Annons

"redigerare"/"orginalare" som yrke

Produkter
(logga in för att koppla)

veneno

Aktiv medlem
Hmmm heter det att man är redigerare om man arbetar med att redigera eller retuschera bilder i photoshop lr liknande program? Är detta något man utbildar sig till "redigerare"

Jag älskar att sitta och redigera bilder och funderar nu på att sattsa hundra procent på detta för att kunna arbeta och leva på det. Skulle villja jobba för någon tidning eller liknande. Vad krävs det för utbildning och var finns dessa. Hur går man till väga för att arbeta med detta? Räcker det att gå till en tidning och visa vad man gjort o hoppas på de bästa lr hur gör man ? Någon här som har detta yrke eller erfarenhet kring detta områden, kanske vill ge mig lite mer kött på benen.
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Oj fint tack så mycket. Precis vad jag var ute efter. Problemet var bara att det var skit dyrt. Utbildningen är på 4 terminer och kostar 42,000 per termin. Det käns lite för maffigt för min del, men kom gärna med fler förslag. Undrar även om det finns någon distans utbildningen eller liknande.
Av ren nyfikenhet kollade jag och det var minsann ingen billig utbildning! Visserligen ingår en MacProdator i kursavgiften, men ändå! :) Det blir en dyr dator också.
 

veneno

Aktiv medlem
Hmmm hittade denna distans utbildning http://www2.hj.se/hlk/studera/visa.asp?pid=LDBA17 vad tror ni om den?
Skall tydligen vara Matias från modeskeppet som håller i kursen.

Visserligen är det endast 7,5 HP Så det ger väl en mer grunläggande kunskap om bildbehandling. Jag skulle vilja ha en utbildning där man verkligen blir bildbehandlare eller vad de nu heter. Har kikat runt lite men utan resultat. Någon som gått denna kurs eller vet någon annan bra distansutbildning innom detta område?
 

atotowi

Aktiv medlem
Kursen på högskolan i Jönköping är bra och tar upp just bildbehandling i PS samt lite om bilder mm. Det är många som gått den och har goda erfarenheter. Men den är nog inte tänkt som en yrkesutbildning.

Kolla lite på folkhögskolor de har ibland yrkesinriktade utbildningar som är kostnadsfria dvs utbildningen kostar inget men skolorna kan ligga lite avsides och "kräva" att man bor på internat eller liknande.
 

iBoat

Aktiv medlem
Markus,
du verkar hängiven och det brukar vara en bra grund för att lyckas med det man vill. Moderskeppet har jag ingen erfarenhet av men har hört gott om deras verksamhet. En knuff i rätt riktning är inte fel men jag tror att de många, liksom jag, har lärt sig det mesta själv. Man försöker tills man får rätt resultat helt enkelt.

Jag började med detta för 20 år sedan och har försörjt mig som retuschör sedan dess och utbildar nya Photoshoppare till vardags.

Ett sätt att komma in det kan vara att söka dig till något pre-press företag. Där får du möjlighet att jobba med bilder på proffesionell nivå.

Lycka till!
 

veneno

Aktiv medlem
Markus,
du verkar hängiven och det brukar vara en bra grund för att lyckas med det man vill. Moderskeppet har jag ingen erfarenhet av men har hört gott om deras verksamhet. En knuff i rätt riktning är inte fel men jag tror att de många, liksom jag, har lärt sig det mesta själv. Man försöker tills man får rätt resultat helt enkelt.

Jag började med detta för 20 år sedan och har försörjt mig som retuschör sedan dess och utbildar nya Photoshoppare till vardags.

Ett sätt att komma in det kan vara att söka dig till något pre-press företag. Där får du möjlighet att jobba med bilder på proffesionell nivå.

Lycka till!
Ja jag brinner verkligen för foto och retuschering och skulle verkligen vilja livnära mig på det. Jag har förstått att det är en tuff bransh med hård konkurrens. Det jag vill är att få tips på hur jag börjar och kommer igång. jag har fotoat många vänner, barn, studentbilder m.m men hur marknadsför jag mig och var? och är det helt omöjligt om man inte är utbildad fotograf eller retuschör?

"pre-press" skriver du? Skulle du kunna förklara lite mer vad det är?
 

iBoat

Aktiv medlem
Ja jag brinner verkligen för foto och retuschering och skulle verkligen vilja livnära mig på det. Jag har förstått att det är en tuff bransh med hård konkurrens. Det jag vill är att få tips på hur jag börjar och kommer igång. jag har fotoat många vänner, barn, studentbilder m.m men hur marknadsför jag mig och var? och är det helt omöjligt om man inte är utbildad fotograf eller retuschör?

"pre-press" skriver du? Skulle du kunna förklara lite mer vad det är?
Pre-press bedyder "före tryck". Det är alltså de som anpassar materialet så att det går att trycka. Den yrkeskategorin har längst erfarenhet av digital bildhantering och där är retuscher och bildhantering vardagsmat.
Jag frilansade som retuschör på Oriflame under en längre period tills de flyttade hela verksamheten till Stockholm. Vet inte var du bor, men det kan vara ett företag att ha kontakt med. De har duktigt folk som jobbar med detta dagligen, men de kanske behöver frilansare under olika perioder. Räkna med att sälja dig billigt tills du kan bevisa att du klarar av det. Gör du det kan det vara ett lönsamt knäck.

Lycka till!
 

veneno

Aktiv medlem
Pre-press bedyder "före tryck". Det är alltså de som anpassar materialet så att det går att trycka. Den yrkeskategorin har längst erfarenhet av digital bildhantering och där är retuscher och bildhantering vardagsmat.
Jag frilansade som retuschör på Oriflame under en längre period tills de flyttade hela verksamheten till Stockholm. Vet inte var du bor, men det kan vara ett företag att ha kontakt med. De har duktigt folk som jobbar med detta dagligen, men de kanske behöver frilansare under olika perioder. Räkna med att sälja dig billigt tills du kan bevisa att du klarar av det. Gör du det kan det vara ett lönsamt knäck.

Lycka till!
Aha oki. Jag bor i Eskilstuna. Vet inte alls vilka som sysslar med sånt här, men jag antar att jag får höra mig för lite :)
 
ANNONS