Annons

Fota med Nokia N8

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse.K

Medlem
Hej Per & Alla andra!

Visst, jag kan spara bilden ur MMS:et i telefonen och sedan hämta hem det via exvis. utforskaren.

Vill jag däremot använda Qvi Suite när telefon är synkad med datorn kan jag bara skriva och skicka SMS, det går inte att skicka MMS via Qvi Suite...

I gamla PC Suite gick det både att skicka/ta emot MMS.

Det jag funderar på är hur Nokia kan backa i funktioner i ett nytt program!
- Borde det inte vara tvärt om?

Bästa hälsningar

/Lasse
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Hej Per & Alla andra!

Visst, jag kan spara bilden ur MMS:et i telefonen och sedan hämta hem det via exvis. utforskaren.

Vill jag däremot använda Qvi Suite när telefon är synkad med datorn kan jag bara skriva och skicka SMS, det går inte att skicka MMS via Qvi Suite...

I gamla PC Suite gick det både att skicka/ta emot MMS.

Det jag funderar på är hur Nokia kan backa i funktioner i ett nytt program!
- Borde det inte vara tvärt om?

Bästa hälsningar

/Lasse
Har haft 6500 Slide, har 6700 Classic och funderar på att köpa N8. Instämmer att PC Suite var bättre än Ovi. I Ovi öppnas dessutom ett fönster automatiskt när jag dockar telefonen, vill jag komma åt SMS mm får jag öppna ett annat fönster. Vill jag använda telefonen som modem får jag leta under Verktyg i Ovi, och knappa in ett lösenord som ingen känner till. I PC Suite fanns allt utom telefonbok och anteckningar i samma fönster, lättöverskådligt och tydligt. I sista versionen av PC Suite lade de till adressbok, men bara tillgänglig med telefonen ansluten. Anteckningar finns fortfarande inte med.
Adressboken kan man numera spara i Windows adressbok, som är simpel.
Vill man kunna redigera telefonboken utan telefonen ansluten, eller överhuvudtaget komma åt anteckningar i datorn ska man ha Outlook eller Lotus Notes. Enligt Nokia har "alla" Outlook i datorn.
Lagliga versioner. Office hem och student utan Outlook för TRE datorer i samma hushåll: 990-1400Kr
Office med Outlook för EN dator gick lös på 3500 senast jag såg efter.
 

Per

Aktiv medlem
Upptäckte just att SanDisk's nya 64 GB microSDXC funkar finfint i N8an.

Total 80 GB lagringsutrymme i mobilen/kompaktkameran/mediaspelaren/mellanlagringsenheten alltså, och det innan man pluggat in hårddisken! :)
 

Bilagor

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Jag köpte en N8 för några veckor sedan. Efter några dagar dog GPSen efter en uppdatering. Det stod att enheten saknar GPS... Fabriksåterställning hjälpte inte heller. Tredje kvällen efter lyckades jag ringa till Nokia efter jobbet och innan de stängde. Han förklarade att en utvecklare av misstag lagt en demo på skarp server isteället för testservern, och den låg ute i någon helvtimme. De jobbade på en ny uppdatering som rättade till det och skulle få ut den under närmaste dygnet. Och efter den fungerade allt igen, med några nya funktioner :)
Jag är nöjd med telefonen än så länge, frånsett två funktioner. Dockningen som jag beskrev ovan, samt att blixten alltid är på auto! Jag vill ha en vettig blixt när den behövs, men jag vill slå på den själv när jag vill. Tröttsamt att behöva stänga av den varje gång jag startar kameran. Om jag sedan byter fotoläge, till tex närbild får jag stänga av blixten igen. Och i närbildsläge vill jag absolut inte ha blixt. Hittills har jag löst det genom att inte stänga av kameran. Jag påtalade det för suporten när jag frågade om GPSen, han testade själv på en N8 och skulle framföra det till utvecklarna. Får se om det händer något. Jag vill att den antingen minns senast använda, eller som i min Pentax W10 att jag kan välja om den ska starta blkixt, vitbalans, fokusfunktion, zoomläge digital zomm av/på, ISO mm mm på senast använda eller på auto.
 

Per

Aktiv medlem
Jag vill att den antingen minns senast använda, eller som i min Pentax W10 att jag kan välja om den ska starta blkixt, vitbalans, fokusfunktion, zoomläge digital zomm av/på, ISO mm mm på senast använda eller på auto.
Inga problem - välj motivprogram > "M - anpassad"; där kan du ställa in vilket motivprogram den utgår från, och anpassa inställningarna för blixt (auto, röda ögon, på, av), vitbalans, exponeringskompensation, färgton, iso, skärpa, kontrast mm.

Markera den som standardfotoläge så gäller de inställningarna direkt när du startar kameran.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Inga problem - välj motivprogram > "M - anpassad"; där kan du ställa in vilket motivprogram den utgår från, och anpassa inställningarna för blixt (auto, röda ögon, på, av), vitbalans, exponeringskompensation, färgton, iso, skärpa, kontrast mm.

Markera den som standardfotoläge så gäller de inställningarna direkt när du startar kameran.
Tack, då var det löst :)
 

Per

Aktiv medlem
FlickUp

Testade lite, verkar vara en vettig app för den som laddar upp till Flickr direkt från systemkameran mha mobilen.

http://theshowstopper.in/flickrup

Finns många appar som laddar upp till höger och vänster, men den här behöver inte mellanlagra nåt på mobilen - bara att plugga in kameran och se till att sökvägen till minneskortet är lagrad, välja bild/bilder, om upplösningen ska sänkas eller orginalet laddas upp, döpa och sätta taggar mm och skicka iväg. Smidigt och snyggt, skrivet i QT.

(Självklart laddar man upp foton tagna med mobilen på samma sätt)
 

Bilagor

ANNONS