Annons

Sudda ansikten på mäklarbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats G

Aktiv medlem
Jag har tagit en del områdesbilder åt mäklare. Försöker att inte få med folk på dom.
Men en bild sitter det ett par gubbar på en bänk, inte särskilt nära, men nog möjliga att känna igen. Om jag suddar ansiktena på dom, räcker det för att använda bilden kommersiell?
 

martley

Aktiv medlem
Jag har tagit en del områdesbilder åt mäklare. Försöker att inte få med folk på dom.
Men en bild sitter det ett par gubbar på en bänk, inte särskilt nära, men nog möjliga att känna igen. Om jag suddar ansiktena på dom, räcker det för att använda bilden kommersiell?
Ett problem är kanske att alla som bor i området ändå kommer känna igen dem eftersom de där gubbarna alltid sitter på den där bänken, typ. En strikt avidentifiering innebär att det inte ska gå att identifiera personen på bilden, och det är inte bara ansiktet utan även annat som till exempel väldigt udda klädsel eller en iögonfallande tatuering som kan identifiera en person. Men det kan kanske räcka med att sudda ansiktet. Google brukar göra så i sina streetviews.
Ett alternativ är att be om gubbarnas samtycke.
Eller klona bort både gubbarna och bänken de sitter på i Photoshop.
 

iSolen.se

Guest
Jag har tagit en del områdesbilder åt mäklare. Försöker att inte få med folk på dom.
Men en bild sitter det ett par gubbar på en bänk, inte särskilt nära, men nog möjliga att känna igen. Om jag suddar ansiktena på dom, räcker det för att använda bilden kommersiell?
De måste bort oavsett GDPR, eftersom det är kommersiellt krävs modellrelease. Photoshoppa bort dem, eller klipp i bilden om det går.

Mäklaren kanske har resurser för sånt här? Det är en standardfråga. Ibland kan det vara knivigt att shoppa bort folk. Blurra ut hela personerna är väl lätt men fult.
 

martley

Aktiv medlem
De måste bort oavsett GDPR, eftersom det är kommersiellt krävs modellrelease. Photoshoppa bort dem, eller klipp i bilden om det går.

Mäklaren kanske har resurser för sånt här? Det är en standardfråga. Ibland kan det vara knivigt att shoppa bort folk. Blurra ut hela personerna är väl lätt men fult.
Håller med. Det är förstås inte längre en GDPR-fråga, men en blurrad bild är inte snygg och inte säljande {min amatörmässiga uppfattning som tänkbar köpare av objektet som avbildas)
Att Photoshops bort dem helt är bättre om man lyckas klona så det blir snyggt.
Bäst är väl att vänta med att ta bilden tills de flyttat på sig eller att snällt be dem att flytta sig en liten stund.
 
ANNONS