Annons

Problem med slavblixt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Albin-J

Medlem
Hej!
Jag har fått en ny blixt i julklapp, en Dörr Daf 42 till min Nikon D5000. Nu är det så att jag skulle vilja använda blixten som slavblixt, ex ha den stående på ett stativ en bit ifrån kameran. Jag får blixten att utlösas med hjälp utav den inbyggda blixten i kameran, men den utlöses lite lite för sent hela tiden! ( Förutom vid ett fåtal tillfällen). Är det några inställningar ja bör se över? Eller finns det något annat sätt för att få den att fungera som slavblixt?

Tack på förhand Mvh Albin.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Vad menar du med "för sent"? Är det ett par sekunder för sent, eller ser du det genom att slutaren hunnit stängas när du tittar på bilderna?

Vilken slutartid använder du?
 

Albin-J

Medlem
Vad menar du med "för sent"? Är det ett par sekunder för sent, eller ser du det genom att slutaren hunnit stängas när du tittar på bilderna?

Vilken slutartid använder du?
Ja, när jag tittar på bilderna får jag inte med ljuset ifrån blixten. Blixten är några hundradelar för seg.
Jag har testat att använda olika slutartider men har inte hittat någon som verka fungera bättre än någon annan..
 

Fotografen_

Aktiv medlem
Du måste stänga av TTL på den inbygga blixten. Eftersom när man använder TTL så skickar den inbyggda blixten iväg en förblixt för att får rätt exponering. Byt till automatisk så kommer det att funka, jag hade samma problem.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Du måste stänga av TTL på den inbygga blixten. Eftersom när man använder TTL så skickar den inbyggda blixten iväg en förblixt för att får rätt exponering. Byt till automatisk så kommer det att funka, jag hade samma problem.
Det där tror jag är lite olika beroende av blixttyp (men du kanske har samma märke?).

Mina Nissin Di622 reagerar/synkar bara om det är en TTL-blixt som triggar (dvs att förblixten är med). Försöker jag trigga med en manuell blixt händer ingenting.

När du säger att du provat olika slutartider, bara för att vara säker, har du testat upp mot 1/200 och längre?
 

Albin-J

Medlem
Du måste stänga av TTL på den inbygga blixten. Eftersom när man använder TTL så skickar den inbyggda blixten iväg en förblixt för att får rätt exponering. Byt till automatisk så kommer det att funka, jag hade samma problem.
Jag har min inbyggda blixt i auto läge, men det fungerar fortfarande inte!
 

apersson850

Aktiv medlem
Men det är ju just i autoläge som förblixtarna gör att det inte fungerar. Ska det fungera måste den interna blixten ställas i manuellt läge. Det är inte möjligt på alla kameror, men det fungerar på en del. Vet inte själv hur det är på den här gällande modellen.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Men det är ju just i autoläge som förblixtarna gör att det inte fungerar. Ska det fungera måste den interna blixten ställas i manuellt läge. Det är inte möjligt på alla kameror, men det fungerar på en del. Vet inte själv hur det är på den här gällande modellen.
Jag vill inte ifrågasätta ditt kunnande, Anders. Men mina blixtar triggas just av förblixten, och fungerar inte i manuellt läge. Enda sättet att trigga dem är att använda den "triggande" blixten i TTL-läge. Så det verkar variera?

TS: Hur som helst, om du provat både manuellt och TTL-läge, samt arbetat med slutartider runt 1/150-1/250 och det fortfarande inte fungerar verkar något vara skumt.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Har haft en nissin Di622 och testat Di466. Båda triggas av all typ av blixt. Även textblixten. Värst är det omman har "röda ögon blixtning" aktiverad. Då leker dom strob.
Men firmware kanske har blivit uppdaterade. Min Nissin Di622 köpte jag 2007 och di466 testade jag har ett år på nacken.

/Stefan
 

j2^

Aktiv medlem
Jag laddade ner manualen för D5000 och kan bara konstatera att det inte går att köra den inbyggda blixten på D5000 i manuellt läge. Man måste ansluta en SB400/600/700/800/900 för att få den möjligheten. Den inbyggda kan bara användas i TTL-läge eller för "red eye reduction". Alltså har du _alltid_ "förblixtar" av något slag med den inbyggda blixten.

Jag rekommenderar trådstartaren att köpa en billig IR/RF-fjärrutlösare, för det skulle lösa problemet.
 

Albin-J

Medlem
Jag laddade ner manualen för D5000 och kan bara konstatera att det inte går att köra den inbyggda blixten på D5000 i manuellt läge. Man måste ansluta en SB400/600/700/800/900 för att få den möjligheten. Den inbyggda kan bara användas i TTL-läge eller för "red eye reduction". Alltså har du _alltid_ "förblixtar" av något slag med den inbyggda blixten.

Jag rekommenderar trådstartaren att köpa en billig IR/RF-fjärrutlösare, för det skulle lösa problemet.
hm, testade nyss med att ha en annan extern blixt monterad på kameran och då funkade det med slavblixten. Fett störande att det inte går att ställa in den inbyggda blixten! Jaja, får väl skaffa en fjärrutlösare.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag vill inte ifrågasätta ditt kunnande, Anders. Men mina blixtar triggas just av förblixten, och fungerar inte i manuellt läge. Enda sättet att trigga dem är att använda den "triggande" blixten i TTL-läge. Så det verkar variera?
Om man använder en blixt i TTL-läge finns ingen förblixt. Men dagens digitala kameror fungerar inte med TTL, utan använder E-TTL (Canon), i-TTL (NIkon) eller vad det nu heter. Dessa digitalanpassade TTL-mätningar använder en förblixt, och det är den som lurar en slavblixt som inte går att få att begripa att den ska tända på blixt nummer två, inte den första den ser.

Om man kan ställa den styrande blixten i manuellt läge blir det ingen förblixt. Förblixten är tänkt för att kamerans blixtautomatik ska ha något att mäta på, men det är ju helt onödigt när användaren själv ställer in styrkan.

Att ställa in en Nikonkamera på upplättningsblixt ger nog samma resultat som att ställa in en Canonkamera på Tv eller framför allt Av, dvs. att den exponerar befintligt ljus så rätt som möjligt och sen lägger till blixten för att lysa upp skuggan under dubbelhakorna. En Canon behöver ingen sådan inställning, då den är implicerad av automatiklägena sådär lite i allmänhet och Av i synnerhet.
Så på en Canonkamera kan man istället stänga av funktionen...
 

digitell

Aktiv medlem
hm, testade nyss med att ha en annan extern blixt monterad på kameran och då funkade det med slavblixten. Fett störande att det inte går att ställa in den inbyggda blixten! Jaja, får väl skaffa en fjärrutlösare.
Just den metoden använder jag och den fungerar bra eftersom jag kan vrida blixthuvudet mot slavblixten. Det går ju inte med kamerans inbyggda blixt. Den tändande blixtens effekt väljer jag så låg som möjligt. Huvudblixten, även den för analog kamera, har sitt eget stativ och kan enkelt kompletteras med ett paraply. Lämplig styrka på belysningen ordnas antingen med blixtens effektsteg eller med bländaren och skojigt nog blir det mycket fina bilder.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Om man använder en blixt i TTL-läge finns ingen förblixt. Men dagens digitala kameror fungerar inte med TTL, utan använder E-TTL (Canon), i-TTL (NIkon) eller vad det nu heter. Dessa digitalanpassade TTL-mätningar använder en förblixt, och det är den som lurar en slavblixt som inte går att få att begripa att den ska tända på blixt nummer två, inte den första den ser.

Om man kan ställa den styrande blixten i manuellt läge blir det ingen förblixt. Förblixten är tänkt för att kamerans blixtautomatik ska ha något att mäta på, men det är ju helt onödigt när användaren själv ställer in styrkan.

Att ställa in en Nikonkamera på upplättningsblixt ger nog samma resultat som att ställa in en Canonkamera på Tv eller framför allt Av, dvs. att den exponerar befintligt ljus så rätt som möjligt och sen lägger till blixten för att lysa upp skuggan under dubbelhakorna. En Canon behöver ingen sådan inställning, då den är implicerad av automatiklägena sådär lite i allmänhet och Av i synnerhet.
Så på en Canonkamera kan man istället stänga av funktionen...
Ah, jag skrev "TTL" slarvigt när mag menade "E-TTL II".

Blixten reagerar inte på förblixten, men sätts då i "redo"-läge för att utlösas tillsammans med den "verkliga blixten". Dvs, blixtarna reagerar endast på blixt nr 2 i en hyfsat snabb serie (funkar även om jag manuellt drar av två blixtar i snabb följd).
 

jaanK

Aktiv medlem
leta i menyerna

Det går att köra inbyggda blixten manuellt på nikon d5000


meny
custom settings (pennan)
e1 menyn välj mellan TTL och M (manuell, sen får du välja effekt mellan full och 1/32)

Du kan kanske behöva välja att visa e1 menyn,
det brukar vara en inställning på settingsmenyn (skiftnyckeln)

sen brukar det mesta lösa sig.
(möjligen undantaget om du försöker använda en slavblixt som
ska klara förblixtar)
 

Albin-J

Medlem
Det går att köra inbyggda blixten manuellt på nikon d5000


meny
custom settings (pennan)
e1 menyn välj mellan TTL och M (manuell, sen får du välja effekt mellan full och 1/32)

Du kan kanske behöva välja att visa e1 menyn,
det brukar vara en inställning på settingsmenyn (skiftnyckeln)

sen brukar det mesta lösa sig.
(möjligen undantaget om du försöker använda en slavblixt som
ska klara förblixtar)
Tusen tack för detta svaret ( Och alla andra) Men nu funkar det! Att dom måste göra det så grångligt (A) Tack så mycket Mvh Albin!
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Jag tycker du ska be att få byta upp dig till en Nikon SB-600. Då får du tillgång till trådlös TTL och CLS.

Trådlös TTL är värt pengarna. Man kan göra mycket skoj med funktionen.
 
ANNONS