Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

.NEF filer, ska jag spara de?

Produkter
(logga in för att koppla)

dogbanger

Ny medlem
Hej! Min Nikon-kamera sparar bilderna i två bildformat: .JPG & .NEF

Kan jag kasta .NEF filerna? De tar upp vädligt mycket plats.
 

Sgart

Aktiv medlem
Hej! Min Nikon-kamera sparar bilderna i två bildformat: .JPG & .NEF

Kan jag kasta .NEF filerna? De tar upp vädligt mycket plats.
NEF är ett RAWformat. Dvs att föredra om du tänker redigera bildera i efterhand. JPG bör du egentligen bara använda om du inte tänkt göra det.

Du kan säkert välja att bara fota NEF utan att den sparar JPG.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Hej! Min Nikon-kamera sparar bilderna i två bildformat: .JPG & .NEF

Kan jag kasta .NEF filerna? De tar upp vädligt mycket plats.

Att slänga .NEF filerna är som att slänga sina negativ på den gamla analoga fotokemiska tiden.
Om du har ont om plats är det bättre att inte spara på JPG filerna. Du kan alltid skapa en ny JPG från din .NEF men inte tvärtom. JPG bilderna är komprimerade och en himla massa information från tagningstillfället går förlorad, och det är information som behövs om du vill redigera dina bilder. Genom att editera .NEF filerna är det ofta möjlit att rädda bilder som blivit lite felexponerade på ett helt annat sätt än om du utgår från JPG.
 

dogbanger

Ny medlem
Jag tänker inte redigera de flesta bilderna. Tänkte på en sak: I vissa bildvisningsprogram så är .NEF filerna mörkare än JPG-filerna. Vad beror det på? I andra program har de samma färg.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag tänker inte redigera de flesta bilderna. Tänkte på en sak: I vissa bildvisningsprogram så är .NEF filerna mörkare än JPG-filerna. Vad beror det på? I andra program har de samma färg.
Så länge du inte redigerar bilder i datorn finns det ingen större poäng med att spara NEF-filerna. Faktum är att det inte är någon större poäng att du har kameran inställd att spara sådana om du inte tänker använda dem. I kameran kan du välja att enbart spara NEF-filer, enbart JPG eller - som du nu har - bägge. Ett tips är att ställa om kameran att enbart spara JPG.

Se det så här: en NEF-fil är faktiskt ingen bild, det är utlästa data från bildsensorn som man sedan kan tolka till en bild. Att sedan de tolkas lite olika i olika program beror dels på att en del program tar hänsyn till inställningar gjorda i kameran, andra gör inte det. Dessutom kan exakt samma rådata helt enkelt tolkas lite olika.
 

dogbanger

Ny medlem
Så länge du inte redigerar bilder i datorn finns det ingen större poäng med att spara NEF-filerna. Faktum är att det inte är någon större poäng att du har kameran inställd att spara sådana om du inte tänker använda dem. I kameran kan du välja att enbart spara NEF-filer, enbart JPG eller - som du nu har - bägge. Ett tips är att ställa om kameran att enbart spara JPG.

Se det så här: en NEF-fil är faktiskt ingen bild, det är utlästa data från bildsensorn som man sedan kan tolka till en bild. Att sedan de tolkas lite olika i olika program beror dels på att en del program tar hänsyn till inställningar gjorda i kameran, andra gör inte det. Dessutom kan exakt samma rådata helt enkelt tolkas lite olika.
Tack! Bra information. Jag kan alltså antingen kasta .JPG eller .NEF. Behöver inte spara på båda?
 

Karl R

Aktiv medlem
Tack! Bra information. Jag kan alltså antingen kasta .JPG eller .NEF. Behöver inte spara på båda?
Om du får bra exponering m m från början och inte håller på i Photoshop kan man ju spara i .jpg enbart. Det kan väljas i meny. Men man kan för att då få maximal kvalitet välja högsta .jpg-kvalitet. Menyval det också.//K
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack! Bra information. Jag kan alltså antingen kasta .JPG eller .NEF. Behöver inte spara på båda?
JPG är en färdig bild som, vid behov, fortfarande kan justeras lite.

NEF (och råfiler i allmänhet) är data som du kan skapa en bild från. Detta blir en aning mer jobb, tar upp lite mer plats, men en stor fördel är att du kan göra fler och större justeringar och fortfarande få ett bra slutresultat.

Vilket man föredrar att använda är dels en smaksak, dels beror det på sammanhang. Ofta finns ingen större anledning att arbeta med bilder i efterhand och då blir det lite poänglöst att använda råfiler (i ditt fall NEF-filer). Men många entusiaster (och yrkesfotografer) upplever att är det så minimal skillnad i arbete och utrymme att använda råfiler att de använder sådana i stort sett jämt - det känns enklast att hålla sig till en arbetsprocess.

Vilket som passar dig bäst ... Det är upp till dig :)
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Har du ett program som t.ex Lightroom så ser jag ingen anledning att fota dina bilder i jpg. Bättre då att enbart spara i NEF då man aldrig vet när en bild kan behöva "räddas" eller om du i framtiden finner större intresse i att redigera dina bilder. Extra utrymme kostar inte mycket.
 
ANNONS