Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

gogreen

Aktiv medlem
Jag har en 30d som är ca 1,5 år gammal nu. Men inte för än nu när jag lärt mig en hel del om systemkameror som jag har upptäckt att den har mycket damm på sensorn. Igår tog jag min hama blåsa och valde sensor rengöring tog bort objektivet och höll kameran upp o ner, blåste noggrant rent. Men idag när jag tog ett kort på himmelen med bländare 32 såg jag MASSOR av damm prickar. Vad ska jag göra är helt förtvivlad nu när jag precis köpt ett nytt objektiv för 14000:-.

Vad finns det mer jag kan göra.

MVH Christian
Sök i forumet på just sensorrengöring och du hittar MASSA tips och GUIDER.

Lycka till!
 

equinoxus

Aktiv medlem
Har också upptäckt att det inte alltid räcker att blåsa rent. Körde med nån sensorrengöringspinnar från Dörr... en wet och en dry...

Fungerade väldigt bra. Man får vara försiktig, men har faktiskt inte läst om nån som förstört sin kamera när dom rengjort sensorn.
 

David G

Aktiv medlem
Om du inte har märkt nåt på 1,5 är så låter det ju inte som ett jätteallvarligt problem.

Håll kameran så att du ser dammprickarna och sikta med blåsan på dom, jag brukar inte bry mig om det blir nån liten kvar i ett hörn som bara synns på bländare mindre än 12.
 

Mattias Andersson

Aktiv medlem
Smuts på sensorn??

Var ute och fotade i måndags kväll och när jag kolladeigenom bilderna så hittade jag detta:

VAd kan detta vara, det fanns bara på c.a 30-40 av 150 bilder och vid varierande förhållanden, använd utrustning är Nikon D300, Tamron 70-200/2.8 och Nikon 28/2,8
 

Bilagor

Tibor

Aktiv medlem
Luddus Sensoris

ett fint exemplar av den tyvärr inte alls rara arten Luddus Sensoris - dvs "skit på sensorn"... ;)

finns 100 trådar om hur du tar bort det. apotekets blåsa, Hama blåsa , olika "swabbar" mm

Den verkar flytta lite på sig mellan bilderna så den sitter nog inte så hårt. Försök med en apoteksblåsa innan den fastnar. Blås INTE med munnen....



P.S. snygg bild den första... :)
 

Oskari Ylitolva

Avslutat medlemskap
behov av sensorrengöring

har efter senaste sessionen fått en hel del damm på sensor och behöver hjälp omgående att bli kvitt dammet har försökt själv ett ex antal gånger utan framgång så jag behöver tips på verkstäder som kan fixa det utan att jag behöver skicka iväg kameran o bli utan kamera i veckor


/Oscar (med nästa session 19/6 2009)
 

bengt-re

Aktiv medlem
Har du köpt vettiga prylar för att göra rent med då? Det blir inte så mycket bättre på verkstad än om man gör rätt med rätt prylar hemma.

Annars så kan

http://www.intervision.se/

hjälpa dig. De ligger i Solna.
 
Senast ändrad:

bengt-re

Aktiv medlem
Räcker det inte så kanske det är värt att besöka en verkstad istället även om det är lite smådyrt.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Skit på sensorn? Släng er i väggen

Här är en som verkligen har dammproblem!!

Bilden är på huvudspegeln till teleskopet på Ångströmlaboratoriet i Uppsala.

De har till och med en vit skiva på insidan av kupolen som de använder för att ta referensbilder! Killen som skötte teleskopet berätta så stolt över hur man kunde fixa det dammet, och hur man kunde stacka bilder och en massa grejer med teleskopet. Det kan jag med min D200 också sa jag :)

(Och ja, jag vet att det inte är samma sak som skit på sensorn egentligen ;)

Edit: Tyvärr är fotosidan ett rätt dåligt ställe för foton, så ni får lita på mig när jag säger att spegeln är dammig....
 

Bilagor

PeterWem

Aktiv medlem
Har när jag använt våtsvabbning stoppat ned en visible dust-spatel, dragit från höger till vänster och sedan tillbaks igen. Nu när jag läser på förpackningen står det att det enbart är ett drag, och på Cyberphoto står det att man kan använda den torr. Stämmer detta?

Nu börjar jag märka skillnaden mellan automatisk sensorregöring på min 40D kontra min 5D.
 

JOLidman

Aktiv medlem
Zoomar suger in föroreningar !!!

Jag har gjort som du, först åt ena hållet och sedan åt andra. Spatteln får ju "två framsidor". Hur mycket vätska använder du? Det står i anvisningarna 3 droppar, jag använder inte mer än så.

Har en Nikon D300 och var i Spanien okt-08 med 18-200mm. Jag har en känsla av att det objektivet inte är vädertätat till 120% utan att objektivet suger in skitig och fuktig luft när jag zoomar, kanske inte lika märkbart här uppe i Skandinavien. I vilket fall så var jag tvungen att rengöra sensorn. Har dock fortfarande dammpartiklar på pentaprismat, irriterande.

I vilket fall som helst så var kamera och objektiv 6 månader när jag rengjorde kameran. Efter det har jag inte varit utomlands med 18-200. Var dock på Mallorca första veckan i juni i år utan att behöva rengöra sensorn. Då hade jag med mig 16-85 + 70-300 och växlade faktiskt objektiv några gånger. Nerja okt-08 satt 18-200 på hela tiden, medvetet för att inte släppa in föroreningar, men vad hjälper det när objektivet läcker!
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har gjort som du, först åt ena hållet och sedan åt andra. Spatteln får ju "två framsidor". Hur mycket vätska använder du? Det står i anvisningarna 3 droppar, jag använder inte mer än så.

Har en Nikon D300 och var i Spanien okt-08 med 18-200mm. Jag har en känsla av att det objektivet inte är vädertätat till 120% utan att objektivet suger in skitig och fuktig luft när jag zoomar, kanske inte lika märkbart här uppe i Skandinavien. I vilket fall så var jag tvungen att rengöra sensorn. Har dock fortfarande dammpartiklar på pentaprismat, irriterande.

I vilket fall som helst så var kamera och objektiv 6 månader när jag rengjorde kameran. Efter det har jag inte varit utomlands med 18-200. Var dock på Mallorca första veckan i juni i år utan att behöva rengöra sensorn. Då hade jag med mig 16-85 + 70-300 och växlade faktiskt objektiv några gånger. Nerja okt-08 satt 18-200 på hela tiden, medvetet för att inte släppa in föroreningar, men vad hjälper det när objektivet läcker!
Använder tre droppar som mest, och låter det helst dra in ett tag.
 

Henrik_L

Aktiv medlem
För alla er andra som är som mig. Dvs klumpiga och rädd att ens vara i närheten av sensorn med nåt rekommenderar jag att traska in på fotovideo i stockholm med kameran och få den rengjord för en billig slant. Jag säger inte att det är farligt att rengöra kameran om man kan. Bara att jag är klumpig och har sabbat det mesta jag försökt "laga" förut.
 

gorse

Aktiv medlem
Nu tror jag mig upptäckt hur det mesta skiten hamnar på sensorn. Kanske lite naivt att inte ha tänkt på det innan, men jag slavar ofta med att sätta på locken på objektiven utan slänger ner dem i väskan utan lock när jag byter objektiv. Tanken är att sätta på locken lite senare när fotoobjekten har flygit bort.

En dag försvann ett objektivlock och jag vände bokstavligen upp och ner på väskan. Jisses vad skit jag hade i väskan. Och håller man upp objektiven mot ljuset och kollar in... jisses vad skit det var inne i objektiven. Och så mycket lättare det är att dammsuga ur objektiven än att rengöra sensorn, särkilt med smala munstycket på dammsugaren.

Nu plötsligt är rengöringsfrekvensen av sensorn mycket glesare än förut.
 

baski

Aktiv medlem
Fläckar på bilderna?

Tjena!

Har upptäckt skumma fläckar på mina bilder, i särskilt bilder då jag fotar himlen eller i bra ljus. Jag har försökt lite lätt att blåsa bort lite damm på spegeln (med en sån där ballongliknande grej med en dammvippa längst ut)
men mitt problem kvarstår. Vad tycker ni jag ska göra åt det här?
Här kommer några bilder där man ser mitt problem:
http://img197.imageshack.us/i/img19553.jpg/
http://img140.imageshack.us/i/img22962.jpg/

Bör tilläggas att dessa fläckar inte syns på alla bilder.
Till exempel denna bild så finner jag ingen fläck:
http://img529.imageshack.us/i/bild270.jpg/
 
ANNONS