Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är skillnaderna mellan Lightroom 5 och Capture One Pro 8?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag har under lång tid använt en kombination av DPP, Photoshop 5.0 och Zoombrowser, men nu är det snart hög tid att byta ut dessa mot något mer modernt som erbjuder RAW-konvertering, editering och katalogisering i ett och samma program!

Med ett öppet sinne och dåligt insatt i vad marknaden erbjuder så har jag under dem senaste dagarna googlat och youtubat på olika alternativa program. Gimp, LightZone, DxO Optics Pro, Lightroom, Elements, ACDSee, Capture One Pro, Zoner Photo Studio och Paint Shop Pro är de jag framför allt har försökt bilda mig en uppfattning om. Vissa har fallit bort för att jag tyckt att det saknats vissa väsentliga verktyg medan andra kan ha fått mig att tappa intresset pga ett inte så tilltalande utseende, upplägg etc.

Nu står jag i valet och kvalet mellan framför allt Lightroom och Capture One Pro, men Zoner "ser" ganska trevligt ut också. Zoner har jag dock inte riktigt fått grepp om hur pass bra det står sig mot Lightroom och Capture One. Känslan är väl att det inte riktigt når upp i nivå med LR och C1, eller!?

Ni som har använt både Lightroom 5 och Capture One Pro 8 (eller version 7)..vad skulle ni säga att det finns för viktiga skillnader mellan programmen? Finns det några avgörande skillnader som gör att man bör överväga att INTE välja Capture One framför Lightroom och vice versa?

Jag äger redan en oöppnad version (5.0) av Lightroom, men måste säga att jag efter att ha försökt läsa på och kollat på lite Youtube-klipp är mest intresserad av Capture One. Får känslan av att det kanske har en större inlärningskurva, men när väl den är avklarad så har man lite större möjligheter med det programmet än med Lightroom 5. Bättre färghantering och vassare RAW-konvertering är andra saker som lockar med C1. Jag gillar även att Capture One:s arbetsyta och verktyg verkar gå att personanpassa mer än vad Lightrooms gör. När jag har möjlighet till det så kommer programmen laddas ner och testas under en tid, men just nu skulle det helt klart vara intressant att höra era personliga erfarenheter och åsikter om dem!
 

forstheim

Aktiv medlem
Hej !

Fotosidan forum är ett utmärkt ställe att sök på, inte säker på
att alla frågor besvaras men några:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=160146

//MW

Jag vet inte om du försökte vara lustig nu eller vad, men tråden du hänvisar till startade jag själv för några dagar sedan.. ;-)

Den tråden ger inte så mycket information angående skillnader mellan programmen, tyvärr. Inte heller har jag hittat så mycket om Capture One när jag sökt efter gamla trådar här på fotosidan. Valde nu att starta en ny tråd i stället för att fortsätta i den förra tråden jag startade för att folk direkt ska kunna komma till kärnan i frågeställning. Förra tråden mynnade mer ut i hur man ställer sig till Creative Cloud än vad som funktionsmässigt skiljer sig mellan Lightroom och Capture One Pro. Så den diskussionen skulle jag gärna vilja se här i denna tråd! :) Är det någon som har erfarenhet av Zoner Photo Studio vore det även intressant att höra om det!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Jag har länge kört Lightroom och periodvis hoppat i sidled och testat andra konverterare. Ett tag körde jag Capture One Express, sen ville jag ge DPP en chans eftersom det ger bäst rendering av Canonfiler. Men det slutar alltid med att jag av olika anledningar återgår till moderskeppet Lightroom. Det är helt enkelt en bra kombination av god bildkvalitét, suverän hantering och katalogisering.

MEN just nu testar jag senaste C1 8 och känner mig väldigt sugen. Som alltid så är bildkvalitén stråt vassare än LR och det börjar nu bli riktigt intressant. Dessutom har dom lagt in riktigt snyggt filmkorn, så om man är såld på det analoga så kan man nu skapa riktigt fina "analoga" bilder

Det är för mycket att skriva om och jag föreslår att du testar. Capture one har en ovanligt generös testperiod på 60 dagar. Inte illa...
 

Smw

Aktiv medlem
Jag vet inte om du försökte vara lustig nu eller vad, men tråden du hänvisar till startade jag själv för några dagar sedan.. ;-)
Hej !

Ja, det är väl en bra, intressant och trevlig tråd, starta flera sådana.

---------------------------------

Missade det, så dumt det kan bli. :) .


//MW
 

Anjou

Aktiv medlem
Bättre färghantering och vassare RAW-konvertering är andra saker som lockar med C1.
På vilket sätt är C1 bättre på raw-konverteringen? Är det handhavandet eller menar du att bildkvalitén blir bättre? Funderar lite på vilken extrem nivå av bildprestanda du söker med tanke på hur långt man kommer med LR. (Jag är uppriktigt intresserad så läs det inte som att jag försöker vara ironisk)
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Det var längesedan jag såg nån jämförelse gällande bildkvalité mellan olika råkonverterare. Skulle vara kul att se!
 

forstheim

Aktiv medlem
På vilket sätt är C1 bättre på raw-konverteringen? Är det handhavandet eller menar du att bildkvalitén blir bättre? Funderar lite på vilken extrem nivå av bildprestanda du söker med tanke på hur långt man kommer med LR. (Jag är uppriktigt intresserad så läs det inte som att jag försöker vara ironisk)
Jag kan inte personligen gå i god för att det verkligen är så eftersom jag själv inte har testat och jämfört programmen med varandra. Men om jag får tro vad andra kommit fram till när de har jämfört Lightroom med Capture One Pro så ska den senare ha den bästa RAW-konverteringen av dem två. I alla fall när det handlar om att få fram detaljer i motiv och hur korrekt färger visas.

Jag skulle tro att många hoppar på "Lightroom-tåget" av bara farten eftersom det programmet av någon anledning har kommit att bli standard bland svenska fotografer. Gemene man tar sig helt enkelt inte tid att undersöka andra alternativ som finns på marknaden. Det kan jag tycka är synd eftersom andra program (som t.ex. Capture One Pro) kanske skulle kunna visa sig passa bättre för en viss individ/fotograf än vad Lightroom gör. Men jag har full förståelse för att många väljer Lightroom av bara farten. Det ska ju vara ett bra program, många som använder det här på Fotosidan, många tutorials på youtube, Moderskeppet säljer instruktionsfilmer etc.

Så det är ju inget dåligt val man gör om man hoppar på Lightroom-tåget, men det kanske finns ännu bättre alternativ för en personligen om man bara tar sig tid att söka lite tänker jag... :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
För några år sedan (2011) gjorde vi ett test av råkonverterare i Proffsfoto, där var väl den generella slutsatsen att skillnaderna mellan LR/ACR å ena sidan och C1 å den andra inte var så stora. Där C1 fick beröm var för bra färgreglage med möjligheter till finlir och mycket bra detaljering i de resulterande filerna - på låga iso. Däremot låg hanteringen av filer på höga iso (inklusive, men inte enbart, brushantering) efter Adobe.

Jag tror det är svårt att hitta fotografer som har omfattande erfarenhet av bägge verktygen, de flesta av oss tenderar ju att köra det ena eller det andra, inte bägge parallellt :)

Min högst personliga åsikt är att skillnaderna idag i huvudsak handlar om personliga preferenser, inte att den ena är tydligt bättre/sämre rent tekniskt än den andre.
 

alfin

Aktiv medlem
Det är stor skillnad på CO 6 från 2011 och CO 8 från 2014. Redan version 7 fick en förbättrad råkonverteringsmotor och version 8 har ytterligare en ny, så tre år gamla jämförelser får nog göras om ifall slutsatserna ska ha någon relevans. ACR/LR har också en ny konverteringsmotor sedan dess.

Det går att testköra nya CO 8 i 60 dagar, så alla som undrar vilka skillnader som finns kan enkelt testköra själva. Tänk på att inlärningströskeln för CO är högre än för LR. Gränssnittet är plottrigare och det inte självklart hur man gör olika saker, så läs hjälpen och kolla på de olika videofilmerna som finns och ge det tid.

Helt klart är att CO 8 tagit ett stort kliv framåt vad gäller lokala justeringar. Möjligheterna att maska är nästan Photoshopklass, mycket bättre än LR 5.6, även om LR 6 sannolikt får en del förbättrade funktioner på detta område precis som ACR redan fått.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag tror det är svårt att hitta fotografer som har omfattande erfarenhet av bägge verktygen, de flesta av oss tenderar ju att köra det ena eller det andra, inte bägge parallellt :)

Min högst personliga åsikt är att skillnaderna idag i huvudsak handlar om personliga preferenser, inte att den ena är tydligt bättre/sämre rent tekniskt än den andre.
Absolut..förstår att det kan vara svårt att hitta någon som har omfattande erfarenhet av båda programmen. Men man skulle ju kunna tänka sig att någon som använt Lightroom under flera år övergett det till förmån för C1 av någon anledning; t.ex. för att få tillgång till lager. Jag har också förstått att en del tyckt att Lightroom varit lite segt/långsamt och kanske av den anledningen övergått till något annat program.

Det lär vara en god ide att prova både Lightroom och Capture One innan man bestämmer sig för vilket av programmen man ska grotta ner sig i känner jag. Det är ju trots allt ett ganska viktigt val eftersom upplägget i dem är ganska olika och med tanke på att man antagligen sedan kommer jobba i det under många år framöver!
 

forstheim

Aktiv medlem
Det är stor skillnad på CO 6 från 2011 och CO 8 från 2014. Redan version 7 fick en förbättrad råkonverteringsmotor och version 8 har ytterligare en ny, så tre år gamla jämförelser får nog göras om ifall slutsatserna ska ha någon relevans. ACR/LR har också en ny konverteringsmotor sedan.
Precis vad jag också har fått intrycket av när jag har försökt läsa på lite om programmen. Därför frågade jag också specifikt om erfarenhet av version 7 eller 8 av Capture One. Det är också en av anledningarna till att jag tyckte det behövdes en ny tråd för denna frågeställning. Att söka efter gamla trådar där jämförelser görs av äldre versioner av programmen ger inte så mycket eftersom det kan ha hänt ganska mycket från en version till en annan.
 

forstheim

Aktiv medlem
Det går att testköra nya CO 8 i 60 dagar, så alla som undrar vilka skillnader som finns kan enkelt testköra själva. Tänk på att inlärningströskeln för CO är högre än för LR. Gränssnittet är plottrigare och det inte självklart hur man gör olika saker, så läs hjälpen och kolla på de olika videofilmerna som finns och ge det tid.
Det ska jag passa på att göra så fort jag har möjlighet till det. Som du vet från en annan diskussionstråd så sitter jag fortfarande på en gammal halvtrött dator som inte klarar av varken Lightroom 5.6 eller Capture One Pro 8. Men snart så... :)
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Intressant tråd. Hör gärna mer från er med erfarenhet hur Capture One 8 står sig i förhållande till Lightroom. Har själv kört LR sedan dag ett, mycket tack vare att jag arbetar i Adobes program hela dagarna. Dock har jag stört mig över hur segt det är att jobba i det. Att gå igenom ett par hundra bildler, kolla skärpa, refusera, tagga, justera mm. tar enormt med tid, och mycket av den tiden går år till att vänta på LR. Jag har provat att optimera katalog, jobba med smart previews mm. utan någon egentlig prestandaskjuts. Det är något som tagit mycket av det roliga från att arbeta med bilderna tyvärr.

Nya Capture One 8 är riktigt intressant eftersom den funktionsmässigt börjar komma ikapp LR, så länge den är märkbart snabbare att jobba i. Det enda jag skulle sakna är mina VSCO-presets.
 

JacMel

Aktiv medlem
Jag har testat Capture One Pro 8 i några dagar. Det är ganska trevligt när man väl har vant sig vid gränssnittet, men jag saknar mina presets - VSCO, TotallyRad, etc.
Därför stannar jag kvar i Lightroom.
Men om nyss nämnda tillverkare skulle börja stödja Capture One... Ja, då byter jag nog till Capture One. Så pass bra är det.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Det ska jag passa på att göra så fort jag har möjlighet till det. Som du vet från en annan diskussionstråd så sitter jag fortfarande på en gammal halvtrött dator som inte klarar av varken Lightroom 5.6 eller Capture One Pro 8. Men snart så... :)
Hur blev det? Har själv X-transfiler som jag först framkallar i PhNinja och fortsätter i Lr. Vore praktiskt att kunna jobba med ett program.
 

lofling

Aktiv medlem
Passar på att försöka återuppliva en gammal tråd. Ursäkta om det finns någon nyare, sitter med telefon och har inte kollat.

Jag blev intresserad av påståendena som cirkulerar om att Nikons hudtoner inte blir så bra i LR och snubblade över C1. Har någon testat skillnaderna? Hur är C1 v 9 jämfört med 7 och 8? Jämfört med LR cc?
 

Kusligt

Aktiv medlem
Passar på att försöka återuppliva en gammal tråd. Ursäkta om det finns någon nyare, sitter med telefon och har inte kollat.

Jag blev intresserad av påståendena som cirkulerar om att Nikons hudtoner inte blir så bra i LR och snubblade över C1. Har någon testat skillnaderna? Hur är C1 v 9 jämfört med 7 och 8? Jämfört med LR cc?
Jag har ej testat C1 medan jag körde Nikon men Sony och Olympus blir avsevärt mkt bättre med både brusnivå och färger och jag kan hålla med om att Nikons färger sett lite dassiga ut i LR. Har därför god tro i att Nikons filer läses bättre i C1 också.
 

Olidion

Medlem
Jag har kört adobesviten i många år, Photoshop över 20år. Lightroom har varit en grundpelare för mig i fotohantering.
Men jag började känna att LR segade mer och mer. Kändes som att Adobe byggde LR på en tämligen instabil kodgrund då det började som ett sidoprojekt till CamerRAW och ju mer de lägger på desto trögare går det.
Så för ett år sedan bytte jag faktiskt mitt privata foto till C1 för ett test och blev helt fast och kommer inte byta tillbaka till LR.

Det jag gillar med C1 är att det är snabbt, men framförallt att det har adjustmentlayers likt PS. Dvs man kan måla på en mask och lägga valfri editering (curvor, filter, noise), och sedan ett nytt lager och nya editeringar. Inte som LR där det finns vissa få begränsade funktioner under maskningen.
Katalogstrukturen jag har hemma funkar bra också. Jag kör en katalog årsvis med undermappar som månader. På så sätt behöver jag bara ladda in nuvarande året när jag startar upp. Vill jag kolla äldre bilder laddar jag bara in det årets katalog. Detta går att göra i LR också men jag tycker det fungerar smidigare i C1, speciellt då all info finns i mappen. Så vill jag öppna en katalog på en annan dator med C1 så kopierar jag bara mappen så följer hela editeringen med.

I mitt arbetsflöde på jobbet måste de flesta bilderna in i Photoshop för tyngre editering (mycket produktfoto) så där är flödet med LR och "edit in PS" givet. Så på jobbet är jag uteslutande i LR.
 

Kusligt

Aktiv medlem
ANNONS