Annons

Nu får ni hjälpa mig med hur jag ska skicka bilder till kund..

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Hej!

Jag har skickat ett antal mappar över Dropbox till mina kunder för påseende där de ska få bestämma vilka bilder de vill ha.
Men det jag tycker är svårt är att välja hur stora bilder jag ska skicka. Jag vill ju självklart skicka bilder med bra kvalitet, men inte så pass bra att de kan ladda hem alla & framkalla ALLA utan att betala för det.
Hur gör ni när ni fotat bröllop för att visa kunderna sina bilder?

Mycket tacksam för svar då jag känner mig missnöjd varje gång jag skickar webbalbum!!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Föreslår du kör med pixelbredd 1000 eller liknade så det går att bedömma bilderna på ett rättvist sätt samt att du lägger in en vattenstämpel någonstans i mitten så att den inte går att beskära bort, men kanske inte rakt på ett ansikte heller
 

Melmis

Aktiv medlem
Föreslår du kör med pixelbredd 1000 eller liknade så det går att bedömma bilderna på ett rättvist sätt samt att du lägger in en vattenstämpel någonstans i mitten så att den inte går att beskära bort, men kanske inte rakt på ett ansikte heller
Är inte det litet att skicka det för att titta på bilderna. Alltså 1000 & dpi 300? På min skärm blir det ganska litet att titta på.
 
Är inte det litet att skicka det för att titta på bilderna. Alltså 1000 & dpi 300? På min skärm blir det ganska litet att titta på.
Om du tycker att 1000 pixlar är för litet får du göra bilderna större. Det innebär att de får högre upplösning och därmed fungerar bättre att skriva ut.

PPI har inget med skärmvisning att göra utan används enbart när bilder ska skrivas ut.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En liten korrigering: En digital fil kan bära PPI för användning i exempelvis Indesign. Men vid betraktning på en skärm har det ingen betydelse.
Ja den digitala filen kan ha variabeln PPI satt till ett värde.
Vilket inte betyder ett skit.
Om den är 1 eller 10 000 spelar ingen roll. Det är samma bild.
Sen kan som du säger InDesign bry sig om det värdet OM man VILL.
 

JaQoB

Aktiv medlem
Är det inte enklare att ta ett fast pris för jobbet, och sedan låta "alla" bilder, efter kanske en första gallring ingå? Man kan ju sedan ha någon deal att kunden får välja ut x antal bilder där det läggs mer tid på redigering.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Förr bad jag kunderna bestämma bilderna, nu bestämmer jag vilka de ska få.
Min erfarenhet är att inte blanda in kunden när det gäller såna uppdrag. För specifika bilder där kunden ska välja mellan ett fåtal bilder att gå vidare med javisst, men då har jag ändå gallrat bort hundratals ner ett fåtal som de får titta på.

/stefan
 

Melmis

Aktiv medlem
Det är därför jag funderar på lägre dpi. Enbart för att kunden inte ska kunna skriva ut i bra kvalite. Som sagt så länge de tittar på skärmen spelar det ju ingen roll...
Men är det bara jag som skickar webbalbum för påseende till kunden?
 

JaQoB

Aktiv medlem
Det är därför jag funderar på lägre dpi. Enbart för att kunden inte ska kunna skriva ut i bra kvalite. Som sagt så länge de tittar på skärmen spelar det ju ingen roll...
Men är det bara jag som skickar webbalbum för påseende till kunden?

Men, vad är problemet, egentligen, med att kunden kan skriva ut själv? Tar du betalt per bild, istället för själva jobbet?

Och som sagt tidigare, DPI är bara en inställning som vissa program använder. Det är inget som direkt påverkar möjligheten att skriva ut.
 
Ja den digitala filen kan ha variabeln PPI satt till ett värde.
Vilket inte betyder ett skit.
Om den är 1 eller 10 000 spelar ingen roll. Det är samma bild.
Sen kan som du säger InDesign bry sig om det värdet OM man VILL.
Jo, jag vet det där, men PPI-värdet kan bäddas in och det kan ha betydelse. Det ville jag förtydliga.

Fortfarande tror många att PPI påverkar en digital bilds upplösning vilket det naturligtvis inte gör.
 
Det är därför jag funderar på lägre dpi. Enbart för att kunden inte ska kunna skriva ut i bra kvalite. Som sagt så länge de tittar på skärmen spelar det ju ingen roll...
Men är det bara jag som skickar webbalbum för påseende till kunden?
Det är viktigt att du känner till vad PPI är för något. Det har ingenting med en digital bilds upplösning att göra. Vid digital publicering är enbart antalet pixlar av betydelse. En 1000 pixlar bred bild sparad i 300 PPI är exakt lika stor som en 1000 pixlar bild sparad i 72 PPI.

PPI är pixlar per tum. Det är ett värde som enbart har betydelse när man ska räkna ut pixelstorleken på en bild som ska skrivas ut i viss fysisk storlek. Man brukar säga att 300 PPI ger en bra utskriftskvalitet, så om du exempelvis ska göra en 15x10 cm stor utskrift måste den bilden vara 1772 x 1181 pixlar stor.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är inte det litet att skicka det för att titta på bilderna. Alltså 1000 & dpi 300? På min skärm blir det ganska litet att titta på.
Jag menar en största bredd på runt 1000pixlar, dvs du exporterar ut dem i det formatet, det är helt Ok att hantera i tex dropbox att ladda upp o ner och tillräckligt bra att titta på

Men som andra har skrivit, det är säkert smidigast för alla att ni kommer överens om att ge tex 300 bilder som ingår som du väljer
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Man brukar säga att 300 PPI ger en bra utskriftskvalitet, så om du exempelvis ska göra en 15x10 cm stor utskrift måste den bilden vara 1772 x 1181 pixlar stor.
Japp (Jag vet att du vet Magnus)
PPI är ett kvalitetsmått.
Man tar de pixlar man har och dividerar med sträckan de skall fördelas på= PPI. 300 funkar bra på en armslängds avstånd.

(DPI och LPI är annat.
D dots alltså punkterna en printer skriver ut. Alltså en utskriftskvalite. Dess max styrs av printertillverkaren.
L Lines Antal linjer per tum vid tryck)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Att skicka bilder till bekanta

Ett litet sidospår, men som amatör blev jag senast tillfrågad om bilder på en begravning jag var på nyligen.
Då kommer alltid frågan upp i mitt huvud, vilken upplösning ska jag skicka i?
1200 pixlars bredd funkar troligen bra idag (utan att veta om dom använder surfplatta eller. ...).
Men är det inte troligt att "dom" använder en 100" 8K TV om 5 år eller 20 år för att titta på bilder?
Jag tänker 1920 pixlars bredd som acceptabelt ( och inte så stor bildfil), vad tycker ni?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Bekanta... Ge dem de pixlar du har om de skall göra ngt med bilderna.
Eller hade jag givit dem för det media de tittar på, vilket troligtvis minst är HD 1920-1080.
Men som detta när de säkert vill spara bilderna så är nog 4K ett bättre framtidsmått.
8K... kommer ta lång tid innan den tekniken är i var mans hem.
 

Elrahir

Aktiv medlem
Ett litet sidospår, men som amatör blev jag senast tillfrågad om bilder på en begravning jag var på nyligen.
Då kommer alltid frågan upp i mitt huvud, vilken upplösning ska jag skicka i?
1200 pixlars bredd funkar troligen bra idag (utan att veta om dom använder surfplatta eller. ...).
Men är det inte troligt att "dom" använder en 100" 8K TV om 5 år eller 20 år för att titta på bilder?
Jag tänker 1920 pixlars bredd som acceptabelt ( och inte så stor bildfil), vad tycker ni?
Jag brukar oftast skicka bilder i två upplösningar, en version för skärmvisning/onlinepublicering (typ 1600px längsta sidan) och en fullupplöst version för utskrift.
 
ANNONS