Annons

Fast vidvinkel till Nikon F4s...vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag söker en fast vidvinkel , 16 mm till 24 mm till min Nikon F4s. Skall använda den till "Gatufoto"
och undrar hur jag skall tänka och vilka gluggar som står sig utan att ruinera mig.

Med vänlig hälsning Kent
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag söker en fast vidvinkel , 16 mm till 24 mm till min Nikon F4s. Skall använda den till "Gatufoto"
och undrar hur jag skall tänka och vilka gluggar som står sig utan att ruinera mig.

Med vänlig hälsning Kent
För gatufoto tänker jag mig att 24 mm är en lämplig brännvidd. Större vidvinkel än så tror jag är för mycket.
Vill du ha autofokus eller manuellt?
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Jag har kört en del med 24mm f2.8 Ais. Bra objektiv, men nu blir det mest 50mm för allt.
Har en 20mm också, men den vilar. Tror inte att vidvinkel är min grej.

Till de vidvinklarna behöver man sällan fokusera, enligt min erfarenhet. Allt är i fokus ändå.
 

Ventures

Aktiv medlem
35 eller 28 mm behöver inte ruinera dig. Både ljusstarka och skarpa till överkomligt pris. Kortare brännvidder drar iväg i pris och kräver att man går nära (om det inte är byggnader man vill skildra).
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag använder just i detta nu 50 mm som den store gurun H C Bresson , men det funkar sådär...
Objektivet behöver inte producera 100 % glasklara bilder...gatufoto skall ha korn och lite sudd och annat för att vara trovärdigt och äkta...om man säger.
Men vilka gluggar kan rekommenderas?
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Eftersom du specifikt ska använda en F4 så finns Bjorn Rorsletts gamla sida där han utvärderar en massa nikkor bl a på just den kameran. Klicka dig fram till lenses och sedan brännvidderna du är intresserad av.

http://www.naturfotograf.com/index2.html

För gatufoto är det väl smidigast med AF och då passar 24mm 2.8D eller AF bäst?
 
ANNONS