har också letat med ljus o lykta....försökte med spånskiva men det är tungt....en riktigt kraftig dubbel wellpapp kanske kan funka....men hittar inte....ngn som provat utställningsärmarna?
Jag har inte använt de som reflektorer. Så ingen erfarenhet av sådana egenskaper.

Men för temporära utställningar funkar de bra. Lätta att transportera och sätta upp. Lätta att flytta runt. Det har jag provat.
 

Thessing

Ny medlem
Kapaskivor

Gjorde sådana med 10mm kapaskivor finns i storlekar upp till 140x300 cm lätta och stabila, ena sidan med svart molton tyg och andra vit som den är. Finns bla. på Molanders.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du hittar större frigolitskivor i olika kvalitéer hos välsorterad bygghandel.
Det finns 3.5cm eller 1" som troligtvis skulle passa.
Men med såpass tunna skivor så måste du välja en högre kvalité
 

bildsten

Aktiv medlem
Hittade du ngt lämpligt? Jag har också letat med ljus o lykta....försökte med spånskiva men det är tungt....en riktigt kraftig dubbel wellpapp kanske kan funka....men hittar inte....ngn som provat utställningsärmarna?
Stora skärmar är användbara i studiomiljö. Särskilt använbara är de om de har en vit och en svart sida. Jag fick en skiss av Johan Westin en gång inför en workshop och gjorde två skärmar som helt utvikta var 2 x 2 M. Vit insida av vitt bakgrundspapper som veks i skarven mellan delarna och svart vindskyddspapp (som jag råkade ha hemma) på utsidan. Det vita bakgrundspappret veks om kanten och sköts fast med häftpistol. Den svarta sköts fast med en våd på varje halva. Vindskyddspappen är 120 cm bred som standard. En rulle med åtskilliga meter kostar ca 250 kr.
Ramvirket var släthyvlat 21 x 43 (20 kr/m på Byggmax), det går år ca 7 lm per skärmhalva. Hörnen förstärktes med invändiga snedsträvor av samma virke. Allt skruvades ihop med lång tunn träskruv, typ listskruv.
Två eller tre gångjärn(Gångjärn 1502 Habo Metall) i vecket, gångjärnen försänktes i listerna. Vill man förstärka hörnen ytterligare, vilket rekommenderas, kan man sätta hörnbeslag (Hörnjärn 1134 Habo), de sätts lämpligen på insidan under vita pappret. Är man flott så försänker man även de. De här står stadigt om man bara viker dem lite grann.
 

Bilagor

ANNONS