Annons

Tråkigt dyrt med hög upplösning!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag producerar inte särskilt många bilder i kvartalet, men då och då tycker jag att jag fått till det tillräckligt för att det skulle vara roligt att publicera bilden på min hemsida och på fotosidan.se. Jag har inte råd att köpa en egen skanner, och har till min förskräckelse upptäckt att det är hejdlöst dyrt att låta någon av fotobutikerna här i Uppsala skanna den åt mig.

När jag för någon dag sedan såg att Scandinavian Photo börjat med att leverera högkvalitativa bilder på CD tändes ett hopp i mig, men det gick snabbt över när jag läste att de bara skannar in negativ.

De bilder jag publicerat på nätet hittills har jag först fått kopierade på papper (från dia), för att sedan skanna dem med en unken gammal flatbäddsskanner som stod i datasalen på Chalmers när jag gick där för några år sedan. Kvaliteten är långt ifrån lysande.

Har verkligen alla medlemmar här på fotosidan en egen skanner? Om inte, hur bär ni icke-ägare av egen skanner er åt för att få så fina bilder? Nu menar jag förstås er som inte fotograferar med digitalkamera. Jag kör själv med traditionell teknik, och avser inte att gå ifrån mina älsklingsfilmer Velvia och Provia bara för att få upp bilderna på nätet.

/Fredrik, som måste hålla i plånboken ett tag framöver

PS. En positiv sak med att inte ha möjlighet att få till digitala kopior på allt jag plåtar är att urvalet blir ganska strängt. Det hjälper dock inte. Jag tycker fortfarande att det är tråkigt att det ska vara så dyrt att erhålla hög kvalitet på digitala bilder. DS.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, jag har en egen filmscanner av flera anledningar. En är som sagt för att kunna jobba vidare med dia, men också för att kunna jobba med negativ eftersom jag då inte behöver lita på att labbet gör ett bra kopieringsjobb.

Och är det enstaka bilder som ska skannas så blir kostnaden ganska hög. För trots allt tar det tid för personalen att montera, skanna, granska resultatet och slutligen bränna en skiva.

Det billigaste sättet att komma undan är nog att köpa en billig flatbäddsskanner med dialock. De kan ge hyfsade resultat faktiskt, i synnerhet om man skannar papperskopior.

Det finns alltså inga genvägar mellan kvalité och pris.

Mvh
Maverick
 

spn

Aktiv medlem
Scanning.

Jag har fotoat med dia film i sommars. Priserna är visserligen dyra att scanna in.
Men jag har för mig att jag betala 20 kr/bild.
Då får väl överväger om det är lönt att scanna gemfört med försäljning.
www.mattssonsfoto.se
Dem har hjälp mig och Uffe med vår scanning.
Högsta betyg. vad sägs om 3 dagar lev ,
Uffe bor i Gävle och Firman är Lund.( Klostergatan)
 

Walle

Guest
Dia till CD

Jag vet inte vad ni har for mojligheter pa fotolabben i Uppsala, Men det ska inte kossta mera en 6.50:- per dia till CD och en start avg: 60:-
Du kan ocksa be & fa filerna i hogupplosning 300 dpi / 12,5 mb JPG. Ett labb som kan detta Šr Fuji Frontier/ Lycka till
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag lämnade in en trave dior (25-30) stycken till Odenlab på Söder här i Stockholm förra veckan. De har ett paketpris för max 36 bilder scannade till CD (1 Mb RGB tif-filer) för endast 249 kr inkl moms. Vill man ha 6 Mb filer kostar det 539 kr. Läs mer på
Odenlabs prislista

/Fredrik

PS. Skall lägga upp några av bilderna här vad det lider, men min "veckokvot" är full just nu... DS.
 

Walle

Guest
Dafarstar jag

Om du lamnat in till dom farstar jag att det ej e tillfredstellande/
Kom till mig pŒ Gštgatan 92 i stallet / lamna in diorna & skriv "Walle" pa pasen Ska jag fixa det at dig.
 

Maverick

Aktiv medlem
Fast jag förstår inte riktigt varför man är nöjd med filer som är 6MB stora. Kvalitén är ju direkt avhängd på datamängden, såvida det inte är brus med. Så det betyder att antingen är upplösningen dålig eller så är det ett litet format alternativt dåligt färgdjup, fast troligen inte det sista.

Och så små filer klarar vilken skitscanner som helst av så jag förstår inte riktigt mervärdet av att lämna in bilder för scanning. Annat än att labbets scanner kanske klarar genomlysningen bättre.

/Maverick
 

gunte

Aktiv medlem
Tyvärr blir svaret på frågan att du får ha överseende med dålig kvalite om du skannar själv på en unken flatbädd..eller lämna in för skanning och bli lite fattigare..Bäst vore förstås att skaffa en bättre begagnad filmskanner..spara och gneta,alltså..
Jag skannar själv mina bilder på en smådålig flatbädd med dialock och sanningen är att endast 1-2 % av diorna är skanningsbara..så det finns en del att ta igen när jag själv kan byta upp mig..
mvh/gunte..
 

Greve Nickon

Aktiv medlem
Mitt tips är att du ser om det inte finns någon som har en scanner som kan scanna åt dig eller låna ut sin dator ett par timmar.

Jag har gjort så ibland att jag scannar bilder åt kompisar när dom bara vill ha ett par stycken så har dom fått det på en skiva mot att dom ger mig mat en dag (Fattig student i Lund som gör vad som hellst för en bit mat, jag lägger alla pengar på foto).

Varför inte annonsera här på fotosidan. Kan ju vara kul också att träffa fler fotointreserade på orten.

MVH
Greve Nickon:cool:
 

leppala

Aktiv medlem
Behövs inte så hög kvalitet

När du publicerar på internet så behövs inte så särskilt hög kvalitet då skärmen inte hanterar mer än vad de billigaste scannrar klarar av.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Filstorleken är nästan viktigare än upplösningen då man läser in bilder. Det går nämligen att räkna ut upplösningen genom att ange filstorleken. Ska sätta mig in detta ytterligare efter att jag läst mer om digital bild i ett av Agfas häften.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Behövs inte så hög kvalitet

leppala skrev:
När du publicerar på internet så behövs inte så särskilt hög kvalitet då skärmen inte hanterar mer än vad de billigaste scannrar klarar av.
Sant när det gäller scanning av kopior, dock ej med dia och negativ eftersom det finns andra viktiga egenskaper än uplösning på papperet som de billiga flatbäddarna helt enkelt inte fixar.
 

skelett

Aktiv medlem
Till Fredrik Israelsson:

Jag använde sedan 1998 en kompaktdigitalkamera efter att jag i Augusti bestämde med för att köpa en systemkamera för att kunna ta bättre bilder. ALLA bilder jag tar hamnar på webben och jag insåg att det skulle bli dyrt med framkallning å scanner å sånt. Jag kikade runt på lite olika lösningar av filmtyp, framkallning/kopiering, scanning, photo-cd och det jag slutade med att jag tillsammans med kameran köpte en billig filmscanner (microtek filmscan 35) och att fotolabbet bara framkalla åt mej. Det kostar 29:- per rulle och sedan scannar jag dem i 600dpi som räcker för nätet. Billig, bra, snabb, snygg lösning.

Det jag väntar på nu är en filmscanner som scannar oframkallad film genom att typ skicka nån stråle genom filmen för att mäta partiklarnas brändhet. :)
 
ANNONS