Annons

X100f

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Jag ägde en X100T men sålde den inför X100F lansering. Men det verkar ju som de fortfarande kört på samma objektiv. Vad tycker ni, hur presterar gluggen på 24 mpix?
 
Hejsan,
Har aldrig använt x100t, men köpte x100f för några veckor sedan. Är supernöjd och ser inga problem med gluggen. Möjligen vinner man på att blända ner några steg alt öka skärpa i förinställningarna, om skärpan är prio, kan uppfattas lite soft på f2. Det jag verkligen uppskattar är rendering av hudtonerna och auto vitbalansen är superb i de flesta ljusmiljöer jag provat. Överlag enormt nöjd med kameran.
Mvh
Niclas
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Objektivet är lika bra som tidigare, men inte perfekt. Som vanligt ger fler pixlar ökad upplösning med nästan alla objektiv.

Inför nästa generation hade det varit trevligt med ett nytt objektiv med bildstabilisering.
 

Taka

Aktiv medlem
Objektivet är lika bra som tidigare, men inte perfekt. Som vanligt ger fler pixlar ökad upplösning med nästan alla objektiv.

Inför nästa generation hade det varit trevligt med ett nytt objektiv med bildstabilisering.
Helt ärligt betvivlar jag stabilisering, dels är objektivet litet och de kör på hela street grejen, och sensor stabilisering verkar ju inte vara fujis grej. Men visst hade det varit sjukt najs med ett nytt objektiv med stabilisering och mer skärpa.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Helt ärligt betvivlar jag stabilisering, dels är objektivet litet och de kör på hela street grejen, och sensor stabilisering verkar ju inte vara fujis grej. Men visst hade det varit sjukt najs med ett nytt objektiv med stabilisering och mer skärpa.
Stabiliseringen kan sitta i objektivet, vilket flera Fujinon-objektiv redan har. Fujifilm X100F är en rätt stor kompaktkamera så det är nog inte omöjligt att få in stabilisering på något sätt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Kommer Fuji att prioritera det? Jag hoppas det i alla fall :)
Varje generation måste bjuda på något nytt. Vi vet resan att sensorn kan leverera 4K video, så det känns som ett givet nästa steg. Men Bildstabilisering skulle även ge en förbättring för stillbildsfotografering.
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Har inte haft de andra tidigare kamerorna men är i allafall väldigt nöjd med X100f. Läste ju väldigt mycket innan och var nästan beredd att bli lite missnöjd med gluggen med tanke på en del kritik för att de behöll samma. Jag tycker den fungerar bra för det man tänker sig( jag alltså) göra med den. Jag fotar mest enklare porträtt och gatu-fotar med den och frö detta tycker jag den lämpar sig väldans bra. Riktigt trevlig kamera att fota med.
 

light

Aktiv medlem
Hade originalet X100 ett tag, har nu X100F. Jag är helt klart nöjd med den. Någon påpekade att den är soft på f/2. Ja, men det gäller bara om man tar närbilder. Från ca en och en halv meter eller två meter till oändligt är den skarp.

Visst kan man önska sådant som bildstabilisering, nytt objektiv, vädertätning, osv, men då får man nog räkna med att den sväller i storlek. Det är fråga om prioritering, och Fuji har valt att hålla den i en viss kompakt storlek som tilltalar många, men det innebär samtidigt att man fått göra avkall från vissa saker.

I min blogg här på Fotosidan är alla mina bilder tagna med X100F, och snart tänkte jag väl även ge en kort liten recension av den på bloggen.
 
Hade originalet X100 ett tag, har nu X100F. Jag är helt klart nöjd med den. Någon påpekade att den är soft på f/2. Ja, men det gäller bara om man tar närbilder. Från ca en och en halv meter eller två meter till oändligt är den skarp.

Visst kan man önska sådant som bildstabilisering, nytt objektiv, vädertätning, osv, men då får man nog räkna med att den sväller i storlek. Det är fråga om prioritering, och Fuji har valt att hålla den i en viss kompakt storlek som tilltalar många, men det innebär samtidigt att man fått göra avkall från vissa saker.

I min blogg här på Fotosidan är alla mina bilder tagna med X100F, och snart tänkte jag väl även ge en kort liten recension av den på bloggen.
Håller med till 100%, det var av det skälet jag skrev -"kan uppfattas som som soft på f2", inte i betydelsen att den är det.
Nu finns det tack och lov många olika kameror att välja mellan, prioriteras stabilisering finns det många kameror att välja bland. Uppskattar man konceptet x100 så avstår man stabilisering. Har också noterat att det är vid främst testbilder av platta objekt kritiker framfört skärpe frågan, tror inte att detta förekommer vid normalt fotograferande, såvida inte tegelväggar är målet...
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Jag har upptäckt att min x100f (kanske inte gäller alla) fokuserar lite fel när jag använder bl 2 på korta avstånd, håller jag ut den på armlängds avstånd och tar ett självporträtt så hamnar fokus lite för nära kameran, men om jag bara efter jag fokuserat flyttar kameran liiiiite närmre så hamnar fokus spot on, visst, inte knivskarpt på f2.0 men ändå lite skarpare.
 

afe

Aktiv medlem
Vet du ens vad kameran fokuserar på när du håller den på armlängds avstånd för självporträtt?
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Haha! Det var en fråga jag inte förväntade mig! Ja, har tagit denna bild i över 15 år, ca 10-20 ggr om dagen, så jag VET var mittfokus-punkten hamnar. Ganska enkelt om man tänker efter eftersom jag ser mitt eget öga reflekteras i uv-filtret exakt i mitten, blundar självklart med andra ögat när jag fokuserar, annars blir det fel.

Detta har dock inte med saken att göra, eftersom samma sak inträffar med samma premisser även när jag fotar annat..
 
ANNONS