Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony Rx100 IV eller Nikon DL24-85?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr_Taurus

Medlem
Jag har bestämt mig för att sälja systemkameran då den är för stor och får aldrig följa med när jag är ute med barnen. Allt jag har fotograferat har blivit med mobilen. Utomhus blir mobilbilder helt okej men inomhus eller när barnen rör sig för snabbt så blir det problem.

Så nu söker jag en liten kamera som jag alltid kan ha med mig som tar bra bilder.

Jag är sugen på en Sony Rx100 IV men såg att Nikon ska släppa en intressant kamera, Nikon DL24-85. Det som lockar med den är framförallt Snapbridge som ser bra ut på pappret. Är det någon som har erfarenhet av Snapbridge?

Finns det någon mer anledning till att vänta på Nikonen, eller ska jag slå till på en Sony?

Hur förvarar ni era kameror när ni är ute? Direkt i fickan eller i någon väska? Fördelen med mobilen är att den alltid ligger i fickan. Så jag vill att kameran alltid ska kunna vara med.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag skulle nog gått på Sonyn då Nikon tyvärr saknar inbyggd sökare (men kanske inte är viktigt för dig).

Kompakter, och små systemkameror (som tex GM5 med plattare objektiv) förvarar jag oftast i jackfickan.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Vad jag förstått är snapbridge en besvikelse då den allt för lätt går ner i Bluetooth hastighet. När Nikons länge fördröjda DL serie faktiskt kommer finnas i handeln om någonsin vet jag inte. De släpptes nästan ett år sedan och har blivit fördröjda upprepade gånger. Någon som vet när dessa GARANTERAS av Nikon att faktiskt finnas i handeln?
 

Mr_Taurus

Medlem
Inbyggd sökare är inget måste. Har fotograferat med telefonen mest de senaste åren och då finns ingen sökare så jag har vant mig vid det.

Det som lockar med Nikon är det något längre zoomen. Autofokus verkar vara bättre på pappret. Tyvärr är ju mycket svårt att svara på eftersom Nikon inte lyckats börja leverera kameran än. Det är det som talar emot Nikon att de inte kan bekräfta leveransdatum på kameran.
 

Mr_Taurus

Medlem
Är Snapbridge en besvikelse som du säger Fredrik så tappar Nikon en av de största anledningarna till att jag ville vänta in den kameran.

Är det någon som använder snapbridge som har någon annan åsikt eller är det en flopp? När en bekant berättade om det så lät det som det fungerade riktigt bra, men det var bara vad han hört då han inte själv använt det.
 

ROOL

Aktiv medlem
Storleken betyder något

En springande punkt här kan vara vad du menar med fickan. Om du tänker på en ganska tajt jeansficka är det få kameror som klarar det på ett bekvämt sätt. Och DL24-85 är 9 mm tjockare än RX100 IV, enligt denna länk (om den funkar):
http://camerasize.com/compare/#622,664
Kan bara hålla med. Har kört en Sony RX100 (första modellen) som är lite mindre än efterföljarna. Nu när RX100 skall ersättas därför den slutat att fungera så går alla större alternativ bort. De extra mm gör att de inte bärs bekvämt i benfickan på shortsen.

Det blir därför en RX100 igen vilket känns så där, eller en Canon G9x som faktiskt är ännu lite mindre. Väl medveten om att en Sony RX100 IV är en bättre kamera på pappret.
 

Mr_Taurus

Medlem
Kollar jag på tjockleken så hittar jag dessa mått:
Rx100 36 mm
Rx100 IV 41 mm
DL24-85 49,8 mm

Frågan är om någon är lämplig för fickan. Men om jag förstår rätt så har ROOL använt en Rx100 version 1 i fickan. Det skiljer dock en del på optiken på version 1 och 4.
 

Mr_Taurus

Medlem
Har läst på dpreview om Wifi och NFC på Sonys kamera och NFC verkar ju smidigt också.

Storleken talar helt klart för Sony.

Det som fortfarande lockar med Nikon är snabbheten, 20 bps istället för 5 på Sony, med aktiv fokus.

Det andra är autofokusen ser bättre ut på pappret, men där har jag kanske fel?

Det tredje är zoomen 24-85 mot 24-70 på Sony.

Men Nikon måste snart kunna bekräfta leveransdatum på sin kamera, går ju inte vänta hur länge som helst.
 

Bengf

Aktiv medlem
MJa... Det fins en RX100V den klarar 24bps. kostar en del men kan mycket, önskas mera Zoom får man frångå fickvänlighet.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
DL kamerorna är väl omoderna innan de kommer ut.

RX serien är en stabil serie, så torde vara bättre. Ska du filma är det också bättre.

Inbyggd sökare spelar mindre roll, har själv en RX IV, har typ aldrig använt sökaren. Det som dock saknas på Sony är touchskärm, deras menyer är bedrövligt jobbiga.

Ska du inte filma så mycket, eller filma 4k finns ju även Canon G7X. Touchskärm, bättre grepp, men inte lika vass kamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och vad är det som är omodernt med DL, särskilt som du tar upp G7X? De två senaste RX100 är dessutom dyrare, så ska man inte lägga dessa pengar så är man hos Sony i vilket fall hänvisad till en äldre modell. Fast den har ju sökare, som du inte använder. ;)

(Hur DL sedan är att använda i praktiken, återstår givetvis att se.)
 

ROOL

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Har kört en Sony RX100 (första modellen) som är lite mindre än efterföljarna. Nu när RX100 skall ersättas därför den slutat att fungera så går alla större alternativ bort. De extra mm gör att de inte bärs bekvämt i benfickan på shortsen.

Det blir därför en RX100 igen vilket känns så där, eller en Canon G9x som faktiskt är ännu lite mindre. Väl medveten om att en Sony RX100 IV är en bättre kamera på pappret.
Jag glömde att nämna vikten på kameran. Jag har upplevt att min Sony RX100 har legat på gränsen till vad man alltid vill ha liggandes i benfickan. Blir det tyngre vilket alla "bättre" modeller är, så kommer kameran inte alltid att finnas med. Då gör den inte mer nytta än systemkameran hemma i hyllan som bara får följa med när det skall FOTOGRAFERAS.

Just vikten är det som fått mig att titta närmare på Canon G9X som faktiskt är lättare än RX100.
Det är stor skillnad på att ha 210g kamera i fickan jämfört med 345g (Nikon)

Slutsatsen är att även inom det här 1" segmentet av kompaktkamera får man välja mellan portabilitet och prestanda. Lycka till med valet av kamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Behöver man inte sökare så finns även LX15 som är ljusttarkast av alla 1":are:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX15
Dock endast i vidvinkelläget, för precis som på RX-100-serien så avtar ljusstyrkan mycket snabbt. G7X (samma objektiv på I och II) utmärker sig genom att ljusstyrkan inte avtar lika snabbt som hos övriga (DL vet jag inte hur den beter sig).

DPR har en lite graf med småbildsekvivalent bländare:
https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx10-lx15
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Och vad är det som är omodernt med DL, särskilt som du tar upp G7X? De två senaste RX100 är dessutom dyrare, så ska man inte lägga dessa pengar så är man hos Sony i vilket fall hänvisad till en äldre modell. Fast den har ju sökare, som du inte använder. ;)

(Hur DL sedan är att använda i praktiken, återstår givetvis att se.)
Det som är omodernt med DL är att den annonserades för ett år sedan och har inte kommit än, ingen vet när eller om den kommer, kanske tar ett år till. Därför skrev jag "är VÄL omoderna innan de kommer ut" Men du kanske medvetet missade den formuleringen.

Jag har både en RX100 en IV och en G7X, tänkte skaffa en DL 24-85 men tröttnadr på Nikons nonchalans.

Sökare är klart överskattat på en kompakt, skärmarna är då pass bra idag. Sonys kameror är klart bäst gällande film och bildkvalitet, däremot dåliga ur vissa andra aspekter.
 

bentelkalb

Aktiv medlem
Behöver man inte sökare så finns även LX15 som är ljusttarkast av alla 1":are:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX15
Vill varna lite för LX15, tänkte köpa den men blev annat.LX15 saknar tex bildstabilisering när man filmar i 4k vilket gör att den är kass att filma med i 4k, den läser inte hela sensorn. Det framgår inte direkt i produktbeskrivningen.

Vet man inte om det så riskerar man att bli riktigt besviken.
 

jandson

Medlem
Senaste uppdateringen på Nikon Rumors nämner den 17 januari 2017 som leveransdatum http://nikonrumors.com/2016/09/01/nikon-dl-cameras-delayed-indefinitely.aspx/
Men det ska nog tas med en stor näve salt.

Har själv Sony RX100 III som jag är mycket nöjd med. Som andra skriver så används inte den optiska sökaren speciellt ofta, kanske en vanesak. Hade RX100 I innan och före det Ixus-kompakter utan sökare.

Men jag har ALDRIG min RX100 i fickan! Efter ha fått in damm i några IXUS och sett hur det ser ut i botten av en ficka när man vänt den ut och in (mycket fint damm som inte försvinner i en tvätt) så har jag en Manfrotto Nano bältesväska, inte optimerad i storlek till Sonyn men den får duga. För mig känns det bättre med väska än ficka i alla fall.
 

martinot

Aktiv medlem
Dock endast i vidvinkelläget, för precis som på RX-100-serien så avtar ljusstyrkan mycket snabbt. G7X (samma objektiv på I och II) utmärker sig genom att ljusstyrkan inte avtar lika snabbt som hos övriga (DL vet jag inte hur den beter sig).

DPR har en lite graf med småbildsekvivalent bländare:
https://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-lx10-lx15
Det stämmer helt. De flesta kompakter beter sig ofta på detta sättet, tyvärr.

Förutom G7X och LX100 ovan så hör även Canons G5X till undantagen.
 
ANNONS