Annons

ljusmätning infallande

Produkter
(logga in för att koppla)

pl2se

Aktiv medlem
Hejsan, jag har införskaffat en ljusmätare, en gossen lunasix 3. Eftersom jag tyckte att den gav väldigt långa tider jämfört med min eos 5 så satt jag i en rulle dia, Kodak e100vs och 1. mätte infallande ljuset 2, bracket i 0,5 steg och nu sist har utvärderat resultaten.

De rutie som är exponerade enligt mätaren ( +/- 1/6 dels steg ) har dålig täckning i snöpartier. De som har -0,5 steg jämfört med mätaren verkar ok. Teckning i snön, men den är fortfarande vit.

Frågan är - på alla bilder hade jag snö med, och slöjad himmel. Kommer min test att vara tillförlitlig vid knallsol och snö också? Eller till sommaren då jag kanske har mindre reflekterande omgivning?

Hoppas det finns någon som har erfarenhet från detta område.

Sen tycker jag att den verkar lite skum eftersom det skiljer 1 steg om jag mäter infallande eller spotmätare? Spotmätningen ger alltid snabbare tid även om jag tycker att jag mäter mot en reflekterande yta.

mvh
Peter
 

Pongu

Aktiv medlem
För att jämföra resultaten mellan en mätare för infallande ljus och en spotmätare måste du använda ett gråkort eller liknande för spotmätaren. Mäter du med spot på snö, vet den inte att snön är vit utan tolkar det som att du vill ha motivet grått. Infallande ljusmätaren bryr sig inte om motivet, och hur mycket ljus som reflekteras, bara om just infallande ljus. Därför blir snön vit och inte grå. Skillnaden mellan grått och vitt förklarar ett stegs snabbare tid med spotmätaren. Jag brukar överexponera 0,5-1,5 steg när jag mäter med kameran och fotar snö, svanar etc, beroende på hur ljuset verkar. Hum, jag undrar hur pedagogisk förklaringen var. Hör av dig igen om du inte förstår vad jag menar!

/Pontus "spot" Gustavsson
 

pl2se

Aktiv medlem
Jodå, så pass mycket vet jag. Om du läser texten så ser du att fråga två avser att jag tycks mäta mot det som jag, av erfarenhet, brukar reflektar cirka 18%. Då diffar det mot mätningen av det infallande ljuset. Jag tycker att det borde ge samma värde.

Men fråga 1 är egentligen än viktigare för mig. Kommer jag att få rätt exponerade bilder om jag mäter infallande ljus och kompenserar med -0,5 steg enligt mina egna försök? Gäller det i alla förhållanden eller har mitt test enbart visat vad som gäller vid exponering i snö och mulet väder?

mvh
Peter
 

Pongu

Aktiv medlem
OK, jag förstår var jag missförstod dig. Vad du menade med "reflekterande yta" var en 18% grå yta. Ursäkta om jag förolämpade dig, det var inte meningen. Jag är inget proffs själv.

Det är lite svårt att svara på om du måste justera exponeringen i framtiden. Din mätare visar förhoppningsvis "sanningen" om det infallande ljuset. Sedan beror det mycket på motivet och ljuset hur man måste kompensera. Diafilmen förmår ofta inte registrera både högdagrar och lågdagrar i ett så svårt (kontrastrikt) motiv som snö ofta är. Därför måste man välja vad som är viktigast. Du skriver att du får dålig täckning i snöpartier, vilket låter sannolikt. Har du skuggor med i bilden visar dessa förmodligen ingen större detaljrikedom heller, men det är inte lika uppenbart/viktigt. Man mäter ju ofta med spotmätaren i högdagrarna och låter mörka partier bli svarta. För att prioritera högdagrarna i motiv som liknar detta kan du säkert få kompensera med ett halvt steg även i framtiden, för att undvika överexponerade/urfrätta högdagrar. För mindre kontrastrika motiv kan du nog lyda mätaren, ev. justera med 0,5 beroende på vad som är viktigast att få bra teckning i. Inget extremt bra svar på frågan... Kanske någon annan kan göra en bättre insats?

/Pontus
 

Johan K

Aktiv medlem
Diafilmens exponeringstolerans är mindre är t.ex. negativ färg och S-V. Exponerings toleransen är någonstans +/- 2/3-dels steg. Med dia är det jätte svårt att få rätt exponerade snöbilder p.g.a. kontrasten i motivet. Antingen blir snön "dassig" med en överdrivet blå himmel. Annars blir himmlen bra men snön överexponerad. Jag tror att din mätning kan funka rätt bra vid snöbilder men tänk på att när du fotograferar sommartid så reflekterar grönskan i naturen ungerfär 18% och då tror jag att du kan få för mörka dior.

// Johan //
 
ANNONS