Annons

Gruppfoto förskola

Produkter
(logga in för att koppla)

mariablom

Medlem
Hej!

Jag har tagit på mig uppdraget att fota gruppfoton på vår förskola.
Jag har en canon eos350D (har även möjlighet till att låna en 10D, vilket skulle ni välja?) och objektiv 18-55. Jag kommer även att försöka använda mig av en extern blixt för att lätta upp bilden lite. Bilderna kommer att tas utomhus och det kommer vara ca 12-15 barn på varje bild.

Några tips och ideer som jag kan ha i åtanke vid fotografering. Då jag är rätt ny på fotografering så tar jag gladeligen emot alla tips och ideer!
//Maria
 

mganga

Aktiv medlem
Mät ljuset efter bakgrunden, välj något rent. Kanske buskar, träd, etc. Inte bilar, tråkiga stängsel och grindar etc. Exponera efter bakgrunden, kameran i läge Mm och se till att du har ett hyffsat avstånd till bakgrunden. Är det inte molnigt så se till att du placerar hela gruppen i skuggan av ett träd eller liknande. Sen kan du ganska lugnt köra med TTL-mätning för blixten på barnen.

Steg två är helt enkelt att få ihop allihopa i ett arrangemang där alla syns, På vad som finns att tillgå, bord, bänk, stock, klätterställning, etc. Och sist men inte minst, få dem att skratta och titta på dig utan att ha fingrar i munnar och näsor. Och såklart är alla näsor redan torkade.

Lycka till. Fota dagis är kul! Om än arbetsamt :)
 

Wictor Johansson

Aktiv medlem
Hej!

Jag har tagit på mig uppdraget att fota gruppfoton på vår förskola.
Jag har en canon eos350D (har även möjlighet till att låna en 10D, vilket skulle ni välja?) och objektiv 18-55. Jag kommer även att försöka använda mig av en extern blixt för att lätta upp bilden lite. Bilderna kommer att tas utomhus och det kommer vara ca 12-15 barn på varje bild.

Några tips och ideer som jag kan ha i åtanke vid fotografering. Då jag är rätt ny på fotografering så tar jag gladeligen emot alla tips och ideer!
//Maria
Ha ett gossedjur som du kan hålla vid kameran så barnen tittar på dig :) Typ en apa som hoppar eller så :)
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Blundar

Scott Kelby tar upp i en av sina böcker, hur man undviker att någon blundar på gruppbild. Be alla barnen blunda, och säg att de ska titta på dig när du räknat till tre, Vänta någon sekund därefter...och ta bilden.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Stativ till kameran är ett måste.
Absolut ett jättebra tips.
Det är inte lätt att hålla kontakten med en grupp om man måste hålla sig Bakom kameran.

I övrigt, jobba snabbt är bra men det yttre lugnet är viktigare.
Var gladlynt men inte clownartad för det funkar inte.
Hur du uppträder avspeglar sig i gruppen.

Bländare ner mot 8 på en cropkamera för skärpedjupet och gå inte under 35mm för då börjar det se bra konstigt ut i bilden pga perspektivet.

Håll till i skuggan, underexponera en aning i bakgrunden och fyll sen på med blixt till det ser bra ut.
Testa INTE med barnen framför kameran, barn har ett koncentrationsspann på typ en hundradels sekund och börjar du fippla med grejorna är du rökt.

Manuella inställningar på kamera och blixt. Då slipper du otrevliga överraskningar.

Ta nån snygg person som exvis du själv och provfota på.
Kör isåfall utlösaren på timer.
Bäst är att testa igenom hemma och notera avstånd mm så du har en bra utgångspunkt.

Kom sen ihåg att avståndet till motivet avgör hur hårt blixten slår.
Flyttar du stativet, kolla upp hur det påverkar blixtljuset.
Också en laboration som du med fördel tar dig an hemma så du vet hur det kommer att fungera.

Håll till i skuggan och undvik att stå mot en ljus yta, då kisar folk.
Passa dig också för solljus direkt på gluggen, ramponerar bilden effektivt om man missar det.

Till sist, håll övrigt löst folk som inte ingår i gruppen bakom kameran så om barnen blir distraherade så tittar de åtminstone åt kamerahållet.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Stanna kvar

Hej
eftersom du skriver "vår" förskola antar jag att du har egna kids alternativt jobbar där.
Då är mitt tips att stanna kvar och var med ... plåta kidsen i deras egen miljö och i deras höjd (jepp ner på knä) när den värsta kameranyfikenheten lagt sig kommer du att få fina spontana bilder.




Hej!

Jag har tagit på mig uppdraget att fota gruppfoton på vår förskola.
Jag har en canon eos350D (har även möjlighet till att låna en 10D, vilket skulle ni välja?) och objektiv 18-55. Jag kommer även att försöka använda mig av en extern blixt för att lätta upp bilden lite. Bilderna kommer att tas utomhus och det kommer vara ca 12-15 barn på varje bild.

Några tips och ideer som jag kan ha i åtanke vid fotografering. Då jag är rätt ny på fotografering så tar jag gladeligen emot alla tips och ideer!
//Maria
 

Gucco

Avslutat medlemskap
Ögonblicksbilder

Javisst, gott inlägg Jens
De allra finaste bilderna från ögonblicket, i närvaro.
Att stanna kvar, och låta kameran bli ett med det naturliga skeendet.
 
ANNONS