Annons

RÅD/TIPS: Utrustning inför Asien

Produkter
(logga in för att koppla)

theoskarw

Aktiv medlem
Tjena hejsan alla glada amatörer, proffs och annat löst folk!
Jag ska om dryga 2 veckor åka till Asien för att hälsa på min backpackande bror, och kommer vara borta i lite över en månad.
Det jag behöver/undrar är lite vad som kan vara bra att införskaffa innan resan i objektiv/filter/whatever -väg som ni kanske själva känt att ni var glada att ni tog med på resan eller tvärtom saknade!

Jag sitter för tillfället på en Canon 6D med 24-105mm f4 som jag är supernöjd med men saknar ibland lite större bländare. Kolfiberstativ finns också så den biten är kirrad.

Det jag ett tag nu har funderat på att införskaffa mig är en ljuskänslig vidvinkel typ 17-40 eller något liknande, men har också börjat känna behövet av lite längre brännvidder så att 70-200 f2.8 är en stark konkurrent där. Dock känns det som att den kommer bli tung och krånglig att släpa med sig tyvärr.
Vad tror ni?
Bara L-objektiv är av intresse.

Jag behöver också lite råd och tips på filter och liknande (har alldeles för dålig koll på detta) som kan vara bra att ha med. Har självklart UV på objektiven så tänker först och främst på polarisationsfilter, ND filter och så vidare.

Om någon har en tanke om detta så dela med dig!! Alla tips är välkomna!!
 

pal123

Aktiv medlem
Tjena hejsan alla glada amatörer, proffs och annat löst folk!
Jag ska om dryga 2 veckor åka till Asien för att hälsa på min backpackande bror, och kommer vara borta i lite över en månad.
Det jag behöver/undrar är lite vad som kan vara bra att införskaffa innan resan i objektiv/filter/whatever -väg som ni kanske själva känt att ni var glada att ni tog med på resan eller tvärtom saknade!

Jag sitter för tillfället på en Canon 6D med 24-105mm f4 som jag är supernöjd med men saknar ibland lite större bländare. Kolfiberstativ finns också så den biten är kirrad.

Det jag ett tag nu har funderat på att införskaffa mig är en ljuskänslig vidvinkel typ 17-40 eller något liknande, men har också börjat känna behövet av lite längre brännvidder så att 70-200 f2.8 är en stark konkurrent där. Dock känns det som att den kommer bli tung och krånglig att släpa med sig tyvärr.
Vad tror ni?
Bara L-objektiv är av intresse.

Jag behöver också lite råd och tips på filter och liknande (har alldeles för dålig koll på detta) som kan vara bra att ha med. Har självklart UV på objektiven så tänker först och främst på polarisationsfilter, ND filter och så vidare.

Om någon har en tanke om detta så dela med dig!! Alla tips är välkomna!!
Då jag var i Kanada i 2mdr sista år, hade jag allt från 17 - 400mm. Och använda alla mm.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Då jag var i Kanada i 2mdr sista år, hade jag allt från 17 - 400mm. Och använda alla mm.
De senaste 2 åren jag varit i Kanada har jag saknat brännvidder över 105mm men det är ju en helt annan sorts resa också. Skidåkning (i mitt fall) innebär ju ofta ganska långa avstånd mellan fotograf och motiv där denna resan troligen inte kommer vara alls lika krävande av brännvidder. Tänker därför att en ljuskänslig vidvinkel är roligare och mer användbar kanske? Även bra mycket smidigare att ha med sig!
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
????

Asien är ju inte precis Eslöv så det är en väääldigt vid definition av resmålet och därför behöver du hela rasket från 11 till 600 mm. Fast det är ju knappt möjligt att släpa på. Jag har varit där ute många gånger och jag tror att 80% av dina bilder kommer att tas med 24-105 och jag föreslår att du kompletterar med Tokina 11-16 2,8 som kostar en del ( 7000) men som också är bra, tom mycket bra.
 

antic

Aktiv medlem
Jag tror 24-105 funkar till allt. Jag föreslår ett pol-filter om du saknade det. Samt extern blixt så du kan fota på kvällen. Be din bror ha vit t-shirt så kan han vara en bouncer för lite mjukare ljus :)

Studsad i ett vitt monument.
 

Bilagor

theoskarw

Aktiv medlem
Asien är ju inte precis Eslöv så det är en väääldigt vid definition av resmålet och därför behöver du hela rasket från 11 till 600 mm. Fast det är ju knappt möjligt att släpa på. Jag har varit där ute många gånger och jag tror att 80% av dina bilder kommer att tas med 24-105 och jag föreslår att du kompletterar med Tokina 11-16 2,8 som kostar en del ( 7000) men som också är bra, tom mycket bra.
Haha bra jämförelse där! Eslöv 0 - 1 Asien
Det är Thailand till stor del som gäller, främst södra delarna/öarna som kommer vara i fokus tillsammans med Vietnam två veckor.
Vi är rätt energiska och gillar inte att sitta still så det kommer bli en hel del aktiviteter under resans gång.
Tror som du att det får bli en komplettering i form av en vidvinkel (tänker på behovet även efter resan).
Några tips på mer än Tokinan? Är barnsligt svag för Canon's L-serie.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Jag tror 24-105 funkar till allt. Jag föreslår ett pol-filter om du saknade det. Samt extern blixt så du kan fota på kvällen. Be din bror ha vit t-shirt så kan han vara en bouncer för lite mjukare ljus :)

Studsad i ett vitt monument.
Pol filter är något jag tänkt och kikat på en del, känns dock som att det går att mixtra rätt mycket med sånt i efterbehandling i PS? Dåligt påläst om det. Pinsamt dåligt.
 

antic

Aktiv medlem
Nej polfilter är det filter du inte kan efterlikna i datorn. Det tar bort reflektioner i vissa vinklar, låter dig se genom vatten tex.
 

Jenzur

Aktiv medlem
mitt tips är att inte ta med för mycket grejer, åkte själv runt i 4½ månader i SEA, hade med mig min canon 550D (crop) och en sigma 17-70 f/2.8-4 och en 50 f/1.8. 90% av tiden satt 17-70 på och 50 åkte fram på natten när det behövdes. Det jag själv mest tyckte att jag saknade var ett Pol filter, eventuellt en ND filter. Extra batterier hade jag, starkt rekommenderat!

för att summera, tror inte du behöver mer vidvinkel så spar dem pengarna och lägg på resan. Skaffa extra batterier om du inte redan har, ett polfilter och ett ND filter. Ta med Kolfiberstativet om du har plats.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Samma här....

Lånar tråden, befinner mig i exakt samma situation. Åker till Australien på lördag och är helt lost. När jag jobbar har jag alltid rasket med mig och tänker sällan på utrustningen men nu måste jag vara selektiv... det som är nerpackat är

16-35 II
50L
100L Macro

Kameran är FF. Frågan är... kommer jag sakna brännvidder över 100 på resan? Det är enbart nöjestripp. Tyvärr funkar inte extenders på macrot, annars hade det varit givet...

Är det värt att böka ner 70-200/2.8 istället? Vilka lyxproblem :) men ändå ett problem....
 

pal123

Aktiv medlem
Lånar tråden, befinner mig i exakt samma situation. Åker till Australien på lördag och är helt lost. När jag jobbar har jag alltid rasket med mig och tänker sällan på utrustningen men nu måste jag vara selektiv... det som är nerpackat är

16-35 II
50L
100L Macro

Kameran är FF. Frågan är... kommer jag sakna brännvidder över 100 på resan? Det är enbart nöjestripp. Tyvärr funkar inte extenders på macrot, annars hade det varit givet...

Är det värt att böka ner 70-200/2.8 istället? Vilka lyxproblem :) men ändå ett problem....
Ska du endast vara i orterna eller ska du åka runt, typ safari ? då vill jag nog ha 200mm eller kanske 300 mm om du ska fota djur.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Ska du endast vara i orterna eller ska du åka runt, typ safari ? då vill jag nog ha 200mm eller kanske 300 mm om du ska fota djur.
Primärt kring orterna men vi kommer givetvis åka runt (är där i en månad) och jag får en krypande känsla att jag kommer ångra att jag inte tog med mer brännvidd än 100. Den är så jäkla klumpig bara... perfekt vore ett fast 200/2.8 eller möjligen en 135L
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Begagnat

Primärt kring orterna men vi kommer givetvis åka runt (är där i en månad) och jag får en krypande känsla att jag kommer ångra att jag inte tog med mer brännvidd än 100. Den är så jäkla klumpig bara... perfekt vore ett fast 200/2.8 eller möjligen en 135L
200/2,8 är mycket bra i alla avseenden. Inte jättetungt eller stort. Jag har aldrig haft ett sådant med mig i Asien (Kina) trots att det ligger här i skåpet men jag hatar att släpa på utrustning.
 

Tony Lönnmyr

Aktiv medlem
Tyvärr går väl Tokinan bort då det är gjort för APS-C/DX-sensorer. På Nikon FX så fungerar det hjälpligt inzoomat på 16mm, men lite vinjettering får man ändå. Själv skulle jag tagit med mig en vindvinkelzoom i stil med 14-24/2.8 eller kanske ett billigare alternativ i form av Samyang 14mm/2.8.
 

Sven_Sven

Aktiv medlem
Kan rekommendera 70-200 i Asien. Dock släpade jag runt på en 70-200 f2.8 på Kinesiska muren en gång och det var det inte värt. Hade mycket hellre haft 70-200 f4 IS. Med FF får du ju ett fint skärpesläpp även med den.

Förstår att du bara vill ha L, men annars tycker jag att du bör låta en 40mm f2,8 STM pancake följa med. Den förvandlar din 6D till en liten behändig kompakt, alltid redo att tas med när du annars hade tvekat om du orkar...
 

hbengtsson

Aktiv medlem
För min del har jag ialla fall bestämt mig, det får bli 70-200:at istället för 100mm. Vågar inte riskera att stå "kort" när man är på sådan långsemester.
 

theoskarw

Aktiv medlem
Nej polfilter är det filter du inte kan efterlikna i datorn. Det tar bort reflektioner i vissa vinklar, låter dig se genom vatten tex.
Nu har jag läst runt och fått lite kött på benen! Det blev ett polfilter från cyberphoto som hade kampanj på Kenko (Y)
Köpte även till ett extra batteri och 2 nya SD-kort ifall det skulle bli längre tid utan att ha möjlighet till dump på hårddisken.

Är fortfarande väldigt intresserad av att köpa en vidvinkel men vet inte om det är befogat att lägga x antal tusen på det innan resan. Kommer troligen sakna det när jag väl är där om jag inte köper det, som med allt annat! Haha

Om det skulle bli en vidvinkel trots allt, någon som har erfarenhet av Canons 16-35 och som kan göra ett utlåtande på bildkvalitet, raktecknande och allt som hör därtill?

Har även besätmt mig att 70-200 f2.8 går bort.
Kommer bara bli klumpigt och inte komma till användning då jag känner mig själv och brorsan så pass bra att det är spontana/impulsiva grejer som gäller och ska jag få med mig kameran då måste det bli något mer behändigt än telen. Tyvärr!

Tyvärr går väl Tokinan bort då det är gjort för APS-C/DX-sensorer. På Nikon FX så fungerar det hjälpligt inzoomat på 16mm, men lite vinjettering får man ändå. Själv skulle jag tagit med mig en vindvinkelzoom i stil med 14-24/2.8 eller kanske ett billigare alternativ i form av Samyang 14mm/2.8.
Ska kolla upp den här Samyangen 14mm/2.8 då Canons 14-24 troligen är lite utanför min budget för tillfället.

Kan rekommendera 70-200 i Asien. Dock släpade jag runt på en 70-200 f2.8 på Kinesiska muren en gång och det var det inte värt. Hade mycket hellre haft 70-200 f4 IS. Med FF får du ju ett fint skärpesläpp även med den.

Förstår att du bara vill ha L, men annars tycker jag att du bör låta en 40mm f2,8 STM pancake följa med. Den förvandlar din 6D till en liten behändig kompakt, alltid redo att tas med när du annars hade tvekat om du orkar...
Det där med ett pancake låter inte alls dumt! Ska ta mig en titt på detta också! Grymma tips man får här, svingött!
 

afe

Aktiv medlem
Canon har ingen 14-24, så den får du definitivt klara dig utan ;)

Tidigare släpade jag med mig alldeles för många och tunga prylar på resor, vilket min rygg oftast inte uppskattade (även om bilderna ibland blev bättre av det). Nu använder jag nästan bara en spegellös systemkamera (Sony NEX-7) med tre fasta brännvidder: 19, 35 och 50 mm och ibland en Nikon 105/2,5 med adapter när jag behöver längre.

EOS 6D med 24-105 tror jag räcker mycket långt vad gäller resefoto och blir inte allt för tungt att släpa på.

Bob Capa lär ha sagt att får man inte bra bilder är man inte tillräckligt nära, men då han dog efter att ha trampat på en mina kanske det kan man tycka att teleobjektiv ibland är motiverade :)
 

theoskarw

Aktiv medlem
Canon har ingen 14-24, så den får du definitivt klara dig utan ;)

Tidigare släpade jag med mig alldeles för många och tunga prylar på resor, vilket min rygg oftast inte uppskattade (även om bilderna ibland blev bättre av det). Nu använder jag nästan bara en spegellös systemkamera (Sony NEX-7) med tre fasta brännvidder: 19, 35 och 50 mm och ibland en Nikon 105/2,5 med adapter när jag behöver längre.

EOS 6D med 24-105 tror jag räcker mycket långt vad gäller resefoto och blir inte allt för tungt att släpa på.

Bob Capa lär ha sagt att får man inte bra bilder är man inte tillräckligt nära, men då han dog efter att ha trampat på en mina kanske det kan man tycka att teleobjektiv ibland är motiverade :)
Förstod det också efter lite googlande, känns onekligen knepigt att lyckas fixa ett då ;)
Känner precis likadant, att för mycket vill jag inte ha med då det dels kommer bli tungt och att det bara ligger i väskan utan att bli använt/krångligt och att behöva tänka ännu mer på säkerheten under färder för stöld och olyckor.

Onekligen tråkigt det där med minan men inte ens detta motiverar ett 70-200 tele inför resan tyvärr haha

Komplettera med ett ett fast, ljusstarkt objektiv så har du det du behöver.
Tanken har slagit mig, men då jag bara ska vara iväg en månad och känner även på hemmaplan att det är just en vidvinkel som saknas känns det mer befogat att lägga lite pengar på en som jag kommer använda och troligen trivas med i längden. Fast vidvinkel skulle kanske funka, dock ingen koll på hur dessa ligger i pris/kvalitet. Erfarenhet därifrån?
 
ANNONS