Annons

Vilken är den största statuskameran, av Canon eller Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

nordfoto

Aktiv medlem
Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena.
Jag har fått olika bud från olika håll, kan någon ge mig klarhet i frågan, eller blir det krig ??
Skulle vara kul om någon vet detta.
Vad använder proffsen mest, och vilken av de två märkena anses ha den bästa kvalitén.
Hoppas på svar från någon som verkligen är insatt i frågan.
En fråga som jag undrat över lääääääääääääääääänge!!!

Zara
 

William Spiik

Aktiv medlem
Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena.
Jag har fått olika bud från olika håll, kan någon ge mig klarhet i frågan, eller blir det krig ??
Skulle vara kul om någon vet detta.
Vad använder proffsen mest, och vilken av de två märkena anses ha den bästa kvalitén.
Hoppas på svar från någon som verkligen är insatt i frågan.
En fråga som jag undrat över lääääääääääääääääänge!!!

Zara
Varför undrar du det? Och vilken proffsen använder mest? Det är ju lite olika. Inom Canon använder ju många fågel/sportfotografer 7D för att det är en cropkamera som därför ger längre längd på telezoomobjektiv tex.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vilken av de två, Canon eller Nikon är den största statuskameran, alltså vilken av de märkena.
Jag har fått olika bud från olika håll, kan någon ge mig klarhet i frågan, eller blir det krig ??
Skulle vara kul om någon vet detta.
Vad använder proffsen mest, och vilken av de två märkena anses ha den bästa kvalitén.
Hoppas på svar från någon som verkligen är insatt i frågan.
En fråga som jag undrat över lääääääääääääääääänge!!!

Zara
Det lär nog aldrig att få någon klarhet i frågan eftersom frågan i sig själv är så ytterst oklar ... Diffusa frågor får diffusa svar.

Det man kan säga med någon slags säkerhet är att Canon under i alla fall de senaste tio åren varit det största märket i den meningen att de sålt flest kameror - i synnerhet om man räknar både kompaktkameror plus systemkameror tillsammans där Canon långa perioder varit största märke på båda marknaderna.

Det man också kan säga är att Canon och Nikon tillsammans är mycket stora på systemkameramarknaden i stort, som mest har de haft uppemot 90 % gemensamt. Nu har deras gemensamma marknadsandel sjunkit en hel del, i synnerhet sedan de spegellösa systemkamerorna dykt upp - några sådana har ju varken Canon eller Nikon ännu.

Bland yrkesfotografer dominerar Canon och Nikon fullständigt och där har Canon under ett antal år varit överlägset största märke, men de senaste tre åren har Nikon jobbat sig tillbaka in på den marknaden igen och Canons dominans är inte lika stor längre. Men det varierar nog rätt friskt mellan olika typer av yrkesfotografer. Till exempel har nog Canon en större marknadesandel bland generella frilansare än bland press- och sportfotografer. Dessutom varierar det mellan olika georgrafiska regioner - Sverige råkar vara en av Nikons bästa marknader. (Men i till exempel Polen är Sony större än både Canon och Nikon.)

Men statuskamera kan handla om så många andra saker än hur många kameror som säljs - för många är väl Leica, Hasselblad eller en storformatare från Sinar det som ger mest status. Eller i vissa kretsar en Holga eller en hålkamera.

Men status sinsemellan Canon eller Nikon då? Tja, säg det ...

Sist men inte minst kan man förstås fråga sig varför det över huvud taget är intressant att diskutera "status" hos varumärken eller företag ... :)
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Hur långt är ett snöre?
Dum svar/fråga

Är ju en klar fråga trådskaparen ställer. Dock en svår eftersom de är väl rätt jämställda.
De andra har nog svarat på den frågan fast med andra alternativ eftersom de nu är jämställda.

Kim: Förstod du inte frågan eller hade det varit mer självklar för dig om TS hade frågat iPhone vs Doro? hehehe.

/Stefan
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
Hur långt är ett snöre?
Kan bara instämma. Varför köper man en kamera? För att fotografera med eller ha som statuspryl? Vad det är för bokstavskombination på fronten är väl ganska oväsentligt, såvida man inte ser bilden som en biprodukt?

Men om man kollar många inlägg på fotosidans debattforum så verkar det som just fabrikatet är det väsentliga. Kanske jag kan anses sticka ut hakan lite väl långt, men samtidigt är jag medveten om att det är en risk man får ta. Det är ju ändå intresset för fotografi som är gemensamt och detta intresse kan ju ta sig många former. Det vore ju illa om alla tänkte lika.
 
  • Gilla
Reaktioner: MNB

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Vilken typ av kamera du använder beror ju på vilken typ av fotografering du ägnar dig åt.
Reklam/produkfotografer använder ju en typ av kameror.

Pressfotografer en annan typ.
Själv känner jag mestadels pressfotografer (framför allt med inriktning på sport).
Det är inte så mycket snack om märken.
Även om det på sportsidan är så att Nikon tagit en del andelar från Canon.
Men då ska man komma ihåg att tidigare så existerade knappt Nikon hos sportfotografer.

Tycker dock själv att märke är rätt ointressant i sig.
De flesta yrkesfotografer diskuterar inte heller det i termer av "status-kameror", utan bryr sig mest om hur utrustningen fungerar och att den levererar det den ska.

En kamera är oavsett märke bara ett verktyg, och i slutändan är det ändå fotografens kompetens som är avgörande för hur bra det blir med den specifika utrustningen.
 

Maximus3D

Aktiv medlem
Hehe kul tråd :) måste bara posta i den..

Oavsett hur fånig frågan än är så måste jag väl försöka svara på den på något sätt, om du enbart vill ha en kamera som status symbol då bör den väl fylla några grundkrav, dvs..
- Väldigt dyr
- Stor och otymplig
- Tung
- Stooor fet lins
- Massa tillbehör som du inte använder/kan använda

Kryssar du i alla ovan så har du dig en stooor fin bling-bling kamera. :)

Läs lite mer i den här tråden så får du nog svar på frågan..
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1037&thread=35798023&page=1

/ Magnus
 

Olle

Aktiv medlem
Om Nikon eller Canon har högst status vet jag inte, de har båda mycket hög status, både bland proffs och amatörer. Bland amatörer (ja jag är själv amatör) vill jag påstå att det är mycket hög status att använda samma märke som proffsen. Fast många skulle nog inte erkänna det. Ett par exempel:

En gång i tiden dominerade Nikons SLR-kameror bland pressfotografer. Det gick sämre på amatörsidan. Nikon kallade nämligen sina amatörkameror för Nikkormat. Bra kameror men de sålde nog inte lika bra som Canons, Minoltas och Pentax motsvarande. Då kom man på att kalla även amatörkamerorna för Nikon. Och se, nu blev man stora även i amatörsegmentet. Amatörer vill nämligen ha samma logga på sina kameror, som proffsen har.

Canons långa telen har länge varit vita. För att långa telen är känsliga för värme sägs det, men huvudorsaken är nog att de har gett Canon en enorm massa gratisreklam. När man ser skogen av alla vita objektiv vid sportevenemang, så vill förstås även många amatörer ha samma märke.

Genom att Canon och Nikon dominerar bland proffsen så kom dom att helt dominera även bland amatörerna, trots att flera andra tillverkare gjorde minst lika bra amatörkameror. Det här har ju gett Canon och Nikon mycket större resurser än övriga så att de har kunnat fortsätta att dominera. Fast på senare tid tycker jag mig ha kunnat se att en del andra märken har stuckit upp med nya innovationer, t ex Sony. Så vi får se vad som händer i framtiden.

Olle

PS Jag glömde påpekatt att anledningen till att just Canon och Nikon är, och har varit, så stora bland proffsen är att det är i första hand dom som har satsat på proffsmarknaden. På analoga tiden t ex Nikon F - F6, Canon 1, 1N och EOS1-serien och långa ljusstarka telen som få amatörer har råd med etc. DS
 
Senast ändrad:

Kimster

Aktiv medlem
Dum svar/fråga

Är ju en klar fråga trådskaparen ställer. Dock en svår eftersom de är väl rätt jämställda.
De andra har nog svarat på den frågan fast med andra alternativ eftersom de nu är jämställda.

Kim: Förstod du inte frågan eller hade det varit mer självklar för dig om TS hade frågat iPhone vs Doro? hehehe.

/Stefan
Jodå, jag tror mig förstå frågan helt och hållet. Dock anser jag den vara ofullständig. Vilken är mest status Ferrari eller Lamborghini? Doro var väl ett dumt alternativ. Ta istället och sätt in iPhone och t.ex. SonyEricssons Xperia, vilken är mest "status"...

Som sagt frågan är ofullständig, inte dum.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Framför allt, varför bara ställa frågan i Canons avdelning? :)

Men frågan har ju ett mycket enkelt svar ändå.

Folk vill ju ha samma som sin idol, alltså jag :)
 

Rolz

Avslutat medlemskap
Olika svar givetvis, vad annat skulle man kunna förvänta sig?

Men Zara, i mitt fall som yrkesfotograf är en Canon 1Dmk3 och en Canon 7D som gör jobbet för mig bäst för stunden. Men det kommer ju hela tiden nya uppdaterade modeller med jämna mellanrum och för mig handlar det inte om någon status utan helt och hållet på att ha den utrustningen som passar bäst. Och till syvende och sist så är det vilka objektiv man skaffar sig som är viktigast.

//R
 

Tibor

Aktiv medlem
Vilken har störst status, Volvo eller Saab? Ungefär lika bra fråga..?????
Holland kom ju i alla fall till final och blev tvåa -
... Kina kvalificerade sig inte ens,.. ;)

Detta blev mitt "intelligenta" inlägg i en hopplöst formulerad forumfråga om vilket märke som har mest status Canon eller Nikon???




Hur långt är ett snöre?
Jag lästa faktiskt ett svar på "hur långt är ett snöre"?
Resonemang om att ett snöre vid en viss längd går av om fäst i sina ändpunkter. Den skulle enligt den som postade inlägget gå av då dess egenvikt överskrider draghållfastheten - eller något sådant.
Orkar inte ens fundera på om det resoneanget håller... för varmt..
 
Senast ändrad:

Danlo

Avslutat medlemskap
Jag tror man kan säga såhär.

Människor inom reklam blir bara imponerade av Hasselbladare och dylikt.
Vanliga människora vet inte vad varken Hasselblad eller mellanformat är - men de vet vad en Canon eller en Nikon är för något. -således imponerar en Canon eller en Nikon på dom.

Storleken på kamera: Desto större kamera, desto mer status.
 

benganj

Aktiv medlem
Jag tycker inte frågan är varken dum eller svår att svara på. Jag frågade mig ungefär detsamma när jag skulle köpa systemkamera för ett par år sedan.

Svaret är väl enkelt. Som andra redan skrivit - Nikon och Canon har ungefär samma status och kvalitet. Inget konstigt med det.
 
ANNONS