Annons

Mac och Wacom

Produkter
(logga in för att koppla)

Arell

Aktiv medlem
Hej! Någon som fått Macs nya OS Catalina att fungera problemfritt med Wacom? Jag har alltid haft stora problem med min ritplatta, Intuos Pro, vid varje nytt OS så jag har inte vågat uppgradera än. På Wacoms webb finns en två meter lång instruktion om hur man ska gå tillväga. Men varför ska det vara så krångligt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej! Någon som fått Macs nya OS Catalina att fungera problemfritt med Wacom? Jag har alltid haft stora problem med min ritplatta, Intuos Pro, vid varje nytt OS så jag har inte vågat uppgradera än. På Wacoms webb finns en två meter lång instruktion om hur man ska gå tillväga. Men varför ska det vara så krångligt?
Jag har samma problem och använder inte längre skiten.
De är värdelösa på att uppgradera.
 

Kim Westlund

Aktiv medlem
Jag fick sitta någon timme här om veckan för att försöka få min Intuos Pro att fungera i Catalina. Har för mig att problemet var att jag kunde röra musen med pennan, men att det inte gick att klicka eller rita med pennan. Bråkade med alla möjliga saker, och installerade om drivrutinerna, startade om datorn 50 gånger utan att något fungerade. Till slut hittade jag den här videon, och efter att ha följt den så började plattan att fungera ordentligt. Jag använder sällan min ritplatta och är ingen tung användare, så jag kan inte säga att allt fungerar felfritt, men jag har inte haft några fler problem.

https://www.youtube.com/watch?v=ZZ9Yjq78ztA
 

Arell

Aktiv medlem
mac och wacom

Tack, Kim, för länken. Det är just det som jag har haft problem med - att få pennan att funka som jag vill. Övre knappen = ändra storleken på penseln i Lightroom, till exempel.

EDIT: Jag kan tillägga, att eftersom jag har en gammal musarmsskada så använder jag ritplattan till precis allt. Jag får ont i höger underarm efter två minuters arbete med musen.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Tack, Kim, för länken. Det är just det som jag har haft problem med - att få pennan att funka som jag vill. Övre knappen = ändra storleken på penseln i Lightroom, till exempel.

EDIT: Jag kan tillägga, att eftersom jag har en gammal musarmsskada så använder jag ritplattan till precis allt. Jag får ont i höger underarm efter två minuters arbete med musen.
Det är absolut ingen lösning till ditt problem med ritplattan, men möjligen en lösning på problemen med en "vanlig" mus: en styrkula. Tänk dig en mus (med något annorlunda form, för att funka) som du vänder up och ner, låter ligga still på bordet medan fingrarna rullar på kulan.

Jag har i 15 år använt en styrkula från Logitech, men sedan den blivit för underhållskrävande har jag bytt till en från Elecom. Jag var fantastiskt nöjd med den första, och använde den tills det helt enkelt knappt gick längre, och det var sorgligt att upptäcka att den inte tillverkas längre. Den nya styrkulan är inte lika bra, men jag har inte hittat någon bättre (jag testade två andra mellan de två nämnda).

Skillnaden mellan styrkula och mus är att med styrkula så har du armen still utom när du flyttar den mellan tangentbordet och styrkulan.
 

Umi71

Aktiv medlem
I det här fallet är det nog mer Catalina som är boven, har själv vägrat att installera Catalina då jag använder Lightroom och Photoshop och vad jag läst så är det inte löst ännu med deras buggar som uppkom.

Kommer sitta kvar på Mojave och vänta på nästa utgåva.
 

andste

Medlem
Jag har inte haft några problem alls med Catalina och min Wacom platta (Intous pro medium). Men jag uppgraderade inte utan blåste datorn och installerade Catalina och sedan installerade jag alla program igen inklusive Wacom drivrutinerna. Brukar göra på detta viset när nytt OS släpps och brukar faktiskt inte ha några problem.
 

Arell

Aktiv medlem
Tack för alla tips. Styrkula har jag testat och det fungerar för många andra men inte för mig. Att blåsa datorn känns som överkurs för mig. Jag behåller helt enkelt förra OS, Mojave, tills vidare.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har inte hunnit testa min Wacom efter jag installerade Catalina, önskar jag visste detta innan! Har däremot haft lite andra problem med spel etc jag kunde spela tidigare. Tusan skandal att dom inte kan fixa sådant innan eller åtminstone varna folk tycker jag. Värdelöst.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har inte hunnit testa min Wacom efter jag installerade Catalina, önskar jag visste detta innan! Har däremot haft lite andra problem med spel etc jag kunde spela tidigare. Tusan skandal att dom inte kan fixa sådant innan eller åtminstone varna folk tycker jag. Värdelöst.
Du menar programutvecklarna som har haft många år (läs tio år) på sig men struntat i att städa upp sin kod, se till att registrera sig för attest och skriva vettiga instruktioner?

macOS 10.15 är absolut ingen överraskning för någon. Speciellt inte en utvecklare som bryr sig om sina kunder men absolut inte heller för en användare som läser alla varningar och dialogrutor som konstant presenterats vid start av ett program som inte kommer att vara 64-bitars kompatibla etc.

Visst påverkar Catalinas funktioner och säkerhet oss användare - men 10.15 är en stort steg mot modern kod och ett mycket säkrare operativsystem.
Absolut inte helt säkert, men man går verkligen i rätt riktning.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Du menar programutvecklarna som har haft många år (läs tio år) på sig men struntat i att städa upp sin kod, se till att registrera sig för attest och skriva vettiga instruktioner?

macOS 10.15 är absolut ingen överraskning för någon. Speciellt inte en utvecklare som bryr sig om sina kunder men absolut inte heller för en användare som läser alla varningar och dialogrutor som konstant presenterats vid start av ett program som inte kommer att vara 64-bitars kompatibla etc.

Visst påverkar Catalinas funktioner och säkerhet oss användare - men 10.15 är en stort steg mot modern kod och ett mycket säkrare operativsystem.
Absolut inte helt säkert, men man går verkligen i rätt riktning.
haha, det har du nog rätt i, dock är jag för ointresserad för att ha satt mig in id et, mycket för att det brukar funka bra iaf för mig efter varje ny uppdatering jag installerat förut. Dessutom tänker jag alltid att dom löser det med någon senare uppdatering, så förväntande mig inte alla dessa problem. Som tur är hade jag inte installerat det nya på min laptop så får göra vissa saker på den ..
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag gick igenom instruktionerna från Wacom. Min platta får trots det att skutta runt som en galen kanin.
Wacom gå och skäms i hörnet. Ni har helt enkelt inte gjort ert jobb.
 

Artis

Aktiv medlem
Du menar programutvecklarna som har haft många år (läs tio år) på sig men struntat i att städa upp sin kod, se till att registrera sig för attest och skriva vettiga instruktioner?

macOS 10.15 är absolut ingen överraskning för någon. Speciellt inte en utvecklare som bryr sig om sina kunder men absolut inte heller för en användare som läser alla varningar och dialogrutor som konstant presenterats vid start av ett program som inte kommer att vara 64-bitars kompatibla etc.

Visst påverkar Catalinas funktioner och säkerhet oss användare - men 10.15 är en stort steg mot modern kod och ett mycket säkrare operativsystem.
Absolut inte helt säkert, men man går verkligen i rätt riktning.
Har aldrig förstått folk som klagar på Canon/Nikon att deras tredje parts objektiv funkar inte med nya kameror. Klaga på objektiv tillverkarna att de slarvar med uppdateringar. Samma med datorer. Klaga på tillverkarna av tillbehören såsom ritplattor, skanners och dyl att de slarvar med uppdateringar av drivrutiner. Det är inte Apple som ska fixa drivrutiner till ritplatta.
 
ANNONS