Annons

Vill byta ut min Canon 60D till en nyare kamera (Fillformat eller APS-C)

Produkter
(logga in för att koppla)

Brato86

Medlem
Hej !
Jag är ny här och är tacksam för alla svar.

Som rubriken säger så vill jag byta ut mig från min 60D .
Jag vill börja med att berätta hur jag använder min nuvarande kamera så ni får en bild utav hur jag fotar.

Haft min kamera i ungefär 7 år, fotat över 35k bilder och filmat lite, men kameran tyckte jag var ingen höjdare när det gäller filmning pga ingen autofokus .

Objektiven som jag har är mer eller mindre kit lens, 18-135mm 3,5-6,5 samt 18-55mm.
Jag älskar att fota när jag hikar i naturen, älskar naturbilder, sen vill brukar jag ändå använda kameran under högtider, familjeträffar osv.

Jag testade med astrofotografi också, men pga kamerans dåliga lågljusprestanda så fick jag sisådär ok bilder och insåg att jag behöver en nyare kamera med mer ljuskänslig sensor, samt ett objektiv med större bländare.

Jag fotar enbart för skojs skull och intresse, inte för att tjäna en slant på det.

Det jag vart sugen på är en Sony A7iii + 24-105 F4, sen är det en rejäl skillnad i pris för vad jag köpte min första kamera.

Vad tycker folk om A6500 som är i samma stoleks-klass som en canon 60D när det gäller sensorstorlek.

Ni får gärna flika in med tips, upskattar all hjälp.
 

Brix

Aktiv medlem
En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahus är ett man trivs med att använda.
Visst, med en fullformatare så får man generellt sett lite lägre brus, men de bästa APS-C kamerorna idag är inte långt efter och ger bra resultat även på högre ISO's.

Jag kan också rekommendera att du kollar på Fuji, deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv.

A6500 är dock absolut en bra kamera och det finns såklart även fina objektiv till Sony.

Generellt sett så brukar jag rekommendera att investera mest i objektiven då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.
 

rronnbac

Aktiv medlem
De bästa APS-C-kamerorna är ganska exakt ett steg efter fullformat vad gäller brusprestanda. Typiskt sett har FF också högra dynamiskt omfång. Likaså är utbudet av objektiv större.

MEN, mest är inte alltid bäst, du ska ju hitta något som passar dig, både i pris, funktionalitet, bildkvalitet, storlek, handhavande etc.
 

Brato86

Medlem
De bästa APS-C-kamerorna är ganska exakt ett steg efter fullformat vad gäller brusprestanda. Typiskt sett har FF också högra dynamiskt omfång. Likaså är utbudet av objektiv större.

MEN, mest är inte alltid bäst, du ska ju hitta något som passar dig, både i pris, funktionalitet, bildkvalitet, storlek, handhavande etc.
Ekonomimässigt har jag inga problem att köpa A7iii+ objektiv, sen tänker jag främst för framtiden, kanske vill jag köpa ytterliggare objektiv, och då blir det väl att priset + vikten per objektiv går upp jämfört med APS-C.
Jag vill också kunna fota nattbilder, som jag misstänker att APS-C kommer ha mer problem jämfört med FF.

Jag upskattar ditt svar.
 

Brato86

Medlem
En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahus är ett man trivs med att använda.
Visst, med en fullformatare så får man generellt sett lite lägre brus, men de bästa APS-C kamerorna idag är inte långt efter och ger bra resultat även på högre ISO's.

Jag kan också rekommendera att du kollar på Fuji, deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv.

A6500 är dock absolut en bra kamera och det finns såklart även fina objektiv till Sony.

Generellt sett så brukar jag rekommendera att investera mest i objektiven då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.
Jag förstår dig när det gäller objektiven, det är mer kul med olika objektiv.
 

Brato86

Medlem
En av de viktigaste sakerna när det gäller kamerahus är ett man trivs med att använda.
Visst, med en fullformatare så får man generellt sett lite lägre brus, men de bästa APS-C kamerorna idag är inte långt efter och ger bra resultat även på högre ISO's.

Jag kan också rekommendera att du kollar på Fuji, deras grejor är väldigt intuitiva och roliga att använda och de har riktigt grymma objektiv.

A6500 är dock absolut en bra kamera och det finns såklart även fina objektiv till Sony.

Generellt sett så brukar jag rekommendera att investera mest i objektiven då det är där det mesta av bildkvalitén ligger.
Ska kika på Fujin XT3, tack för tipset. :)
 

Brix

Aktiv medlem
De bästa APS-C-kamerorna är ganska exakt ett steg efter fullformat vad gäller brusprestanda. Typiskt sett har FF också högra dynamiskt omfång. Likaså är utbudet av objektiv större.

MEN, mest är inte alltid bäst, du ska ju hitta något som passar dig, både i pris, funktionalitet, bildkvalitet, storlek, handhavande etc.
Är utbudet av objektiv verkligen större till FF? Jag trodde snarare det var mer tvärtom iom. att de flesta(kanske tom. alla?) FF-objektiv även går att använda på APS-C.
 

Brix

Aktiv medlem
Ekonomimässigt har jag inga problem att köpa A7iii+ objektiv, sen tänker jag främst för framtiden, kanske vill jag köpa ytterliggare objektiv, och då blir det väl att priset + vikten per objektiv går upp jämfört med APS-C.
Jag vill också kunna fota nattbilder, som jag misstänker att APS-C kommer ha mer problem jämfört med FF.

Jag upskattar ditt svar.
Det är inga som helst problem att fota nattbilder med APS-C. Man får generellt sett en aning mer brus jämfört med FF, men skillnaden är inte stor. De bästa APS-C kamerorna idag har mycket bra brusprestanda.

Jag förstår dig när det gäller objektiven, det är mer kul med olika objektiv.
Ja, samt att som sagt det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Den största skillnaden mellan kameror/sensorer rent bildmässigt ligger i brus och dynamiskt omfång.
Sen får man generellt sett också högre bildkvalité med fasta objektiv jämfört med zoom-objektiv. Det finns dock zoom-objektiv med mycket hög bildkvalité också.

Ska kika på Fujin XT3, tack för tipset. :)
Jag har själv en X-T3 och den är helt underbar :) Dock så bör du kolla minst lika mycket på objektiv som på kamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ekonomimässigt har jag inga problem att köpa A7iii+ objektiv, sen tänker jag främst för framtiden, kanske vill jag köpa ytterliggare objektiv, och då blir det väl att priset + vikten per objektiv går upp jämfört med APS-C.
Jag vill också kunna fota nattbilder, som jag misstänker att APS-C kommer ha mer problem jämfört med FF.

Jag upskattar ditt svar.
Det beror på vad man menar. Om du jämför objektiv som ger ungefär samma resultat, dvs ljusstarkare till APS-C för att kompensera för sensorstorleken kan det mycket väl bli dyrare. Det är inte säkert, men inte heller helt osannolikt. Sedan går det ju inte alltid ens, eftersom det inte alltid finns så ljusstarka alternativ till den mindre sensorn.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Är utbudet av objektiv verkligen större till FF? Jag trodde snarare det var mer tvärtom iom. att de flesta(kanske tom. alla?) FF-objektiv även går att använda på APS-C.
Det är väl på sätt och vis sant. Men FF-objektiv på crop-kamera blir ju lite onödigt stort och tungt, om man nu gått på det mindre formatet för vikt och storleks skull.
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Min personliga åsikt är att det är väldigt roligt med FF! Jag har gått från aps-c->m43->FF.
Det är något visst med att ha en fullformatare.
Bra ljus, lite brus, slipper räkna cropfaktor, bokeh.

A7iii som du nämner är väldigt fin att filma med, jag använder autofokus i princip jämt när jag filmar och den gör ett bra jobb.
Men som de andra redan påpekat är det viktigast att du köper en kamera som passar dig.
 

Brato86

Medlem
Jag glömde att tillägga:

Är det någon som har en A7iii och kan berätta om vädertätningen?
Jag var lite osäker på hur tät den är jämfört med likvärdiga kamerahus.
Jag syftar om man är tex i lite fuktigare miljöer, när jag gjorde längre exponeringar med min 60D på berg så märkte jag att fukt bildades på vissa ställen, därför är jag lite noijjig ang det.
 

Brato86

Medlem
Min personliga åsikt är att det är väldigt roligt med FF! Jag har gått från aps-c->m43->FF.
Det är något visst med att ha en fullformatare.
Bra ljus, lite brus, slipper räkna cropfaktor, bokeh.

A7iii som du nämner är väldigt fin att filma med, jag använder autofokus i princip jämt när jag filmar och den gör ett bra jobb.
Men som de andra redan påpekat är det viktigast att du köper en kamera som passar dig.
Tack för svaret!
Hur menar du att den ska passa mig? att jag ska trivas med den när jag har den i handen? sökaren, objektiven eller var det något annat du syftade på ?
 

Brix

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Hur menar du att den ska passa mig? att jag ska trivas med den när jag har den i handen? sökaren, objektiven eller var det något annat du syftade på ?
T.ex att den har ett grepp som passar din hand och att det är enkelt/smidigt att ändra inställningar för dig.

Sen såklart att den har allt det som du behöver för att kunna fota/filma det just du vill fota/filma och om du har diverse andra krav/önskemål.

Vad som är en "bra" kamera kan vara ganska individuellt.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag glömde att tillägga:

Är det någon som har en A7iii och kan berätta om vädertätningen?
Jag var lite osäker på hur tät den är jämfört med likvärdiga kamerahus.
Jag syftar om man är tex i lite fuktigare miljöer, när jag gjorde längre exponeringar med min 60D på berg så märkte jag att fukt bildades på vissa ställen, därför är jag lite noijjig ang det.
Du behöver nog inte vara nojig i den situationen. Fukt som tränger in till elektroniken kan få kameran tillfälligt ur spel. Men den funkar igen när den torkat.

Jag var ute i spöregn en heldag med min EOS 7D. Joysticken slutade fungera efter några timmar, men funkade igen nästa dag.

Värre kanske med damm. Det försvinner ju inte.
 

Kalleboston

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Hur menar du att den ska passa mig? att jag ska trivas med den när jag har den i handen? sökaren, objektiven eller var det något annat du syftade på ?
Exakt! Vissa gillar större kameror. Just A7:an är rätt liten. Fast jag har ganska stora händer tycker jag att den är skön att hålla i. Sen tänkte jag på hur menyerna är upplagda, hur knappar sitter osv. Sånt är också viktigt.
 

PMD

Aktiv medlem
Är utbudet av objektiv verkligen större till FF? Jag trodde snarare det var mer tvärtom iom. att de flesta(kanske tom. alla?) FF-objektiv även går att använda på APS-C.
Med ett antal objektivfattningar (Canon EF-S, Nikon F, Sony E, t.ex.) går det att använda ett småbildsobjektiv ("FF") på en APS-C-kamera, men småbildsobjektiv är optimerade för just småbild så resultatet kanske inte alltid blir så bra. Det är i allmänhet bättre att använda ett objektiv som är anpassat till den sensorstorlek kameran har.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag glömde att tillägga:

Är det någon som har en A7iii och kan berätta om vädertätningen?
Jag var lite osäker på hur tät den är jämfört med likvärdiga kamerahus.
Jag syftar om man är tex i lite fuktigare miljöer, när jag gjorde längre exponeringar med min 60D på berg så märkte jag att fukt bildades på vissa ställen, därför är jag lite noijjig ang det.
Lite ytlig fukt (dagg i ditt fall?) klarar de flesta kameror utan problem.
 

Brato86

Medlem
Tack för svaren!
Jag klämde på kameran och de passade rätt väl i min hand, jag gillade vikten på den med en 24-105, jag älskar att fota i naturen och då kommer jag behöva ett teleobjektiv som når ytterliggare.
Jag vet att man når längre med APS-C sensorer än med FF i samma brännvidd pga crop faktorn, ni som har testat Wildlife APS-C och FF, tycker ni att det är värd med extra zoomen som en APS-C ger eller är kvaliten mer värd från en FF med samma brännvidd?
 
ANNONS