Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)

skogsbaronen

Aktiv medlem
"Fråga: Hur bör man skriva vid spädning av syror för att det skall bli entydigt. Betyder ”1 : 3” att man tar en del av det ena och tre delar av det andra eller att man tar 1/3 och 2/3?

Svar: Det här ett knepigt problem där man tycker olika bland kemister, särskilt beroende på generation – där äldre kemister oftast tolkar det som 1 dl + 2 dl, uttyder yngre oftast det hellre som 1 dl + 3 dl. Här är det viktigt att vara extra tydlig, TNC rekommenderar därför att man hellre skriver spädning med plustecken än kolon , t.ex. ”1 + 3”."

Källa: http://www.tnc.se/component/option,com_quickfaq/Itemid,40/cid,1/id,225/view,items/

Kan det vara så att det inte finns något definitivt svar, utan vi får vara ense om att vara oense? :)
Med tanke på tråden i helhet är det mycket möjligt att så är fallet.



Har säkert varit uppe tidigare, men:

"Den här blandningen (alltså en färdig blandning) innehåller X och Y i förhållandet 1:10".
Det betyder väl ändå att det är 1 del + 9 delar, d.v.s. 10% X? Eller råder det delade meningar där också?
 

popper

Medlem
Med tanke på tråden i helhet är det mycket möjligt att så är fallet.



Har säkert varit uppe tidigare, men:

"Den här blandningen (alltså en färdig blandning) innehåller X och Y i förhållandet 1:10".
Det betyder väl ändå att det är 1 del + 9 delar, d.v.s. 10% X? Eller råder det delade meningar där också?
Nja

X finns i hela blandningen i förhållnadet 1:10 däremot är förhållandet mellan X och Y 1:9. Ur aktivitetssynpunkt är det dock mest intressant att veta att X har 10 gånger lägre koncentration.
 

flossy666

Aktiv medlem
Med tanke på tråden i helhet är det mycket möjligt att så är fallet.



Har säkert varit uppe tidigare, men:

"Den här blandningen (alltså en färdig blandning) innehåller X och Y i förhållandet 1:10".
Det betyder väl ändå att det är 1 del + 9 delar, d.v.s. 10% X? Eller råder det delade meningar där också?
Vad roligt att det inte tog slut ändå.

Blandar jag saft, som ska blandas 1:4, så blandar jag en del koncentrat och fyra delar vatten.
Sen säger jag att blandningen innehåller 1:4 delar koncentrat mot vatten. Alltså blandningsförhållandet är en del koncentrat och 4 delar vatten.
Blandar jag saft som ska blandas 1:1 så tar jag lika delar, och säger att blandningsförhållandet i den färdiga saften fortfarande är 1:1.
Fler bud?
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Jag tycker inte så.
Jag tycker "mest korrekt" är att tolka det så som man får lära sig i grundskolan.
Sen är det klart man inte kan "veta". Man kan inte "veta" om vi är hjärnor i glasburkar eller verkligen går omkring här heller.
Att hela livet leva efter vad man lärde sig i grundskolan är inte särskilt smart. Man måste ständigt revidera sina kunskaper.
 

popper

Medlem
Jag tycker nog att graden av utspädning är viktigare att veta än blandningsförhållandet. För att kolontecknet skall få någon matematisk mening utläser jag 1:80 som att den färdiga lösningen skall innehålla en åttiondedel av det ursprunliga koncentratet. Man kan också invertera värdet och får då 80x1 som då anger hur många gånger urspungslösningen skall spädas. T.ex. 5 ml spädes 1:80 ger då 80x5=400 ml, enklast gör man det genom att ta 5 ml i ett större mätglas och fylla upp till 400 ml. 1:1 betyder förstås då ingen spädning alls.
 

flossy666

Aktiv medlem
Jag tycker nog att graden av utspädning är viktigare att veta än blandningsförhållandet. För att kolontecknet skall få någon matematisk mening utläser jag 1:80 som att den färdiga lösningen skall innehålla en åttiondedel av det ursprunliga koncentratet. Man kan också invertera värdet och får då 80x1 som då anger hur många gånger urspungslösningen skall spädas. T.ex. 5 ml spädes 1:80 ger då 80x5=400 ml, enklast gör man det genom att ta 5 ml i ett större mätglas och fylla upp till 400 ml. 1:1 betyder förstås då ingen spädning alls.
Har inte du heller studerat länkarna jag så generöst offrade min tid till att delge er alla?
 

borell

Ny medlem
Ursäkta att jag lägger mig i...

Jag vill påstå att den enda matematiskt korrekta insikten i denna diskussion är att beteckningen '1:80' inte används på ett konsekvent sätt. Det är därför inte en fråga om rätt eller fel. Det går givetvis att diskutera vilken innebörd som har majoritet (vilket inte behöver vara tidsoberoende).

Slutsatsen borde vara att det inte är sunt att använda beteckningen x:y utan att tydligt uttrycka vilken innebörd man kopplar till beteckningen.

Detta har kanske redan påpekats tidigare i tråden. Jag har inte läst alla inlägg.

Diskussionen är inte ny bland fotografer [photo.net]

Samma diskussion finns även här [photo.net] och säkert på många fler ställen.

/Stefan
 
Senast ändrad:

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Hurra för trådskaparen!

Borde man inte instifta ett pris till de trådskapare som lyckas initiera de längsta trådarna. Tänk vilket engagemang, vilken energi, de släpper lös.

För en vanlig tråddebattör kunde ju titeln och frågeställningen på denna tråd förefalla bagatellartad. Men ack vilken finess, och vilken list det måste ligga bakom. Tänk att hitta de små ämnena som berör och bränner så mycket mer än andra.

Ett fyrfaldigt hurra för "Dajo"!

- HURRA!
- HURRA!
- HURRA!
- HURRA!


Petter ...
 
ANNONS