Annons

Filhantering DSLR>mobil<>usb-lagring>web

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Upptäckte en riktigt bra filhanterare för de som använder mobilen som förlänging av systemkameran för att ta backup, tömma minneskort, maila bilder, ladda upp till web osv. mha usb-otg: LCG Photobook. Gratis dessutom. Med kameran inpluggad hittar appen snällt kamerans minneskort, och utför samma funktioner som den fixar med telefonens egna bildfiler. Jag har testat lite att kopiera filer hit och dit och ladda upp till Picasa och Flickr. Funkar kalas, även om en dedikerad app som FlickrUp ger lite fler alternativ när man laddar upp till just Flickr.

Den stora fördelen med LCG Photobook jämfört med åtminstone Symbians filhanterare verkar i mina ögon vara att den visar miniatyrer (går att välja storlek) när man bläddrar runt och markerar bilder på kamerans minneskort, och att den kan presentera fullständiga EXIF-data från bilderna. Det gör det mycket enklare att hitta och markera ett visst urval av bilder i kameran som jag t.ex. vill ta backup på, redigera eller maila iväg. Å andra sidan har Symbians filhanterare andra funktioner och kopplingar som Photobook saknar, så man får väl välja lite beroende på vad man vill ha gjort.

Vore intressant att höra lite erfarenheter av hur filhanteringen mot systemkameror/kortläsare funkar på Androidlurar, och kanske ännu hellre på Android-plattor med USB-otg? Jag är extra nyfiken på om någon kopplar en USB-hub till en Android, för att kopiera/flytta filer direkt från en kamera till ett USB-minne etc, utan att mellanlagra på telefonen? Photobook verkar vara gratis till Android också.
 

Bilagor

Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Jag har en Samsung Galaxy S2 (Android) med USB-OTG som jag använde som fotobackup på semestern. Kopierade från minneskortläsare till kameran, sen från kameran till USB-minne. Har faktiskt aldrig testat med en hub och kopiering direkt från minneskortläsare till US-minne. Funkar det?

Vad gäller filhantering i telefonen så har jag inte haft något särskilt behov ännu, eftersom jag använt den som en ren backuplösning.
 

Per

Aktiv medlem
Har faktiskt aldrig testat med en hub och kopiering direkt från minneskortläsare till USB-minne. Funkar det?
Ja, det är det som jag är nyfiken på också; har sett en del klipp med Galaxy SII där en usb-hub används, men då har det varit för att koppla in andra USB-enheter typ en mus eller ett tangentbord samtidigt som en lagringsenhet.

Fast det vore väl mest en kul grej egentligen. Jag upplever det inte heller som något problem att mellanlagra på mobilens minne, och med 80 GB internminne ska det ärligt talat till en ganska lång resa innan jag tvingas kopiera vidare med mitt sätt att fotografera .. :)

Visar Galaxyns/Androids egen filhanterare miniatyrer direkt från minneskortet när du kör usb-otg? Är det smidigt att markera bilder/filer som ska kopieras eller flyttas?
 

erro.se

Aktiv medlem
Jag hittade just en hub, men det fungerade inte. Nu vet jag ju inte om det är skillnad på hub och hub......

Jag fotar enbart i råformat så jag har ingen nytta av tumnaglar. När jag kopierar så tar jag hela DCIM-mappen och kopierar den från minneskort till telefon.
 

Per

Aktiv medlem
Jag fotar enbart i råformat så jag har ingen nytta av tumnaglar. När jag kopierar så tar jag hela DCIM-mappen och kopierar den från minneskort till telefon.
Jag fotar som regel också enbart raw, och enstaka bilder går att konvertera i kameran (Nikon åtminstone) i efterhand om jag upptäcker att jag vill skicka iväg någon jpg när jag är på språng. Men sen jag började använda mobilen så blir det allt oftare raw+jpg vid de tillfällen då jag vill kunna ha bilderna tillgängliga direkt, utan att vara beroende av dator - det är riktigt smidigt.
 
ANNONS