Annons

Polar filter på bilutställningar inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

fredlund88

Aktiv medlem
Undrar om inte bilderna blir tråkiga om man skulle ha polarfilter på när man fotar bilutställningar inomhus?

nån som har samma motiv med och utan polarfilter?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Hmm, polarisationsfilter har i princip ingen effekt alls på reflexer i metall. Däremot på bilfönsterglaset, vilket gör att du ser inredningen i bilen bättre. Förutsatt att din kamera har en bra sensor med stort dynamiskt omfång, alternativt DRO eller HDR i kameran så att bilens (vanligen) mörka innandöme inte blir helt igensotat.
.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Polfilter kan definitivt göra stor skillnad på lackad metall, vilket det handlar om när det gäller bilar, så tro inte på Gunnar ;)
---
Jo, man ska visst tro på mig! Jag skrev ju "reflexer i metall", inte lackad metall...

Men visst borde jag ha tillagt att jag för min del aldrig har använt polarisationsfilter när jag någon gång fotat lackad metall, utan bara vid olackad metall. Och där var pol-filtret helt verkningslöst.
.
 

afe

Aktiv medlem
Jo, man ska visst tro på mig! Det jag sa gällde reflexer i metall, inte lackad metall...

Men visst borde jag ha tillagt att jag för min del aldrig har använt polarisationsfilter när jag någon gång fotat lackad metall, utan bara vid olackad metall. Och där var pol-filtret helt verkningslöst.
.
Frågan gällde ju bilfoto, och de flesta bilarna har en lackerad kaross ;)

Visst, det fungerar inte på alla ytor, men ditt svar gick väl ut på att det bara har effekt på glaset vilket alltså inte är fallet.
 
ANNONS