Annons

Ang omgivningsljuset

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej, tack.

Den lampan verkar ju vara just för att betrakta bilder, men blir det inte för ljust när man jobbar i photoshop? Jag kanske var otydligt. Jag sitter mest vid datorn när jag jobbar.

Tack för tipset om Solux, Staffan. De här verkar ju bra. "https://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/soluxbulbs.html"
Bläddrar lite runt på deras sida. Det verkar som att 3500K är lämpligt. Eller 4700?

/Erik
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej, tack.

Den lampan verkar ju vara just för att betrakta bilder, men blir det inte för ljust när man jobbar i photoshop? Jag kanske var otydligt. Jag sitter mest vid datorn när jag jobbar.

Tack för tipset om Solux, Staffan. De här verkar ju bra. "https://www.solux.net/cgi-bin/tlistore/soluxbulbs.html"
Bläddrar lite runt på deras sida. Det verkar som att 3500K är lämpligt. Eller 4700?

/Erik
Jag använder 4700K-lampan. Och jag använder den för att kolla på mina utskrifter så att jag kan jämföra dem med skärmen. I rummet har jag ett lysrör från Just som ger rumsbelysningen.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Jag börjar nog med skrivbordsbelysningen - en motsvarande 40-wattslampa på 4700, så får jag se hur det blir. Antar att det blir lagom med lux på skrivbordet då!

Och så en lampa som sprider skenet jämt, inte en spotlight. Får fråga i lampaffären.

Det blir nog några 3500-lampor också - de ska ju ge ett fint sken i vilken lampa som helst, skriver de.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Här kommer en följdfråga. När jag ringde till C-infitity.se så sade de att armaturen måste ha 12 volt, annars kommer lampan att ge fel färgtemperatur. Det ska tydligen vara svårt att hitta armatur som ger exakt 12.

Nu tror jag att det inte är så oerhört viktigt om jag får just 4700 Kelvin i min lampa. Det viktiga är väl att ljuset är konstant och nära dagsljus. Så jag kan välja de flesta armaturer.

Eller vad tror ni?

/Erik
 

stefohl

Aktiv medlem
Här kommer en följdfråga. När jag ringde till C-infitity.se så sade de att armaturen måste ha 12 volt, annars kommer lampan att ge fel färgtemperatur. Det ska tydligen vara svårt att hitta armatur som ger exakt 12.

Nu tror jag att det inte är så oerhört viktigt om jag får just 4700 Kelvin i min lampa. Det viktiga är väl att ljuset är konstant och nära dagsljus. Så jag kan välja de flesta armaturer.

Eller vad tror ni?

/Erik

De flesta armaturer som är anpassade för denna fattning ger ju 12V, så det ser jag inte som ett problem.

Stefan
 

Hankki

Aktiv medlem
Den här från elfa ska hållas inom +-5% vilket ju då blir 11,4-12,6V samtidigt som den ska fungera från 0A vilket är ovanligt för switchade nätagg. Kostar 107kr + moms för en 20W så den är inte dyr heller.

https://www.elfa.se/sv/led-drivdon-12-vdc-mean-well-lpv-20-12/p/16997722?q=*&filter_Category3=LED-drivkretsar&filter_Utspänning=12+VDC&filter_Category5=LED-strömförsörjning+med+konstant+spänning&filter_Category4=LED-strömförsörjning&filter_Buyable=1&page=2&origPageSize=50&simi=99.5
 

pelle.bo

Aktiv medlem
Hej
En sen fundering då jag såg denna tråd lite sent.
Har köpt en ny Eizo Flexscan skärm och funderat kring ljusstyrkan på denna. Har kalibrerat den med Spyderpro 4. Jag har ganska dämpat omgivningsljus....skäms att säga det, men jag sitter under trappen i hallen och har min lilla hörna. Halogenlampor i taket men bildbehandlar mest med väldigt dämpad belysning.

Vid kalibrering ger den förslag på att ställa in brightness på ett värde ca 115 cd/m. Skärmen blir då ORDENTLIGT ljus....Funderar på hur det påverkar min bildbehandling eller om jag skickar bilderna för utskrift eller försäljning, lägger upp en del som stockbilder. Vid det värdet upplevs mina testutskrifter hemma som allt för mörka. Betraktar dom dock inte i helt korrekt ljus men som jag läste i tråden så vet man ju inte alls hur nästa person som får bilden kommer att se på den.

Är det en fördel att vrida ner ljusstyrkan på skärmen även om det gör det svårare att se detaljer och mörka partier mm?
Någon annan som funderat kring rätt ljusstyrka på skärmen?

Pelle
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hej
En sen fundering då jag såg denna tråd lite sent.
Har köpt en ny Eizo Flexscan skärm och funderat kring ljusstyrkan på denna. Har kalibrerat den med Spyderpro 4. Jag har ganska dämpat omgivningsljus....skäms att säga det, men jag sitter under trappen i hallen och har min lilla hörna. Halogenlampor i taket men bildbehandlar mest med väldigt dämpad belysning.

Vid kalibrering ger den förslag på att ställa in brightness på ett värde ca 115 cd/m. Skärmen blir då ORDENTLIGT ljus....Funderar på hur det påverkar min bildbehandling eller om jag skickar bilderna för utskrift eller försäljning, lägger upp en del som stockbilder. Vid det värdet upplevs mina testutskrifter hemma som allt för mörka. Betraktar dom dock inte i helt korrekt ljus men som jag läste i tråden så vet man ju inte alls hur nästa person som får bilden kommer att se på den.

Är det en fördel att vrida ner ljusstyrkan på skärmen även om det gör det svårare att se detaljer och mörka partier mm?
Någon annan som funderat kring rätt ljusstyrka på skärmen?

Pelle
Alla som sysslar med utskrifter har nog funderat på skärmens ljusstyrka. Det gäller att få den i balans med omgivningens ljus så att utskrifterna är lika ljusa som man upplever det på skärmen.
Jag själv har hamnat på 120 Cd. Om jag ser på den skärmen utan tända min arbetsbelysning så är den väldigt ljus. Om man ser den i dagsljus är den ganska mörk. Kom ihåg att många normala kontorsskärmar ligger på över 200 Cd.
Att sänka skärmen till 100 Cd eller lägre kan leda till problem. Så du bör nog öka ditt ljus lite.
 
ANNONS