Annons

DxO Labs påbörjar konkursprocess?!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Jo, jag har aldrig förstått mig på DXO:s storhet. Speciellt märklig var deras kamerasatsning som var rätt hål i huvudet enligt mig (om folk är nöjda med mobiler och inte orkar släpa på liten kompakt, så orkar de knappast att släpa på knöliga tillbehör att koppla in på mobilen).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo, jag har aldrig förstått mig på DXO:s storhet. Speciellt märklig var deras kamerasatsning som var rätt hål i huvudet enligt mig (om folk är nöjda med mobiler och inte orkar släpa på liten kompakt, så orkar de knappast att släpa på knöliga tillbehör att koppla in på mobilen).
Visst, den kamerasatsningen var väl ingen hit men man kan väl inte dissa hela bolaget och deras övriga verksamheter för det?

Det finns väl inget annat företag som kan konkurrera med DxO idag när det gäller deras testverksamhet som väl hela resten av industrin har som referens idag. Deras normaliserade och konsekvent genomförda empiriska tester är väl det enda man kan luta sig på idag om man vill kunna göra jämförelser av kamerors sensorer och kombon av kameror och objektiv. Idag har väl det mesta av övrig datorpress helt förståeligt lagt ner det mesta av den tidigare ofta verkligt oseriösa "testning" och jämförande man ägnade sig åt.

Dessutom är det ju så att DxO gör en av marknadens mest effektiva RAW-konverterare som fått mycket uppskattning både bland användare och från fotojournalister över världen. En bra fördel med DxO är ju också att man kan stödja sig på DxO:s testdata för sina profiler för kameror och kombon kamera/objektiv.

Jag har använt en hel del olika RAW-konverterare över tid men numera använder jag DxO Photolab för mer än 95% av den konvertering jag gör. Inget annat tycker jag ger så fina resultat med så liten ansträngning och jag är verkligen inte personen som älskar att sitta och såsa i timmar och fila på bilder. Det är bara för verkligt finlir med maskning eller färgjustering jag drar igång Capture One 11. Jag tror att om jag inte haft Photolab, så skulle jag nog aldrig fått tummen ur och slutbehandlat så mycket som jag faktiskt gjort. Särskilt har jag uppskattat DxO:s fina previews som gör slutbehandlingen till ren glädje i jämförelse med en del annat jag haft genom åren. Vi har också fått nya "Lens sharpness"-verktyg som verkligen fungerar fint ihop med dessa fina previews (kräver dock att det finns profiler för kamera och objektiv).

Jag instämmer i Erik X:s glädje för det hade varit tråkigt om en så fin konverterare som DxO:s Photolab skulle försvunnit från marknaden. Hoppas fler upptäcker Photolab så de får det momentum de är värda och som behövs för att kunna fortsätta det fina utvecklingsarbete som många verkligen uppskattar.
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
DxO skulle fortsatt att satsa på och investera i förbättringar i deras test/mätverksamhet. Kamerasatsningen kändes ju helt feltänk och något som säkerligen slukat enormt med kapital och resurser (som kunde använts bättre).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
DxO skulle fortsatt att satsa på och investera i förbättringar i deras test/mätverksamhet. Kamerasatsningen kändes ju helt feltänk och något som säkerligen slukat enormt med kapital och resurser (som kunde använts bättre).
Ja den har nog kostat en del.
Men många företag ger sig på saker som de senare får lägga ner i förtid.

Vissa har råd med det. Andra inte alls.
 
ANNONS