Annons

Samköra bilder mellan LR och Luminar 3?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Gott folk! Jag sitter idag med Lightroom 6.14, men eftersom det inte längre får några uppdateringar, och eftersom jag hatar att "hyra" (prenumerera) på LR CC så har jag nu fått upp ögonen för Luminar 3. Jag står alltså mitt i en övergångsperiod mellan två program, två program som på många sätt är rätt lika varandra.

I och med detta så har en del frågor dykt upp, frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med!
När man startar Luminar så får man välja i vilken katalog man har sina bilder. Installationsguiden meddelar att den håller biblioteket synkat med den valda mappen, så om jag lägger till eller tar bort bilder ur mappen så försvinner dem även ur Luminars bibliotek.
Men fungerar Luminar likadant som LR, dvs att alla justeringar man gör i bilderna endast sparas i programmet och att originalfilen lämnas orörd?
Om så är fallet borde jag ju kunna ha en enda mapp med alla bilder i och sedan välja denna mapp som bibliotek i både Lightroom och Luminar?
Jag tänkte även i fortsättningen importera och konvertera bilderna (.DNG) via LR. Om då båda programmen kan ha samma originalfiler och lämna dess orörda så spar jag mycket på detta. Både vad gäller utrymme och arbete.

Hoppas att någon kan hjälpa mig med detta!
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag passar på att slänga in en bonusfråga gällande Luminar!

i Lightroom kan man hålla ned shift och dubbelklicka på exponering, kontrast, högdagrar osv för att få ett förslag på ett ganska ok värde. Finns det någon liknande fingervisning i Luminar?
 

Nisse.K

Aktiv medlem
Har inte provat själv, men som du beskriver det borde det ju funka att ha samma "orginalbild" på disken för båda programmen. Ett tips är att slå på XMP i lightroom, så skriver den alla ändringar till en liten fil bredvid varje bild. Det innebär kort att andra program i framtiden kan läsa dina ändringar. Tyvärr har luminar inte stöd för det vad jag hittar dock.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
När man startar Luminar så får man välja i vilken katalog man har sina bilder. Installationsguiden meddelar att den håller biblioteket synkat med den valda mappen, så om jag lägger till eller tar bort bilder ur mappen så försvinner dem även ur Luminars bibliotek.
Det verkar vara en korkad konstruktion om jag förstår beskrivningen rätt.
Det spelar ingen roll hur man än vänder o vrider sig, en vacker dag så är disken full.
Vad gör man då?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Har inte provat själv, men som du beskriver det borde det ju funka att ha samma "orginalbild" på disken för båda programmen. Ett tips är att slå på XMP i lightroom, så skriver den alla ändringar till en liten fil bredvid varje bild. Det innebär kort att andra program i framtiden kan läsa dina ändringar. Tyvärr har luminar inte stöd för det vad jag hittar dock.
Ok, tack för tipset! Ska kika om jag hittar var man slår på denna funktion inför framtiden. Vet du om detta slår igenom på alla bilder, eller endast de bilder man redigerar efter att man har ändrat denna inställning?
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det verkar vara en korkad konstruktion om jag förstår beskrivningen rätt.
Det spelar ingen roll hur man än vänder o vrider sig, en vacker dag så är disken full.
Vad gör man då?
Nu är jag inte med på hur du menar? Det är väl i själva verket ganska smart, eller har jag missat något?
Detta innebär ju att jag kan dela samma originalbild mellan både Luminar och Lightroom istället för att ha två identiska filer/bilder i olika mappar. Detta spar ju utrymme om något.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är jag inte med på hur du menar? Det är väl i själva verket ganska smart, eller har jag missat något?
Detta innebär ju att jag kan dela samma originalbild mellan både Luminar och Lightroom istället för att ha två identiska filer/bilder i olika mappar. Detta spar ju utrymme om något.
Om alla bilder måste vara i en folder så måste de ligga på samma disk.
Men det kanske bara är bilderna som delas som behöver ligga i just denna folder?
Det är nog något jag inte har förstått för en så tokig konstruktion kan man väl bara inte göra.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Vet inte om jag har förstått det rätt. Lägger programmet till bilderna automatiskt i biblioteket eller måste jag göra det själv? Hur gör man det i så fall?
 
ANNONS