Annons

Bildupplösning; Vad bestämmer vilken upplösning en bild får?

Produkter
(logga in för att koppla)

saosin

Ny medlem
Hej!

Jag är ny här och relativt ny när det kommer till foto med och vet inte riktigt om jag är i rätt forum, moderator får gärna flytta tråden till rätt avdelning om den skulle ligga fel i sådana fall!

För några veckor sedan "tog jag på mig" (Det blev så) rollen som "fotograf" på en hundträff och efter att ha delat dessa bilder på facebook blev jag också ombedd att skicka in bilderna till en medlemstidning för att bilderna eventuellt skulle kunna publiceras även i den. Tidningen går i tryck och finns alltså i vanlig papperstidning. Jag blev iallafall ombedd att skicka bilder med så hög upplösning som möjligt gärna 6000x4000 för att kunna täcka en helsida. För en kvartssida var det bra med bilder i storleken 3000x2000.
De största bilderna jag har låg runt 5100x3500. Jag valde också att beskära några bilder då det tyvärr var ofrånkomligt med störande saker i bakgrunden. Det gjorde dock upplösningen ännu mindre vilket var synd. Vad är det egentligen som bestämmer upplösningen på en bild? Och går det att göra en bild mer högupplöst?

Hoppas någon kan svara på mina funderingar!
Mvh Gabriel
 

martley

Aktiv medlem
Du kan inte göra en redan tagen bild mer högupplöst. Upplösningen bestäms av inställningen för bildstorlek i kameran och den högsta möjliga upplösningen begränsas av bildsensorns upplösning. 6000x4000 pixlar blir ca 24 megapixels, vilket är en inte helt ovanlig upplösning på en systemkamera.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Skicka in bilderna som de är så får väl tidningsredaktionen avgöra om de har tillräcklig upplösning.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det går ju att interpolera fram en högre upplösning. Men det går till så (grovt förenklat) att du skickar in filen till ett program, som tittar på pixlarna som redan finns där. Har du en röd plutt intill en blå, skapar programmet en violett mellan de två. Vips har du "högre upplösning", fast egentligen är det bara fler pixlar som innehåller samma information som fanns där från början.

Så i grunden är det som redan skrivits. Kamerans sensor skapar en bild med en viss upplösning, och om du inte beskär bilden är det den upplösningen du får.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En följdfråga som till viss del ryms inom trådämnet.

Jag tänkte skicka några bilder till ett företag, men eftersom jag inte vill att bilderna skall användas i något sammanhang utan mitt medgivande (d v s ekonomisk kompensation) tänkte jag använda mig av en vattenstämpel i nedre högra hörnet.

Det är ett problem som är ganska enkelt att komma runt (om man vet hur man skall göra) om jag förstått saken rätt, så jag undrar hur låg upplösning kan (bör) en bild ha som går att betrakta på en skärm, men inte duger till att skriva ut, om ni förstår frågan.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Varför en vattenstämpel i bara ett hörn? Jag hade lagt en stor vattenstämpel tvärs över hela bilden istället. På det viset kan du skicka bilden i vilken upplösning som helst, och kunden kan se den, och har valet att antingen lägga hundratals timmar på att photoshoppa bort vattenstämpeln eller ärligt betala för bilden. Se bara till att vattenstämpeln ser ut som tex en fysisk stämpel på papper, utan bläck, så att inget av bilden egentligen försvinner (eller i alla fall så lite som möjligt).
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Såklart de vill ha så hög upplösning som möjligt. Blir ju bättre print då. Men dina räcker säkert.
Ska du förstora så finns ju specialprogram.
Denna bild är en 4MPx bild som jag förstorat till 24Mpx. Ena delbilden har jag justerat upp själv och den andra är en av PS agoritm (satte den på auto).
Kan vara värt att kolla upp. Jag har använt Topaz paket.

/Stefan
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
... jag undrar hur låg upplösning kan (bör) en bild ha som går att betrakta på en skärm, men inte duger till att skriva ut, om ni förstår frågan.
Med tanke på hur högupplösta skärmar många datorer/surfplattor/telefoner har går det bra att skriva ut alla bilder som ser bra ut på skärmen (beroende på hur höga krav man har på utskriften, förstås). Just nu tittar jag på en skärm med upplösningen 2304x1440, vilket ju skulle motsvara en utmärkt utskrift i storlek 23X15 cm.
 
ANNONS