Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Köpte nyss ett dyrt objektiv, borde jag returnera det?

Produkter
(logga in för att koppla)

cardazio

Aktiv medlem
Hej!

Tack för alla svar. Jag har laddat upp en bild på Dropbox, förhoppningsvis blir det då tydligare vad jag menar.

Det jag har reagerat på är alltså att det saknades "skyddsmaterial" mellan objektivkartongen och ytterkartongen. Men detta kanske inte spelar någon roll?
Det ser ut som att ytterkartongen sitter tätt mot innerkartongen hela vägen runt och då är det inga problem i min mening. Det är värre om det är tomutrymme så att det finns risk att innerkartongen faller inuti den yttre gång på gång. Är kartongen inte penetrerad och inneremballaget konstruerat för kameraprylar (troligen formanpassad frigolit eller plast) lär du inte ha något att vara rädd för.

Har något mot förmodan inträffat (skevt element som beskrivs ovan t.ex.), så är det snarare pga felaktig hantering i postgången och det kan man inte klandra deras emballering för. Emballeringen bör klara att man tappar det i golvet från brösthöjd (vilket man får räkna med att det kan inträffa i hanteringen). Sony har viss erfarenhet av förpackningsutformning, så det lär inte ha hänt något även om det sker ett värre övergrepp på kartongen - t.ex. att man kastar in kartongen i en distributionsbil.
 

Photocon

Aktiv medlem
Man kan oroa sig för mycket i onödan. TS farhågor måste jag säga verkar helt ogrundade så länge objektivet inte provats på olika inställningar och f-värden. Rent förpackningsmässigt verkar allt vara i sin ordning.

Däremot kan objektiv skickas hur väl emballerade som helst; Ytterkartong med skumfyllning, plastkuddar och en väl packad innerkartong med stötdämpande material och allt ser oskadat (ej minsta kantstötning). Likväl förbaskat kan objektivet vara ett måndagsex.

Detsamma gäller vice versa. Ett objektiv kan komma extremt dåligt emballerat och fungera perfekt.

Bara att prova. Är gluggen defekt, hur den än emballerats är det bara att skicka den i retur. Är den okej så är allt frid och fröjd. M a o ingen anledning till oro. Det löser sig i vilket fall som. God fortsättning!
 

cardazio

Aktiv medlem
För övrigt - tips på manual om man beställer saker och misstror säljarens egen förmåga att förpacka: https://www.fedex.com/downloads/shared/packagingtips/howtopack.pdf

Låda-i-låda är en utmärkt metod att packa med. Skyddar dessutom det stötdämpande materialet från varans ev. vassa hörn och ger stora plana ytor för materialet att agera mot. Kom ihåg att inte använda "loose fill" dvs. lösa frigolitkuddar som kan vandra och att undvika glapp (tänk på att viss vaddering kan sätta sig t.ex. skrynkelpapper). Spalten mellan inner och ytterkartong skyddar även mot viss penetrationsskada.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För övrigt - tips på manual om man beställer saker och misstror säljarens egen förmåga att förpacka: https://www.fedex.com/downloads/shared/packagingtips/howtopack.pdf

Låda-i-låda är en utmärkt metod att packa med. Skyddar dessutom det stötdämpande materialet från varans ev. vassa hörn och ger stora plana ytor för materialet att agera mot. Kom ihåg att inte använda "loose fill" dvs. lösa frigolitkuddar som kan vandra och att undvika glapp (tänk på att viss vaddering kan sätta sig t.ex. skrynkelpapper). Spalten mellan inner och ytterkartong skyddar även mot viss penetrationsskada.
På sidan 20 beskriver de hur man packar en dator som saknar fabrikens originalförpackning: bubbelplast runt datorn och sedan ner i en kraftig kartong. Låda i låda behövs tydligen inte (i det fallet).
Men det var en seriös manual må jag säga. Saker packade så går nog att tappa från flygplan :)
 

Sabud

Aktiv medlem
Fort och fel, inte mycket som fungerar som det borde. Tidigare fanns en mycket tydlig instruktion hur man packar hos posten. Känslig utrustning packas i `kartong i kartong´ med väl definierat avstånd mellan kartonger som skall vara fyllt med distansmaterial. Jag har själv sett på egen lastkaj posten baxa ett 10 kilo tungt likspänningsaggregat över kanten på en 2 meter hög trådhäck för att sedan falla rakt på en hög mindre kartonger på häckens botten. Kartongmord sker hela tiden, dag in och dag ut men ett riktigt förpackat paket klarar det mesta. Vi skickade ofta med en G-kraft-logger i våra instrumentförsändelser för att få igenom ersättningskrav vid skador.

Men, har ditt paket inga som helst skador och optiken fungerar så är väl det bara att fota;) God Jul!

/Stephan
 

Michael f8

Aktiv medlem
För övrigt - tips på manual om man beställer saker och misstror säljarens egen förmåga att förpacka: https://www.fedex.com/downloads/shared/packagingtips/howtopack.pdf

Låda-i-låda är en utmärkt metod att packa med. Skyddar dessutom det stötdämpande materialet från varans ev. vassa hörn och ger stora plana ytor för materialet att agera mot. Kom ihåg att inte använda "loose fill" dvs. lösa frigolitkuddar som kan vandra och att undvika glapp (tänk på att viss vaddering kan sätta sig t.ex. skrynkelpapper). Spalten mellan inner och ytterkartong skyddar även mot viss penetrationsskada.
Visst är det så.

Jag har beställt mycket materiel i mina dagar, särskilt dyra precisionsinstrument.

1. Inte ens från Lindex har jag sett en så 'stumt' förpackad vara.

2. Det är säker inte något fel på ditt objektiv och backning ligger inom gränsen, men det är inget jag hoppas på få själv.

3. Sony 24/1.4 kostar 17.500 kr och väger 450 g och är ett precisionsinstrument, packas därefter, kartong i kartong, 'flytandes' i dämpande materiel.

Jag skulle acceptera det OM emballaget inte har synliga spår av hårda törnar.
Utgångspunkten är att det är ok, men ett mail till leverantören, om att det ska rymmas lite frigolit, hjälper oss alla till nästa beställning.

Jag köpte en brödrost till jul, Smeg 1000 kr, förutom den flashiga butikskartongen kom den i en fraktkartong från fabriken och butiken hade hällt ner fyra liter frigolit i en ytterligare kartong, man behöver inte överdriva men hellre det.
 

Gryningsbris

Ny medlem
Tack återigen för alla svar! Jag borde ha formulerat mig annorlunda i det ursprungliga inlägget. Jag blev bekymrad över att själva emballeringen kanske var bristfällig, men av allt att döma så var mina farhågor kring detta ogrundade. :)

Stort tack till alla som tog sig tid att svara. Hoppas att ni får en god fortsättning! :)
 

modd

Aktiv medlem
Trasig optik

Jag fick ett trasigt objektiv.
Men tydligen så ids man inte vira in sakerna i bubbelplasten utan ner med grejerna och plasten ovanpå, hade jag packat så dåligt när jag jobbade på postorder så hade jag fått sparken.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade!

Jag köpte nyligen ett nytt, dyrt objektiv via en svensk återförsäljare. Till min förvåning levererades objektivet i en kartong utan något som helst stötskyddande material. Av denna anledning överväger jag nu att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka objektivet. Jag är helt enkelt bekymrad över att objektivet, i värsta fall, på något sätt kan ha skadats under transporten. Förpackningen är helt fri från skador, jag har inte riktigt hunnit testa objektivet ännu.

I min värld skulle ingen seriös fotobutik skicka ett dyrt objektiv utan någon som helst skyddande bubbelplast eller liknande, men jag kanske helt enkelt har överskattat hur stötkänsliga objektiv är?

Hur tycker ni andra att jag skall hantera den uppkomna situationen? Jag vore tacksam för svar!
Som sagt, det här e ju ett fotoforum, använd gärna bilder! :)
 

gorred

Aktiv medlem
Hittills bara spekulationer, typ har förpackningen hållit eller ej?
Hittills inte ett ord, eller bild, om objektivet verkligen gått sönder eller inte.
Det går ju inte att få reda på utan att testa objektivet, ta bilder, eventuellt visa dem och be om råd. Och då ser man ju lätt, innan man ens provar om objektivet är skadat till det yttre.
Så, testa objektivet i skarpt läge - vore inte det nåt? Om man nu vill veta om det funkar eller är skadat...
 
ANNONS