Annons

Eye-fi slutar sälja sina wifi-kort?

Produkter
(logga in för att koppla)

jag&bilden

Aktiv medlem
Eye-fi började för en tid sedan att styra över sitt erbjudande till en prenumeration och molnlagning vilka de senare sålde till Ricoh.
De stängde också ner de äldre kortens funktionalitet då korten förlitade sig på en föråldrad molnbasserad infrastruktur.
Därefter presenterade Eyefi och Toshiba ett kommande samarbete där Toshibas Flashair produkter skulle fungera i Eyefis program och appar samt där Toshibas kort skulle få ta del av det eyefi stöd som många kameror har.

Nu har plötsligt Eyefi länkat om sin Köp Nu-funktion till FlashAir-kort på Amazon.

Är det slutet på Eyefi vi ser?
Inte för att jag personligen upplever det som en förlust då jag gått över till FlashAir men konkurrens är bra. Dock kan det ju vara så att framtiden inte längre möjliggör den affärsstrategi som Eyefi försökt att migrera till.

Molnlagring erbjuder ju alla och till låga priser. Wifi kommer dessutom starkt i många produkter.

Däremot hade hade jag gärna sett lite snabbare kort. Både när det gäller skriv- och läshastigheten till minnet men även över wifi.
Varför hela tiden slöa kort med 15 MB/s?
Varför bara som SD?

http://www.eyefi.com
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Min gissning bara, men precis som du är inne på så har nog marknaden nästan försvunnit i takt med att kameror fått inbyggd WiFi. Därför vill man nog inte investera i så mycket ny teknik i snabbare kort och nyare SD-standarder.
 

Gutta

Aktiv medlem
Jag tror som föregående skribent.
När jag köpte mitt eget eye-fi kort så gjorde jag det redan då med vetskapen om att min nästa kamera skulle ha detta inbyggt och bättre och enklare implementerat.
Men jag kunde vid behovstillfället inte motivera en ny kamera baaara av den anledningen.

Nu kom uppföljaren och mycket riktigt så är det inbyggt och om än lite småbuggigt för tillfället så klart enklare än eye-fi lösningen. Tillverkaren är dessutom känd för att komma med firmware uppdateringar så buggigheten försvinner förhoppningsvis. :p
 

PMD

Aktiv medlem
Jag köpte ett Eye-Fi för ett antal år sen. Det gick för långsamt att kopiera data mellan kortet och dator (el. motsv.) tyckte jag. Eye-Fi hade kanske varit mer lyckat om det hade kommit 5 år tidigare när bildfilerna var mindre.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag köpte ett Eye-Fi för ett antal år sen. Det gick för långsamt att kopiera data mellan kortet och dator (el. motsv.) tyckte jag. Eye-Fi hade kanske varit mer lyckat om det hade kommit 5 år tidigare när bildfilerna var mindre.
Det går ju uppenbart att trycka otroliga mängder data över wifi om man vill.
Nikon verkar inte vilja det alternativt ta hutlöst betalt för den funktionen.
Och tillverkarna av wifi-korten har i vissa fall bättre prestanda och håller sig till standarder men när det tar evigheter att skriva till korten så kameran får ändå ta smällarna.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vad finns det för strömbegränsning för ett SD-kort?
Så hör säger standarden för SD Wireless LAN.

3.3 Total Card Power (TCP) for Wireless LAN
This section defines the Wireless LAN-specific power consumption requirement. iSDIO Wireless LAN Card which requires power over 0.72W shall support at least either one of 010b (1.44W with max 400mA on VDD1, max 200mA on VDD2), 011b (1.80W with max 400mA on VDD1, max 200mA on VDD2) and 100b (1.80W with max 500mA on VDD1) as TCP settings.
If iSDIO Wireless LAN Card doesn't require power over 0.72W, it may not support the above TCP modes.
Och detta är spexen för SD-kortens olika klasser.
IMG_0357.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Strömmen ska ju räcka både till läsning/skrivning och till radion, så det kanske är svårt att få till bra radioprestanda?
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Strömmen ska ju räcka både till läsning/skrivning och till radion, så det kanske är svårt att få till bra radioprestanda?
... och med placeringen innanför kamerahusets magnesiumkropp är förutsättningarna knappast ideala.

Jag kör dock minsta jpg via eye-fi kort och det funkar helt tillfredsställande.
RAW lagrar jag på CF-kortet.

Men åter till ämnet för tråden så tycker jag att länkningen från företagets sida till en annons på Amazon känns oseriös. Oavsett om det är ett eye-fi eller Toshiba som saluförs där. Varför brandar de inte e-handeln i eget varumärke, eller möjligen en länk till prizerunner istället, om de inte vil ha egen shop.



Pettet...
 

iSolen.se

Guest
Det går ju uppenbart att trycka otroliga mängder data över wifi om man vill.
Nikon verkar inte vilja det alternativt ta hutlöst betalt för den funktionen.
Och tillverkarna av wifi-korten har i vissa fall bättre prestanda och håller sig till standarder men när det tar evigheter att skriva till korten så kameran får ändå ta smällarna.
Hade Nikons men att överföra 45MB per bild över en wifi...haha...nej det går bort då som nu oavsett vems etikett det är på tekniken. Körde det som fjärrstyrning, inte för att överföra bilder. Framtida wifi kommer vara snabbare och då kommer jag tillbaka.
 
ANNONS