Annons

Hur byter jag smidigast och bäst min "lagringsdisk"?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Förutsättningar:
Jag ska byta min interna lagringsdisk, D. Den börjar bli trång och ska alltså bytas mot en större. Känner att jag vill kolla så att jag gör bytet på enklaste, säkraste och, framför allt, mest problemfria sätt. Jag kanske oroar mig helt i onödan, men det är väl bättre att kolla upp lite före, så att jag inte gör bort mig :)

På disken finns runt 400 GB bilder, filmer, musik och diverse andra filer, men inga program. Dock ligger Lightroomkatalogen här.

Förutom C-disken och D-disken finns en intern kortläsare med enhetsbokstäverna G,J,K,L och M samt en DVD-spelare som heter H och en brännare som heter I

Dessutom har jag 3 externa hårddiskar för backupp med enhetsbokstäverna U, W och X

Jag kör Windows XP

Min tanke kring bytet är att jag plockar ur min gamla D-disk och monterar den i ett externt USB-kabinett, monterar den nya disken i lådan, formaterar etc samt ger den då en unik enhetsbokstav. (Eller är det kanske smartare att ge även den nya disken enhetsbokstaven D samt byta bokstav på den gamla antingen innan jag plockar ur den eller när jag monterat den i kabinettet?)

Därefter ansluter jag kabinettet med den gamla disken, markerar allt och kopierar rubbet till den nya.

Frågor:
Kan jag markera, kopiera och klistra in så stor datamängd i en enda operation? Kan det gå fel på nåt sätt? Jag är medveten om att det kommer att ta en jäkla tid, eftersom det är frågan om USB, men finns det nåt bättre sätt? Jag tror inte att jag har möjlighet/plats att montera den nya disken i lådan medan den gamla sitter kvar.

Att genvägar etc kan bli fel förstår jag, men är det nåt annat jag bör tänka på?

Kort sagt: Finns det bättre sätt att göra bytet på?
 

erro.se

Aktiv medlem
Tycker det låter vettigt. Om du låter den nya disken få heta D: så borde ju allt fungera som tidigare, inklusive eventuella genvägar.

Vad gäller kopieringen från gamla till nya så skulle nog jag ta det säkra före det osäkra och dela upp det i flera omgångar, typ ta en huvudmapp i taget. Om nåt strular så blir det mindre mängd filer att gå igenom för att se vad so mmissades (eller bara göra om det). Om man kopierar en hel hårddisk i Windows och får ett avbrott så stannar ju kopiering nånstans mitt i allting. Kan vara ett litet helsike då att klura ut exakt vad som kopierats och inte.
 

offetoffe

Aktiv medlem
Ett tips kan vara att installera TeraCopy innan du börjar kopiera. Den funkar automatiskt när den väl är installerad och gör att XP blir lite smartare när man kopierar, exempelvis kan du kopiera en katalog till en annan där vissa av filerna redan finns, då kan du välja att endast kopiera de som inte är samma.. alltså, om du gör en stor kopiering och nåt går fel, kan du göra samma kopiering en gång till, men då kopierar den bara de filerna som är 'nya'. Krångligt att förklara i ord...

http://www.codesector.com/teracopy.php

/Olof
 

Graylingman

Aktiv medlem
Ja, TeraCopy låter som en bra idé. Jag har nån gång råkat ut för just problemet att kopieringen kraschat på nåt sätt och att det sen varit ett helsike att reda ut det hela.

Jag har noll koll på det där med överföringshastigheter. Hur lång tid kan det tänkas ta att kopiera ca 410 GB via USB?
 

Marvin71

Medlem
TotalCommander

Total Commander (http://www.ghisler.com/) är ett trevligt program som jag använder för att synkronisera mappar, döpa om flera filer enligt mönster, köra ftp mm.

Genom att köra "synkronisera mappar" i TC så får du en lista med vilka filer som skiljer sig mellan mapparna och kan därefter välja vad som ska göras med alla filer eller vissa av dessa filer...
 

Illuvatar

Medlem
Efter kopieringen så sparar du lämpligen på den gamla hårddisken utan modifikation ett bra tag.

Sen angående tidsåtgång... om det är ett bra usb-kabbinett så räkna mellan 5 och 8 timmar...

Under förutsättning att det är relativt (några meg iaf) stora filer...

Är det jättemånga småfiler så tar det extremt mycket längre tid.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Varför inte bara stoppa in ytterligare en till disk istället för att byta ut den redan existerande?
 

J Smith

Aktiv medlem
Har du hundar eller barn som kan komma åt datorn?
Om det är riskfritt så kanske den nya hårddisken kan ligga utanför datorn med chassiet öppet medans kopieringen pågår.
För själva kopieringen kan jag lägga till ycopy till de redan goda förslagen.
Ycopy kopierar från källa mål och avbryter inte om nån fil inte går kopiera.
Den visar också vilka filer den inte kunde kopiera om det skulle vara så och då kan man försöka ta dessa på något annat sätt.

http://download.cnet.com/Ycopy/3000-2248_4-10494064.html
(programmets officiella hemsida har varit nere för underhåll ett bra tag nu)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Lådan är, såvitt jag begriper, inte gjord för mer än 2 diskar. Det är kanske möjligt att modifiera den? Får kolla på det när jag öppnar den. För övrigt får jag ju på "mitt sätt" loss ytterligare en disk att använda t ex som backupp, vilket jag känner kan vara lite listigt.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Har du hundar eller barn som kan komma åt datorn?
Om det är riskfritt så kanske den nya hårddisken kan ligga utanför datorn med chassiet öppet medans kopieringen pågår.
Jo, det är ju en tanke. Vitsen med det är att det går mycket fortare, eller hur? Jag får kolla om det finns anslutningar till ytterligare en disk. Är lite osäker på det nämligen.
 

Kimster

Aktiv medlem
Skulle jag göra en liknande manöver så skulle jag troligen använda TeraCopy eller något syncprogram.
TeraCopy är grymt trevligt att jobba med inom all kopiering.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det funkar alldeles utmärkt att bara kopiera över allt "som vanligt" i windows. Har själv gjort så många gånger utan några som helst problem. Det var bara förr i tiden det ofta blev fel när man gjorde så...
Enda vanligen förekommande felet är väl handhavandefel (försöka kopiera filer utan korrekta rättigheter etc).
 

Kimster

Aktiv medlem
Njae, jag kan inte hålla med riktigt.
Tyvärr men WinXp är dålig på kopiering och flyttande av framförallt stora mängder data (mycket filer). Det läcker minne som påverkar hastigheten i flera fall och så fort den får problem kan hela kopieringen avbrytas, utan att man har koll på vad som har kopierats. Vilket tvingar en till att sitta och kopiera katalog för katalog, som är väldigt onödigt när man kanske vill gå och göra något annat samtidigt som man kopierar, i detta fallet 400GB som kan ta ett tag.
Vista har också en hel del prestandaproblem, för vissa var det sämre än XP. Win7 är bättre, och lite smartare än de övriga, men lämnar fortfarande en hel del att önska.
Det saknas funktioner som pause och resume vilket är trevligt att ha under större kopieringar.

Om allt är som det ska och datorn är helt problemfri så visst går det. För "vanlig" kopiering hit och dit är det oftast inga problem, utan det är just med mycket data. Varför chansa och skapa huvudvärk. Ibland är det skönt med livrem och hängslen.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det läcker minne som påverkar hastigheten i flera fall och så fort den får problem kan hela kopieringen avbrytas, utan att man har koll på vad som har kopierats.
Kanske är dags att byta upp sig från sitt snart tio år gamla operativsystem? Jag har kopierat hundratals GB stora katalogstrukturer mellan diskar i win7, har aldrig varit några bekymmer.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Kanske är dags att byta upp sig från sitt snart tio år gamla operativsystem? Jag har kopierat hundratals GB stora katalogstrukturer mellan diskar i win7, har aldrig varit några bekymmer.
Jovisst, men nu sitter jag med XP och min gamla dator klarar inte Windows 7. Ny dator blir det förhoppningsvis i vinter, och då blir det inte XP
 

Graylingman

Aktiv medlem
Klart!

Ville bara ge en återkoppling. Det hela gick alldeles utmärkt. Kopieringen gjorde jag med Teracopy och det tog lite drygt 6 timmar att kopiera ca 410 GB.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Har du alla ägg i samma korg?

Att bara ha sina bilder på en hårddisk låter riskabelt. När hårddisken går sönder finns det ingen kopia av allt.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Skönt! Hur gjorde du praktiskt med diskarna? Var du tvungen att köra USB eller gick det att koppla in den nya disken?
Jag bytte enhetsbokstav på den gamla disken innan jag tog ur den. Sen installerade jag den nya disken och kallade den D: precis som den gamla disken hette före namnbytet. Därefter monterade jag den gamla disken i ett kabinett och körde kopieringen via usb. Såvitt jag märkt hittills funkar allt prickfritt. Till och med gamla genvägar.
 
ANNONS