Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken mobil har bäst kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

gunlis

Aktiv medlem
Oj, här kommer ”hur långt är ett snöre-frågan” jag ska köpa ny mobil (vill testa android för första gången) jag har läst på lite och söker den mobilen som har bäst kamera och jag skulle vilja höra er med erfarenheter berätta vad ni tycker...

Jag vill ha en mobil som är:
vattentålig (två barn och det skulle kännas säkrast:))

Inte kurvad display! För mig ser det ut som att det är något fel när jag tex ser på film.

Och en bra kamera som möjligt - kommer mest dokumentera familjens ögonblick, men även ta kort från till min filmsida... alltså typ dvd omslag, eller foton på mina autografer..

Så stor display som möjligt (gärna minst 6 tum)

Sedan skulle plus vara micro-sd kortplats och ett hörlursuttag... men detta kan jag leva utan.

Jag har kollat på förra årets huawei P20 Pro och samsung S9e

Har ni några tankar eller funderingar!
Tacksam för hjälp!
 

gunlis

Aktiv medlem
Jag skulle ha gjort det om det inte hades rit en kurvad skärm.. jag tycker att det är så dryga...0
 

gunlis

Aktiv medlem
Ah ok! Så det är värt att lägga lite extra vara för kameran? Men var du nöjd med P20 när du hade den?
 

Leffen

Aktiv medlem
P20Pro är helt ok.
P30Pro har ett par saker som jag ville ha,vidvinkelkameran 16mm ingen jättehitt vad gäller skärpa på kanter o hörn men hur stor är sensorn och objektivet?
Men det duger för mig.

Vanliga obj 27mm är faktiskt helt ok, lite bättre än P20Pro. Tele objektivet är också helt ok upp till 5x zoom, och att det finns bildstabilisering i alla objektiv.
Tar dessutom fantastiska bilder med nattkamerainställningen.
Bättre att alltid ha en liten behändig kamera med sig en ingen alls.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Har också en P20 Pro jag är ordentligt nöjd med. Visst händer det en del märkligheter här och där och efterbehandlingen kan kännas lite väl tilltagen ibland. Men för mig är det inget jag stör mig på. Hade en P10 Plus innan och var nöjd nog att stanna kvar!

Alternativen är att titta på Samsung, tekniskt lite sämre men med lite bättre pålitlighet. Och vill du köpa import så är Googles Pixel också ett alternativ. Här är det mycket mjukvara och digitalt hokus pokus som levererar kanske marknadens bästa bilder.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Oj, här kommer ”hur långt är ett snöre-frågan” jag ska köpa ny mobil (vill testa android för första gången) jag har läst på lite och söker den mobilen som har bäst kamera och jag skulle vilja höra er med erfarenheter berätta vad ni tycker...

Jag vill ha en mobil som är:
vattentålig (två barn och det skulle kännas säkrast:))

Inte kurvad display! För mig ser det ut som att det är något fel när jag tex ser på film.

Och en bra kamera som möjligt - kommer mest dokumentera familjens ögonblick, men även ta kort från till min filmsida... alltså typ dvd omslag, eller foton på mina autografer..

Så stor display som möjligt (gärna minst 6 tum)

Sedan skulle plus vara micro-sd kortplats och ett hörlursuttag... men detta kan jag leva utan.

Jag har kollat på förra årets huawei P20 Pro och samsung S9e

Har ni några tankar eller funderingar!
Tacksam för hjälp!
https://www.dxomark.com/category/smartphone-reviews/
 

RulleboIsa

Ny medlem
Stå ut med kurvad display.Har Huawei P30Pro och har haft P20Pro och det finns nog för närvarande ingen bättre kamera i någon annan mobil än P30Pro.
Inget större fel på mobilen heller.


www.anandtech.com/show/14165/the-huawei-p30-p30-pro-reviews-photography-enhanced/6
vilket stämmer med DXO mfl testande, vad få vet är att det är en Sony sensor som sitter i P30, alltså allmänt gods ute på marknaden och andra tillverkare har inga svårigheter att konkurrera med P30 vad det gäller bildkvalitet, varken Samsung eller Apple.
.
 

Leffen

Aktiv medlem
vilket stämmer med DXO mfl testande, vad få vet är att det är en Sony sensor som sitter i P30, alltså allmänt gods ute på marknaden och andra tillverkare har inga svårigheter att konkurrera med P30 vad det gäller bildkvalitet, varken Samsung eller Apple.
.
Ja det är väl Sony som tillverkar sensorer till dem flesta.Tror även att Sony gör till Fujifilm och dem sensorerna sitter väl inte i någon annat system?
Sensorn i Huawei P30Pro är väl något special med den gula färgen tror jag?
 

Snapphane

Aktiv medlem
Bryter vi ned det i all enkelhet finns det 3 delar i en mobilkamera:

Sensorn
Optiken
Konverteringen till JPEG

För sensorer är Sony och Samsung de stora, deras sensorer kommer sitta i de flesta mobiler. Min magkänsla säger att Sony nog har den största marknadsandelen.

Som en extra notis till sensorn ska den datan även bearbetas och här kör många Qualcomms lösning (eftersom nästan alla kör deras Snapdragon plattform) och väldigt få snickrar ihop sin egen.

Optiken får jag erkänna är något jag inte har väldigt bra koll på, men mycket här är också färdiga lösningar om man inte har ett samarbete som Huawei har med Leica eller Nokia med Zeiss.

Konverteringen till JPEG är det som det finns störst variation i. Samsung är stora och har även kört riktiga kameror själv. De kan detta och de har råd att köpa dyra licenser. Andra tillverkare nöjer sig mycket med färdiga lösningar och köper kanske inte alltid in de dyraste licenserna. Öppenheten i Android möjliggör dock dels RAW och dels att det går att byta app och därigenom påverka behandlingen av bilden till JPEG.

Just slutsteget är det som avgör det mesta. Mycket av hårdvaran kan vara den samma i en billigare telefon som en dyrare telefon. Frågan är hur mycket företaget har råd att satsa och hur pass mycket kompetens det finns inom bild för att få till det där sista steget. Många kameror är mycket kompetenta, men brister i omvandlingen till JPEG med resultat som ibland kan överraska jämfört med likvärdig hårdvara.

Sen stämmer det bra att P30 Pro gör en RYYB sensor istället för en RGGB sensor (eller färgfilter ska vi kanske säga). Effekten ska bli 4 ggr ljusstarkare kamera, något som väl verkar stämma på de tester man sett. Det är dock ingen superhemlig lösning, så det kan komma fler mobiler med samma lösning.

Som ett aber ska nämnas att lösningen är ny och som sagt innan är detta med omvandling till JPEG alltid spännande. Har hört lite att det spökar för Huawei själva, med bilder som kan få konstiga färgstick. Även för folk som kört RAW genom sina vanliga program har stött på lite problem. Datan från sensorn är helt enkelt inte vad man normalt är van vid.
 

RulleboIsa

Ny medlem
Bryter vi ned det i all enkelhet finns det 3 delar i en mobilkamera:

Sensorn
Optiken
Konverteringen till JPEG



För sensorer är Sony och Samsung de stora, deras sensorer kommer sitta i de flesta mobiler. Min magkänsla säger att Sony nog har den största marknadsandelen.

Som en extra notis till sensorn ska den datan även bearbetas och här kör många Qualcomms lösning (eftersom nästan alla kör deras Snapdragon plattform) och väldigt få snickrar ihop sin egen.

Optiken får jag erkänna är något jag inte har väldigt bra koll på, men mycket här är också färdiga lösningar om man inte har ett samarbete som Huawei har med Leica eller Nokia med Zeiss.

Konverteringen till JPEG är det som det finns störst variation i. Samsung är stora och har även kört riktiga kameror själv. De kan detta och de har råd att köpa dyra licenser. Andra tillverkare nöjer sig mycket med färdiga lösningar och köper kanske inte alltid in de dyraste licenserna. Öppenheten i Android möjliggör dock dels RAW och dels att det går att byta app och därigenom påverka behandlingen av bilden till JPEG.

Just slutsteget är det som avgör det mesta. Mycket av hårdvaran kan vara den samma i en billigare telefon som en dyrare telefon. Frågan är hur mycket företaget har råd att satsa och hur pass mycket kompetens det finns inom bild för att få till det där sista steget. Många kameror är mycket kompetenta, men brister i omvandlingen till JPEG med resultat som ibland kan överraska jämfört med likvärdig hårdvara.

Sen stämmer det bra att P30 Pro gör en RYYB sensor istället för en RGGB sensor (eller färgfilter ska vi kanske säga). Effekten ska bli 4 ggr ljusstarkare kamera, något som väl verkar stämma på de tester man sett. Det är dock ingen superhemlig lösning, så det kan komma fler mobiler med samma lösning.

Som ett aber ska nämnas att lösningen är ny och som sagt innan är detta med omvandling till JPEG alltid spännande. Har hört lite att det spökar för Huawei själva, med bilder som kan få konstiga färgstick. Även för folk som kört RAW genom sina vanliga program har stött på lite problem. Datan från sensorn är helt enkelt inte vad man normalt är van vid.
bra och välskrivet, här en beskrivning https://www.gsmarena.com/how_the_ryyb_sensor_on_the_huawei_p30_pro_works-news-37007.php vi kan konstatera en mer ljuskänslig sensor men också en svårare färginterpolering.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller nog med om att Huawei gör mobiltelefoner med mycket bra kameradelar, men man kanske bör hålla i minnet att det finns en del rapporter om "spyware" i kinesiska telefoner. Det handlar dock främst om lågpristelefoner så toppmodellen från Huawei kanske utgör en mindre risk.

Man får helt enkelt göra en personlig riskbedömning.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Samtidigt jobbar amerikanska NSA på att få in bakdörrar i allt. Bara att välja vilken nation man inte vill ska avlyssna en ;)hjnukl
 

PMD

Aktiv medlem
Amerikanska telefontillverkare brukar hålla emot sådana krav. Åtminstone vet jag att Apple vid en del tillfällen inte har gått med på att låsa upp krypterade telefoner när amerikanske myndigheter har krävt det och man har infört finesser i iOS som gör det svårare att bryta sig in i telefonen.

Det är förstås ingen hundraprocenting garanti för att en iPhone (eller annan amerikansk telefon) inte kan avlyssnas eller få spyware installerad, men jag tror risken är bra mycket mindre än med kinesiska telefoner.
 

martley

Aktiv medlem
Amerikanska telefontillverkare brukar hålla emot sådana krav. Åtminstone vet jag att Apple vid en del tillfällen inte har gått med på att låsa upp krypterade telefoner när amerikanske myndigheter har krävt det och man har infört finesser i iOS som gör det svårare att bryta sig in i telefonen.

Det är förstås ingen hundraprocenting garanti för att en iPhone (eller annan amerikansk telefon) inte kan avlyssnas eller få spyware installerad, men jag tror risken är bra mycket mindre än med kinesiska telefoner.
iPhone tillverkas också i Kina...
 
ANNONS