Annons

Valffischerna - Parti för Parti - Vad tycker ni om bilderna

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Jodå, så är det alldeles säkert, men isbjörnarna är inte hotade av det.
Nä, verkar inte så direkt i alla fall. Att isarna smälter hotar oss alla, men då kan man ha vilken symbol som helst.

Sedan är det väl så att de trivs bäst på polarisarna, och av den anledningen ändå kan anses vara en symbol för dem, eller? Det var inte riktigt min poäng med den korta kommentaren, bara att jag tippade på att MP ville symbolisera isarna. Nu har jag läst mer och ser att detta används av klimatförändringsskeptiker för att ta bort fokus från den verkliga frågan.
 

PMD

Aktiv medlem
Nä, verkar inte så direkt i alla fall. Att isarna smälter hotar oss alla, men då kan man ha vilken symbol som helst.
Det hotar alla som bor i låglänta områden. Vi som bor lagom många meter ovan havsnivån är inte lika hotade.

Visst är isbjörnen en mycket bra symbol när man vill uppamma engagemang mot miljöhot. (Jag har en bra kameraryggsäck med en isbjörnsbild på som symboliserar att ryggsäcken delvis är gjord av återvunnet material). Det problematiska med isbjörnsbilden på valaffischen är dock ungefär detsamma som när MP använde säldöden i valkampanjen 1988. Att en massa sälar dog berodde inte på miljögifter.
 

lofling

Aktiv medlem
Det hotar alla som bor i låglänta områden. Vi som bor lagom många meter ovan havsnivån är inte lika hotade.

Visst är isbjörnen en mycket bra symbol när man vill uppamma engagemang mot miljöhot. Det problematiska med isbjörnsbilden är dock ungefär detsamma som när MP använde säldöden i valkampanjen 1988. Att en massa sälar dog berodde inte på miljögifter.
Vi är inte hotade pga vattnet direkt, men däremot eventuella andra effekter.
 

PMD

Aktiv medlem
Vi är inte hotade pga vattnet direkt, men däremot eventuella andra effekter.
En stigande havsnivå hotar direkt alla människor som bor i låglänta områden. Hela länder, företrädesvis ö-stater, riskerar att bli helt utplånade, så en del av oss är direkt hotade av vattnet.
 

martinot

Aktiv medlem
Det hotar alla som bor i låglänta områden. Vi som bor lagom många meter ovan havsnivån är inte lika hotade.

Visst är isbjörnen en mycket bra symbol när man vill uppamma engagemang mot miljöhot. (Jag har en bra kameraryggsäck med en isbjörnsbild på som symboliserar att ryggsäcken delvis är gjord av återvunnet material). Det problematiska med isbjörnsbilden på valaffischen är dock ungefär detsamma som när MP använde säldöden i valkampanjen 1988. Att en massa sälar dog berodde inte på miljögifter.
Jo, det blir ju en form av bedrägeri som MP håller på med även med isbjörnen här. Klar nackdel när man använder sig av stock photon och har dålig koll på källorna.

Men folk går ju uppenbarligen på sådant, och för de flesta politiker så är ju inte sanning alltid så viktigt (utan något man enkelt kan slira lite med utan större samvetsproblem).
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jovisst. Se min kommentar i inlägg #4.
Där skriver du att SD:s bilder är välgjorda. Jag skriver att de är extremt dåliga men du kanske gillar klädstil ifrån tidigt 90-tal, samt blänk i ansikten och jpeg direkt ur kameran?

Kolla Whyred, acne, rodebjer deras bilder är sjukt mycket bättre med samma stil och då gör de massproduktion inte bara några bilder till en valaffisch.
 

PMD

Aktiv medlem
Där skriver du att SD:s bilder är välgjorda. Jag skriver att de är extremt dåliga men du kanske gillar klädstil ifrån tidigt 90-tal, samt blänk i ansikten och jpeg direkt ur kameran?
Klädstilen har jag inga direkta synpunkter på. Vad jag gillar eller inte när det gäller klädstil har inte så mycket med bildens kvalitet att göra. (Är det inte rätt mycket 1970-tal över kläderna också?).

Det som är bra med bilderna är att de inte är plottriga och har en klart motiv som syns tydligt. Sådant tror jag är viktigt för en valaffisch. Dessutom ser människorna på bilderna snälla och vänliga ut. Det är inte heller oviktigt.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Måste diskuteras i sin kontext...

Att diskutera enbart bilderna utan att se briefen från Byrå/AD blir ju lite märkligt.
Likaså att diskutera dem utan det budskap de vill skriva oss på näsan.

Det är inte varje dag jag och PMD är överens ;-), men hans poäng är att SD-bilderna kanske ska se "lite Ullaredstråkiga" ut. Så att fler rednecks kan indentifiera sig med SD. Hade de ställt upp med det beväpnade Järnrörsgänget så hade det förmodligen skrämt bort en del väljare.

Det mest intressanta kommunikativt är att KD helt utelämnar partiledaren Ebba Busch Thor och bara satsar på en stark text/bild lösning,

Säkert är det också en medvetet tråkig lösning från Sossarna, som skall signalera tråkighet=trygghet.
(de som alltid röstat på Sossarna gör det sannolikt igen).



Fast nu är detta på en fotosidan med en tråd där bilderna diskuteras?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Att diskutera enbart bilderna utan att se briefen från Byrå/AD blir ju lite märkligt.
Likaså att diskutera dem utan det budskap de vill skriva oss på näsan.

Det är inte varje dag jag och PMD är överens ;-), men hans poäng är att SD-bilderna kanske ska se "lite Ullaredstråkiga" ut. Så att fler rednecks kan indentifiera sig med SD. Hade de ställt upp med det beväpnade Järnrörsgänget så hade det förmodligen skrämt bort en del väljare.

Det mest intressanta kommunikativt är att KD helt utelämnar partiledaren Ebba Busch Thor och bara satsar på en stark text/bild lösning,

Säkert är det också en medvetet tråkig lösning från Sossarna, som skall signalera tråkighet=trygghet.
(de som alltid röstat på Sossarna gör det sannolikt igen).

Så du har alltid den informationen när du bedömer bilder?
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Så du har alltid den informationen när du bedömer bilder?
Nej såklart inte...

Här är det ju reklam eller om du så vill ett politiskt budskap som ska säljas – inte fina bilder.

I det här fallet kan man ju tänka sig att det i briefen har stått:
Gör Jimmie så alldaglig och kanske lite tråkig som möjligt.

I så fall har ju fotografen lyckats. Han gör ett beställningsjobb utan alltför höga konstnärliga ambitioner.
Byrån beställer en bild och fotografen levererar enligt briefen.
 
ANNONS