Annons

Fotograferande DN-medarbetare gripen av polis

Produkter
(logga in för att koppla)

stefohl

Aktiv medlem
Har det verkligen tillkommit några lagar som begränsar möjligheterna i en denna harmlösa situation? De lagar som tillkommit gäller väl fotografering i "privata" rum som t ex omklädningsrum och toaletter? Att fotografera barn på stan är väl lika tillåtet idag som för 10 år sedan? Tycker det verkar hon fallit offer för samma missuppfattning som poliserna...
Nej, det har inte tillkommit några nya lagar. Men det som har hänt är en förändrad attityd bland stora delar av allmänheten. Det räcker ju med att läsa en del inlägg i denna tråd för att se en rätt skrämmande inställning till den rättighet att fotografera på en offentlig plats som vi har.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det har nog inte upprättats någon anmälan i det här fallet. Som jag uppfattat saken ringde polisen och kollade med ett befäl efter att ha kollat på bilderna i kameran, sen släppte poliserna saken och sa att han inte längre var misstänkt.
Så polis kollade också en fotografs bilder förra året?
 

PeterWem

Aktiv medlem
För den intresserade och för den med en Canon kan man kryptera bilder via Magic Lantern. Jag har dock inte lyckats kompilera programmet för att avkryptera bilderna, så nu har jag ett gäng krypterade bilder jag inte kommer åt :p

1D III och 1Ds III har svag kryptering som tillbehör från Canon.
 

AFJ

Aktiv medlem
Nej, det har inte tillkommit några nya lagar. Men det som har hänt är en förändrad attityd bland stora delar av allmänheten. Det räcker ju med att läsa en del inlägg i denna tråd för att se en rätt skrämmande inställning till den rättighet att fotografera på en offentlig plats som vi har.
Precis - det är det som är det mest allvarliga i hela saken. Det är rätt märkligt att allmänheten fått en så negativ bild av fotografering, speciellt med tanke på att samma allmänhet tar mer bilder än någonsin och delar med sig av dem på sociala medier.

Uppenbarligen smittar denna negativa attityd av sig även på de som borde veta vilka lagar som faktiskt gäller. Vi kan konstatera att:

- Många amatörfotografer inte vet vad som gäller.
- Polisen inte vet vad som gäller.
- Inte ens ordförande för pressfotografernas klubb har koll på lagen.

Bedrövligt...
 

control87th

Aktiv medlem
Precis - det är det som är det mest allvarliga i hela saken. Det är rätt märkligt att allmänheten fått en så negativ bild av fotografering, speciellt med tanke på att samma allmänhet tar mer bilder än någonsin och delar med sig av dem på sociala medier.

Uppenbarligen smittar denna negativa attityd av sig även på de som borde veta vilka lagar som faktiskt gäller. Vi kan konstatera att:

- Många amatörfotografer inte vet vad som gäller.
- Polisen inte vet vad som gäller.
- Inte ens ordförande för pressfotografernas klubb har koll på lagen.

Bedrövligt...
Jag är mer orolig pga. kommentarerna här på ett fotoforum än av att det råkar finnas två okunniga poliser där ute... :(
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Precis - det är det som är det mest allvarliga i hela saken. Det är rätt märkligt att allmänheten fått en så negativ bild av fotografering, speciellt med tanke på att samma allmänhet tar mer bilder än någonsin och delar med sig av dem på sociala medier.

Uppenbarligen smittar denna negativa attityd av sig även på de som borde veta vilka lagar som faktiskt gäller. Vi kan konstatera att:

- Många amatörfotografer inte vet vad som gäller.
- Polisen inte vet vad som gäller.
- Inte ens ordförande för pressfotografernas klubb har koll på lagen.

Bedrövligt...
Citat: "allmänhet tar mer bilder än någonsin och delar med sig av dem på sociala medier"

Det är nog detta eviga fotograferande och utläggning på (a)sociala medier som orsakat allmänhetens inställning!? Den som fotograferas i alla möjliga situationer har ju inte en aning var bilderna hamnar.
 

PMD

Aktiv medlem
Kan man få ut anmälningen om ärendet från förra med den man med svensk härkomst som fotograferat på ett närgånget sätt? Eller kommer jag i så fall få ut en anmälning med enbart en rubrik och inga detaljer om vad som hände?
Enklast är nog att ringa polisen och fråga. Eventuellt måste du precisera närmare vilket fall det handlar om, men det kan hända att det går bra att göra ett besök och leta igenom anmälningar på plats.
 

PMD

Aktiv medlem
Precis - det är det som är det mest allvarliga i hela saken. Det är rätt märkligt att allmänheten fått en så negativ bild av fotografering, speciellt med tanke på att samma allmänhet tar mer bilder än någonsin och delar med sig av dem på sociala medier.
Det kanske inte är samma delar av allmänheten som gör både det ena och det andra?
 

AFJ

Aktiv medlem
Citat: "allmänhet tar mer bilder än någonsin och delar med sig av dem på sociala medier"

Det är nog detta eviga fotograferande och utläggning på (a)sociala medier som orsakat allmänhetens inställning!? Den som fotograferas i alla möjliga situationer har ju inte en aning var bilderna hamnar.
Kanske men jag gissar att samma personer som fotar hej vilt med sin mobil och lägger upp på Instagram och Facebook ofta är precis samma människor som går till attack när någon annan tar en bild av deras lille 7-åring i kälkbacken.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
För den intresserade och för den med en Canon kan man kryptera bilder via Magic Lantern. Jag har dock inte lyckats kompilera programmet för att avkryptera bilderna, så nu har jag ett gäng krypterade bilder jag inte kommer åt :p

1D III och 1Ds III har svag kryptering som tillbehör från Canon.
Tack. Intressant.
Det visste jag inte.

Det går annars att använda wifi med möjlighet till FTP-överföring och därefter radering i kameran. Då finns det inget att titta på. Minneskorten är tomma. Jag har själv provat det och för jpegs på 6-8 MB funkar det bra på. Det är lite för segt med stora RAW-filer.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack. Intressant.
Det visste jag inte.

Det går annars att använda wifi med möjlighet till FTP-överföring och därefter radering i kameran. Då finns det inget att titta på. Minneskorten är tomma. Jag har själv provat det och för jpegs på 6-8 MB funkar det bra på. Det är lite för segt med stora RAW-filer.
Har du någonting mer att gå på? Jag testade Eye-fi och dess lösning till mobil men den raderar först när 10 % blivit fullt. En hel del bilder på ett kort på 16 GB.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Har du någonting mer att gå på? Jag testade Eye-fi och dess lösning till mobil men den raderar först när 10 % blivit fullt. En hel del bilder på ett kort på 16 GB.
Jag har flera FlashAir-kort med olika skript på.
Vissa kör jag som vanliga wifikort där jag delar raw/jpeg flödet med raw till CF och jpeg till flashair. Plockar sedan upp intressanta bilder på telefonen som ansluter mot wifinätet som flashair-kortet delar ut.

Andra har jag labbat med både egna skript och andra publika skript.
Jag kan låta flashairkortet koppla upp sig mot ett befintligt wifinät. Antingen på telefonen eller på ett hotspot med FTP-tjänst på och sedan FTP'a bilderna över till servern eller lokalt på hotspot'en.
Man kan givetvis välja om man vill radera bilderna efter överföringen eller inte.

Om man skickar en raw eller jpeg bryr sig inte kortet om, däremot kan det ju vara tuft att trycka 20-50MB raw filer från ett långsamt sd-wifikort över ett långsamt wifinät osv.
Jag har testat med 6-8MB jpegfiler och det fungerar riktigt fint.

Det finns då några små saker som stökar till det.
För tillfället klarar flashair att ansluta mot FTP-servrar med välkomstmeddelanden längre än en rad... vilket är otroligt irriterande och begränsande.

Hoppas Toshiba fixar det i en framtida firmware.

Här hittar du APIer, utvecklarforum, demoskript, program och appar för flashair och annat nyttigt.
https://flashair-developers.com/en/

Kanske skulle en djuprare diskussion om detta läggas på annan plats i forumet.
 
ANNONS