Annons

Överlappande exponering på ikoflex

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn_

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sökt lite utan att direkt hitta svar på min fråga. Jag fick tag i en gammal ikoflex som jag kört lite Diafilm i. Utan att ha koll på exponering osv så fick jag ändå till bra skärpa och vissa bra foto. Exponeringen överlappar på alla bilder vilket är lite synd. Är det något enkelt fel som känns igen?
Räkneverket fungerar som det ska (tror jag) och det går ju inte att dra fram mer film eftersom det verkar vara fasta steg. Kan jag ha laddat filmen fel eller liknande?

Mvh
Björn
 

Vandraren

Aktiv medlem
Nej du har inte gjort nåt fel. Min beter sig likadant.

Filmspolarna var kraftigare förr så det gick mer film per varv så att säga.
Jag har klippt av bitar, ca 30cm, av skyddspapper(biten i början), som jag tejpar fast först på filmen innan jag laddar den, så är problemet löst. Då blir totala längden av film på spolen längre och därmed spolen tjockare. Den exakta längden vet jag inte, bara den inte går över gaveln på spolen så är det lugnt.

Problemet kan vara att om man kör dia så vill nog inte labbet ha med den extra papperssnutten utan man får ta en mörkrumssäck och spola om filmen, ta bort extrabiten och spola tillbaka filmen på originalspolen igen.

Lite pyssel men det funkar bra.

//Hasse
 

Björn_

Aktiv medlem
Jag hittade ett inlägg på rangefinderforum som säger:

The frames are overlapping because they used film with a thicker substrate when that camera was made. Thinner film winds tighter and the frames overlap. This should stop happening after the first 3-4 shots.

Kan det verkligen stämma?

Jag kan inte kontrollera eftersom jag bara fick bra exponeringar på de två första remsorna, de två sista var helt svarta på båda rullarna (detta kan säkert ha med mitt handhavande att göra)

//Björn
 

Björn_

Aktiv medlem
Nej du har inte gjort nåt fel. Min beter sig likadant.

Filmspolarna var kraftigare förr så det gick mer film per varv så att säga.
Jag har klippt av bitar, ca 30cm, av skyddspapper(biten i början), som jag tejpar fast först på filmen innan jag laddar den, så är problemet löst. Då blir totala längden av film på spolen längre och därmed spolen tjockare. Den exakta längden vet jag inte, bara den inte går över gaveln på spolen så är det lugnt.

Problemet kan vara att om man kör dia så vill nog inte labbet ha med den extra papperssnutten utan man får ta en mörkrumssäck och spola om filmen, ta bort extrabiten och spola tillbaka filmen på originalspolen igen.

Lite pyssel men det funkar bra.

//Hasse
ahaa, jag hann skriva innan ditt svar kom in. Där ser man :)

Vart får man tag i en sån där påse förresten?

Mvh
Björn
 

Urr

Aktiv medlem
Jag är själv Ikoflex-ägare, men min kamera saknar räkneverk, så det här fenomenet har inte varit aktuellt med den kameran. Däremot har jag en Zeiss Super-Ikonta III, där detta problem stört mig.

Jag har även hört att man kan göra filmspolen tjockare, genom att linda på papper innan man laddar med film. Gör man det så kan man ju återanvända spolarna, under förutsättning att man själv framkallar.

Jag tackar för tipset om förlängt skyddspapper. Listigt! Vilken tejp har du använt? Får ju inte vara något som kan orsaka kladd i kameran.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har sökt lite utan att direkt hitta svar på min fråga. Jag fick tag i en gammal ikoflex som jag kört lite Diafilm i. Utan att ha koll på exponering osv så fick jag ändå till bra skärpa och vissa bra foto. Exponeringen överlappar på alla bilder vilket är lite synd. Är det något enkelt fel som känns igen?
Räkneverket fungerar som det ska (tror jag) och det går ju inte att dra fram mer film eftersom det verkar vara fasta steg. Kan jag ha laddat filmen fel eller liknande?

Mvh
Björn
Hej! Jag har aldrig haft problem med det, som du beskriver. Fäst filmen på upptagningsspolen ordentligt.
När du stängt bakstycket, så titta i filmindikeringshålet i botten på kameran. Drag fram till ruta 1 och nollställ
räkneverket. Om kameran är felfri för övrigt, så skall du inte ha något problem med överlappning efter detta
 

Björn_

Aktiv medlem
Hej! Jag har aldrig haft problem med det, som du beskriver. Fäst filmen på upptagningsspolen ordentligt.
När du stängt bakstycket, så titta i filmindikeringshålet i botten på kameran. Drag fram till ruta 1 och nollställ
räkneverket. Om kameran är felfri för övrigt, så skall du inte ha något problem med överlappning efter detta
Har gjort just så nu på sista rullen, så vi får se hur det blir när jag får tillbaka den från framkallning.

//Björn
 

Vandraren

Aktiv medlem
Jag tackar för tipset om förlängt skyddspapper. Listigt! Vilken tejp har du använt? Får ju inte vara något som kan orsaka kladd i kameran.
Vanlig genomskinlig tejp. Den hamnar ju mellan skyddspapperslagren så något kladd behöver du inte vara rädd för. Ta den främre biten på skyddspappret och tejpa på ÖVER den på rullen så inte slitsen på rullens skyddspapper trasslar till det. Svårförklarat...skickar med en bild.
 

Bilagor

Björn_

Aktiv medlem
Vilka slutartider brukar strula först?

Allt från 100 och uppåt (till och med 2 sek funkar) verkar ha gått bra. 300 verkar inte ha fungerat så bra - bara svart, kan det vara så att de snabba slutartiderna börjar krångla först?

Är det någon som testat med blixt till dessa eller kör ni bara i fullt dagsljus?

//Björn
 

Vandraren

Aktiv medlem
Dom långa tiderna brukar ge upp först(1/10 och uppåt), så även på min. 1/25-1/300 funkar klockrent. Om jag vill ha tider från 1/4 och längre kör med trådutlösare och räknar 1001, 1002 o.s.v. det funkar så bra så... :) Man kan träna upp 1/2 och 1/4 rätt bra i tummen och dessutom så blir ju felmarginalen större ju längre tid man har. Då återstår bara 1/10 och den kan man ju klara sig utan.
Blixt funkar bra, jag har kört med min SB-800 och vanlig PC-kabel utan problem.
 

Urr

Aktiv medlem
Slutaren går att rengöra om den segar på långa tider. Men ofta går det ju att plåta på ändå. Så har jag gjort. Självutlösaren (V) brukar sega ännu mer, och den kan låsa hela kameran om man rör den, så pilla inte på den.
 

Björn_

Aktiv medlem
Första lyckade rullen :)

Sådär,

När man lärt sig ladda filmen så blev det bättre. Jag får i alla fall inga överlappande bilder längre :)
De ligger i och för sig väldigt nära varandra och i vissa fall kanske de överlappar marginellt, men det är inget som stör i alla fall.
Lite andra frågor nu när jag ändå är igång. Finns det några "gyllene" inställningar för ikoflexen där man får kanonskärpa?
Jag tycker inte det blir överdrivet skarpt om man så säger. Det finns ju en del här på forumet som bestämt vidhåller att man i många fall får bättre kvalité med dia än vad man får med dagens digitala kameror, jag är inte direkt beredd att hålla med :) Nu fotar jag själv inte analogt för att få bästa kvalité, men frågan är ju befogad trots allt.
Det kanske är lite skillnad på kamera också, ikoflexen är ju bort åt 60 år gammal snart...
Efter sista rullen fick jag skruvat av objektivet och rengjort överallt, när jag skulle sätta tillbaka det så var där ganska mycket marginal på gängorna, kanske påverkar detta skärpan en del också... man har ju ingen direkt koll på hur det skall sitta. Jag har jämfört med lite bilder på andra kameror och skruvat åt det så att ser lika dant ut, får se om det hjälper - det satt inte så från början i alla fall :)

Mvh
Björn
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Sådär,

När man lärt sig ladda filmen så blev det bättre. Jag får i alla fall inga överlappande bilder längre :)
De ligger i och för sig väldigt nära varandra och i vissa fall kanske de överlappar marginellt, men det är inget som stör i alla fall.
Lite andra frågor nu när jag ändå är igång. Finns det några "gyllene" inställningar för ikoflexen där man får kanonskärpa?
Jag tycker inte det blir överdrivet skarpt om man så säger. Det finns ju en del här på forumet som bestämt vidhåller att man i många fall får bättre kvalité med dia än vad man får med dagens digitala kameror, jag är inte direkt beredd att hålla med :) Nu fotar jag själv inte analogt för att få bästa kvalité, men frågan är ju befogad trots allt.
Det kanske är lite skillnad på kamera också, ikoflexen är ju bort åt 60 år gammal snart...
Efter sista rullen fick jag skruvat av objektivet och rengjort överallt, när jag skulle sätta tillbaka det så var där ganska mycket marginal på gängorna, kanske påverkar detta skärpan en del också... man har ju ingen direkt koll på hur det skall sitta. Jag har jämfört med lite bilder på andra kameror och skruvat åt det så att ser lika dant ut, får se om det hjälper - det satt inte så från början i alla fall :)



Hej! Roligt att du fick bättre resultat nu. Det är en väldigt liten spalt mellan rutorna. Om du skruvar av frontlinsen på objektivet, så måste det skruvas tillbaka dikt. Inget glapp. Jag har ett Zeiss Tessar 75mm 3,5 på min Ikoflex och har aldrig haft något problem mes skärpan.

Mvh

NE
 

bildsten

Aktiv medlem
/----/
Efter sista rullen fick jag skruvat av objektivet och rengjort överallt, när jag skulle sätta tillbaka det så var där ganska mycket marginal på gängorna, kanske påverkar detta skärpan en del också... man har ju ingen direkt koll på hur det skall sitta. Jag har jämfört med lite bilder på andra kameror och skruvat åt det så att ser lika dant ut, får se om det hjälper - det satt inte så från början i alla fall :)

Mvh
Björn
Jag har en Ikoflex med Compur Rapidslutare och på den tror jag att kameraobjektivet bara kan sättas på ett sätt. Däremot kan sökarobjektivet justeras ganska mycket. Det låses ju fast med den gängade hylsan när man trimmat in det så att man får skärpan lika i filmplanet och på mattskivan. Det här kan vara lite pyssligt att få till rätt.

Jag har inte mekat med kameran sedan mitten på 60-talet, men nu står den på bordet framför mej. Det är något fel på överföringen från avtrycket, som på min modell sitter uppe vid sökarschaktet, ner till slutaren. Det är antagligen samma fel som jag haft förr, den bockade plåtbiten som överför rörelsen har krökt sej lite.
 

Björn_

Aktiv medlem
Det jag la märket till när jag skruvade tillbaka objektivet var att det från början inte var skruvat i botten så att säga. När jag tittar på bilder på internet av olika ikoflexer så verkar det skilja en del. Dessutom är stigningen i graderna i så värst stor så jag är tveksam till att detta påverkar skärpan alls. Det handlar ju om ytters små marginaler. Nu är i alla fall objektivet ordentligt ditskruvat.

Finns det trådutlösare att uppbringa till dessa, eller blir det att tillverka själv?

Passar på att slänga in en filmfråga här. Jag har testat både negativ och dia. Finns det någon anledning till att köra med färgnegativ?
Skulle det vara för att få annan känsla i bilden (tex korn och liknande) ?
Förutom detta så känns det ju som dia vinner varje dag...

//Björn
 

Björn_

Aktiv medlem
För att få en hum om skärpan

Visst, det är väl helt ok, men det går ju inte att jämföra med min dslr...

Känslan tycker jag dock blir bättre, men det beror kanske mer på att man vet vilket jobb som ligger bakom :)

Eftersom man skannar själv så antar jag att man kan få till gigantutskrifter om man har lite tålamod, men kvalitén blir ju inte bättre egentligen...

//Björn
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Visst, det är väl helt ok, men det går ju inte att jämföra med min dslr...

Känslan tycker jag dock blir bättre, men det beror kanske mer på att man vet vilket jobb som ligger bakom :)

Eftersom man skannar själv så antar jag att man kan få till gigantutskrifter om man har lite tålamod, men kvalitén blir ju inte bättre egentligen...

//Björn
Min erfarenhet efter att under våren ha skannat en del svv neg från min Ikoflex, tagna på 60-talet, är att man kan skärpa ganska rejält i efterbehandlingen. I PS finns det ett verktyg som heter smart sharpening. Prova med det , radie 50 och 5 - 15 %, eller efter smak. Avsluta med en liten oskarp mask.

På tal om trådutlösare så är det ju en vanlig traditionell sådan som användes av praktiskt taget alla kameror förr. Brukar man kunna hitta på Tradera. Jag har väl annars några stycken någonstans.
 
ANNONS