Annons

Byta namn på bilder i en katalog

Produkter
(logga in för att koppla)

BertilB

Medlem
Behöver ett enkelt program för att byta namn på bilder i en katalog, lägga till taggar etc. Behöver endast göra detta. Har PhotoShop CS för bildbehandling. Har Windows 10.
 

Lasse Åbom

Aktiv medlem
Bridge

Eftersom du har PS CC så borde du också ha tillgång till Bridge. Där kan du både byta namn och tagga bilder.
/Lasse Å
 

BertilB

Medlem
Eftersom du har PS CC så borde du också ha tillgång till Bridge. Där kan du både byta namn och tagga bilder.
/Lasse Å
Jag har PS CS på skiva, den är många år gammal. Där finns inte Bridge. Klart att det vore fint att även kunna tagga bilderna. Tips på program som både kan byta namn och tagga?
 

BertilB

Medlem
Eftersom du har PS CC så borde du också ha tillgång till Bridge. Där kan du både byta namn och tagga bilder.
/Lasse Å
Jag har PS CS på skiva, den är många år gammal. Där finns inte Bridge. Klart att det vore fint att även kunna tagga bilderna. Tips på program som både kan byta namn och tagga?
 

accipiter

Aktiv medlem
Behöver ett enkelt program för att byta namn på bilder i en katalog, lägga till taggar etc. Behöver endast göra detta. Har PhotoShop CS för bildbehandling. Har Windows 10.
Programmet Faststone (gratis för privat bruk) har ett mycket snabbt och bra verktyg för ändring av filnamn.
Det har också en mycket enkel funktion för färgtaggning av bilder, men jag antar att du är ute efter en mer avancerad taggningsmöjlighet.
 

BertilB

Medlem
Jag har laddat Bridge och hittat hur man ändrar filnamn, men inte hur man lägger till taggar. Jag laddade upp de bilder jag ville ändra filnamn på, gick in på Verktyg-Döp om i grupp. Kunde inte se hur man lägger till taggar där. Någon som vet?
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag använder (sedan många år) Advanced Renamer från https://www.advancedrenamer.com/ och har än så länge inte blivit missnöjd med tillgängliga funktioner. Tycker möjligen att användargränssnittet var enklare för några versioner sedan - men det var/är nog en vanesak.

Använder det regelbundet för att få in exponeringstillfället i filnamnet - t.ex. så att man kan poola filer från flera kameror/fotografer i ett gemensamt tidsflöde... Kräver iofs att man initialt synkar kamerorna med "mobiltid", vilket visat sig vara MYCKET enklare än tvärtom. Men sedan så kommer alla bilder/bildvinklar i rätt inbördes ordning.
 
ANNONS