Annons

Fotografera för mäklare

Produkter
(logga in för att koppla)

Przemek

Aktiv medlem
Om du kan fota OCH redigera bilderna så är det bäst att vara egen, du får nog inte mycket betalt om du fotar åt ett företag som sysslar med bostadsfoto. Kan tänka mig att du får ca 500:- om du har f-skatt och fotar åt ett sådant företag, medan du kan få iaf 3 ggr så mycket om du kör direkt mot mäklarna. Blir lite mer jobb med redigering men samtidigt får man ett mycket närmare samarbete med mäklarna och kan styra mycket själv.
 

Anette K

Ny medlem
Tips inför ansökan till bostadsfotoföretag

Om du kan fota OCH redigera bilderna så är det bäst att vara egen, du får nog inte mycket betalt om du fotar åt ett företag som sysslar med bostadsfoto. Kan tänka mig att du får ca 500:- om du har f-skatt och fotar åt ett sådant företag, medan du kan få iaf 3 ggr så mycket om du kör direkt mot mäklarna. Blir lite mer jobb med redigering men samtidigt får man ett mycket närmare samarbete med mäklarna och kan styra mycket själv.
Hej!
Funderar på att söka som bostadsfotograf, har du några tips till mig vad jag ska tänka på i min ansökan, bilderna alltså hur jag ska ta dem. Och hur sjutton gör alla med den där blåa fina utsikten om det är grå väder ute...?

/Anette
 

Anette K

Ny medlem
Tips inför ansökan som bostadsfotograf?

Hej!
Jag är en av Husfotos fotografer. Läs mer om oss här http://www.fotosidan.se/cldoc/reportage-en-dag-som-husfotograf.htm . Bland kommentarerna får du också en del fakta och massor av gissningar också från personer som ej är insatta.
Hej!
Länken fungerar inte, har du en ny?

Funderar på att söka som bostadsfotograf, har du några tips till mig vad jag ska tänka på i min ansökan, bilderna alltså hur jag ska ta dem. Och hur sjutton gör alla med den där blåa fina utsikten om det är grå väder ute...?

/Anette
 

Przemek

Aktiv medlem
Oj, mäklarfoto och interiörfoto allmänt är en konst och att förklara med några meningar är svårt.

Vad har du för utrustning och hur insatt är du i bildredigering? Photoshop-kunskaper?
 

Anette K

Ny medlem
utrustning och bildredigering

Oj, mäklarfoto och interiörfoto allmänt är en konst och att förklara med några meningar är svårt.

Vad har du för utrustning och hur insatt är du i bildredigering? Photoshop-kunskaper?
Jag har en Canon 60D, plus en Canon 40D, vidvinkelobjektiv och är hyfsad på Photoshop men hörde nyligen att man använder Lightroom i bostadsfoto...?

/Anette
 

Przemek

Aktiv medlem
Den utrustningen räcker för bostadsfoto, dock skulle jag rekommendera en normalzoom för exteriörbilder. Det är ofta möjligt att backa lite ifrån huset/lägenheten och använda längre brännvidd för att få bättre perspektiv. Det ser inte så snyggt ut om man står väldigt nära och fotar med vidvinkel exteriört, bäst är om man står tillräckligt långt bak så man kan använda brännvidder runt 30mm (eller 50mm på fullformat) om det går.

Lightroom används för att förbearbeta RAW-filer från kameran. Många kör RAW då det är lättare att fixa små fel i exponering, vitbalans, rädda högdagrar mm, det är svårare med JPEG. Det finns möjlighet att korrigera distortion och kromatisk abberation automatiskt i LR också.

Photoshop används väl mest för finputsning av bilderna sen.

När det gäller bilder är det viktigt att det är jämt belyst, raka vertikaler (väggar), att visa lagom mycket av rummen men ej för mycket (helst ej gå under 15mm brännvidd med objektivet på din 60D eller 40D), att visa vyn utåt samtidigt som rummet är rätt exponerat och att se till att rummet är städat från skräp innan man fotar (missas av vissa mäklarfotografer).

Lägga på blå himmel:
http://www.youtube.com/watch?v=EcJhVpx_1jg

Vill mäklarna ha översiktsbilder från hög mast så får man ju ha en sådan och kunna utlösa kameran från marken. Finns en bra lösning från DÖRR där man har en liten display hållandes i handen i vilken man ser vad kameran ser där uppe och kan utlösa kameran med en knapp på denna. Annars finns billigare och enklare utlösare men då får man ta ett gäng bilder och vrida kameran mellan varje och hoppas att någon blev bra.
 

Anette K

Ny medlem
Fota från mast?

Den utrustningen räcker för bostadsfoto, dock skulle jag rekommendera en normalzoom för exteriörbilder. Det är ofta möjligt att backa lite ifrån huset/lägenheten och använda längre brännvidd för att få bättre perspektiv. Det ser inte så snyggt ut om man står väldigt nära och fotar med vidvinkel exteriört, bäst är om man står tillräckligt långt bak så man kan använda brännvidder runt 30mm (eller 50mm på fullformat) om det går.

Lightroom används för att förbearbeta RAW-filer från kameran. Många kör RAW då det är lättare att fixa små fel i exponering, vitbalans, rädda högdagrar mm, det är svårare med JPEG. Det finns möjlighet att korrigera distortion och kromatisk abberation automatiskt i LR också.

Photoshop används väl mest för finputsning av bilderna sen.

När det gäller bilder är det viktigt att det är jämt belyst, raka vertikaler (väggar), att visa lagom mycket av rummen men ej för mycket (helst ej gå under 15mm brännvidd med objektivet på din 60D eller 40D), att visa vyn utåt samtidigt som rummet är rätt exponerat och att se till att rummet är städat från skräp innan man fotar (missas av vissa mäklarfotografer).

Lägga på blå himmel:
http://www.youtube.com/watch?v=EcJhVpx_1jg

Vill mäklarna ha översiktsbilder från hög mast så får man ju ha en sådan och kunna utlösa kameran från marken. Finns en bra lösning från DÖRR där man har en liten display hållandes i handen i vilken man ser vad kameran ser där uppe och kan utlösa kameran med en knapp på denna. Annars finns billigare och enklare utlösare men då får man ta ett gäng bilder och vrida kameran mellan varje och hoppas att någon blev bra.
Tack snälla för tipsen! Jo jag fick länken att funka men den ledde bara till info om artikel, har tidningen någonstans, ska läsa den ordentligt. Men det där med översiktsbild från en hög mast förstod jag inte riktigt hur man gör... Vad är DÖRR? Köper man en "mast" som man fäster kameran på menar du? Om jag jobbar direkt för en mäklare alltså skaffar egen kund, hur mycket tror du man kan ta av en mäklare? Och för hur många bilder?

/Anette
 

Przemek

Aktiv medlem
Mast (eller stort stativ):
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=682408

Dörr fjärrutlösare:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371380

Dörr fjärrutlösaren använder du för att utlösa kameran när den är uppe på stativet, du kan då se vad kameran ser och kan ställa in en bra vinkel direkt.

Gällande pris så skulle jag sikta på runt 2000kr (ex moms) för villor och ca 20 bilder och runt 1500 kr (ex moms) för lägenheter med kanske 15 bilder.
Vill de ha skymningsbilder (kvällsbilder) så lägger du på runt 1000 kr.
Vad mäklarna är villiga att betala varierar var i landet man jobbar, men det är viktigt att hålla priser på en nivå där du får rättvisst betalt för det jobb du lägger ner. Att ha för lågt pris gagnar varken dig eller övriga fotografer som gör mäklarfotograferingar...
 
ANNONS