Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken bakgrund för lättare friläggning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zetterbergaren

Ny medlem
Hej!
Jag håller på med en rolig grej privat, ska fota familjen, frilägga och klippa in i ett 90 år gammalt foto. Alltså ett svartvitt foto. Bilderna bör nog tas en solig dag och med solen från "rätt håll", dvs. samma håll som på den gamla bilden. . Men vad är lämplig bakgrund, svart, vitt, ljusgrått...? För jag gissar att det är lättare att frilägga utan brokig bakgrund.
Tack på förhand!
 

lonian

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på med en rolig grej privat, ska fota familjen, frilägga och klippa in i ett 90 år gammalt foto. Alltså ett svartvitt foto. Bilderna bör nog tas en solig dag och med solen från "rätt håll", dvs. samma håll som på den gamla bilden. . Men vad är lämplig bakgrund, svart, vitt, ljusgrått...? För jag gissar att det är lättare att frilägga utan brokig bakgrund.
Tack på förhand!
Om du har det 90 år gamla fotot kan du ju checka av vad du behöver för bakgrund. Är det en mörk bild så vill du ju ha en mörk bakgrund osv. Jobbigast att klippa ut är ju vid hår och liknande, där det kan skära sig om bakgrunden är i fel toner.
 

hne

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på med en rolig grej privat, ska fota familjen, frilägga och klippa in i ett 90 år gammalt foto. Alltså ett svartvitt foto. Bilderna bör nog tas en solig dag och med solen från "rätt håll", dvs. samma håll som på den gamla bilden. . Men vad är lämplig bakgrund, svart, vitt, ljusgrått...? För jag gissar att det är lättare att frilägga utan brokig bakgrund.
Tack på förhand!
Kläder, ansikten och så klipper du ut med en quick selection. Med tillräckligt liten bländare får du en skarp och fin kant att klippa ut.
Du har helt rätt i att hår och annat sånt som är halvgenomskinligt är svårare.
Ljusa färger (blont hår) frilägger du lättast från mörk bakgrund (blend mode screen)
Mörka färger (mörkt hår) frilägger du lättast från ljus bakgrund (blend mode multiply)

Eller så: https://www.youtube.com/watch?v=zQ2ONalr2yE
 
ANNONS