Annons

Skicka utomlands (framkalla och scanna)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tommy_H

Aktiv medlem
Är det någon som har erfarenhet av att skicka och låta framkalla film och framför allt scanna hos någon leverantör utomlands? Det mest tidsödande, tråkiga och framför allt mest kostsamma i den analoga processen är ju scanningen om man vill ha bra kvalitet. Jag har en Nikon Coolscan som gör ett hyfsat jobb men det tar för lååång tid enligt min uppfattning. Några bra tips på leverantörer som gör det hela till en rimlig kostnad?

/Tommy
 

Johan_Lindgren

Aktiv medlem
Jag var nere i Bulgarien i sommras och framkallade hos en liten affär i Sofia. De verkade kunna ta emot framkallningsjobb så att säga långväga, utanför gränserna utan bekymmer, både c-41 och vanligt svartvitt med två val av framkallare, tror det var rodinal och d76 man fick välja mellan.
Ska se om jag har kontaktuppgifterna kvar dit, det var bra priser har jag för mig inklusive scanning och kopior.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Förra hösten bodde jag i Kiev, och brukade gå till Foto-Fond (det ligger nära Leo Tolstoj-torget), för framkallning och enklare skanning. Jag provade aldrig mer avancerade tjänster, men de verkar skickliga. De har ett klassiskt mörkrum också, där jag tog en introduktionskurs. Skoj!

Nu kollade jag deras hemsida, och de tar 3,50 kr för framkallning och 35 kr för att scanna en rulle 35mm på en Nikon Coolscan. Kan det stämma? Ukrainska valutan rasar ju då och då. Det kanske är gamla priser.

Hur som helst så är det billigt. Frågan är om de kan engelska. Ring och hör efter!

Här kommer sidan med info och priser för scanning.
http://photoprolab.com.ua/?page_id=177

Hör av dig om det går bra!

hälsningar
Erik
 
ANNONS